Serwis Doradztwa Podatkowego

„Korekta” NIP na fakturze, wskazanego błędnie na paragonie

     W interpretacji indywidualnej z dnia 22 czerwca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.248.2020.2.JM rozstrzygał m.in. kwestię możliwości wystawienia faktury do paragonu zawierającej prawidłowy NIP, gdy został on pierwotnie błędnie wskazany przez klienta.

     Podatnik wykonywał działalność w zakresie prowadzenia stacji paliwowych. Nabywanie towarów (paliw) na stacjach odbywa się bez bezpośredniego udziału sprzedającego, z wykorzystaniem automatu płatniczego (tankomatu) obsługiwanego samodzielnie przez klienta stacji. Korzystanie z tankomatów wiązało się z różnego rodzaju problemami technicznymi, czy to z drukowaniem paragonów, czy z poprawnością danych się na nim znajdujących. Podatnik zwrócił się z następującymi pytaniami

  1. Czy w sytuacji, gdy klient, który przy transakcji podał Spółce swój NIP, z jakichś powodów nie przekazał jednak Spółce tego paragonu i wystąpił do Spółki z żądaniem wystawienia faktury, Spółka ma możliwość wystawienia na jego żądanie faktury dokumentującej tę transakcję?
  2. Czy możliwe jest wystawienie faktury zawierającej prawidłowy NIP klienta, który podczas dokonywania zakupu podał błędny (inny, niż swój) NIP i taki NIP widnieje na paragonie, gdy np. klient deklaruje pomyłkę przy podawaniu NIP, a Spółka ma pewność, że nie została wystawiona faktura na ten inny, błędny NIP?
  3. Jeśli odpowiedź na pytania nr 1 i 2 będzie twierdząca, czy Spółka może wystawić fakturę zwierająca prawidłowy NIP klienta, w sytuacji, gdy nie ma on możliwości przedstawienia Spółce paragonu zawierającego NIP, a podczas podawania NIP przy dokonywaniu transakcji klient podał (np. omyłkowo) numer inny, niż prawidłowy, a jednocześnie nie ma wątpliwości, że Spółka nie wystawiła faktury zawierającej ten inny, błędny numer NIP?
  4. Czy w przypadku wystawienia paragonu bez NIP, Spółka ma możliwość wystawienia faktury (np. na rzecz rolnika ryczałtowego)?

     W odniesieniu do pierwszego przypadku DKIS uznał prawo Podatnika do wystawienia faktury, pomimo braku przedstawienia paragonu (oraz możliwości zachowania paragonu przez Podatnika). DKIS uznał, że dopuszczalne są sytuacje wystawienia faktury bez zwrotu paragonu, w przypadku posiadania innych dowodów na przeprowadzenie transakcji sprzedaży towarów lub usługi, jednakże nie można przyjąć, że wystawianie faktur bez przedstawienia przez nabywców paragonów, stanie się procedurą powszechnie stosowaną przez Wnioskodawcę. W odniesieniu do czwartego pytania DKIS uznał, iż wystawienie faktury bez NIP nabywcy będzie prawidłowe, jeżeli zostaną zawarte inne informacje, jak dane osobowe oraz adres, które pozwolą na identyfikację nabywcy.

     W przypadku pytania 2 i 3 DKIS uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, w której klient dysponuje paragonem zawierającym błędny NIP i przekazuje go Spółce celem otrzymania faktury wskazując jednocześnie prawidłowy NIP, a Podatnik ma pewność, że nie wystawiła innej faktury z (błędnym) NIP wskazanym na paragonie, wówczas na żądanie klienta powinna wystawić fakturę z prawidłowym NIP. Również w sytuacji, gdy klient wystąpił do Spółki z żądaniem wystawienia faktury podając jej prawidłowy NIP nie ma on możliwości przedstawienia Spółce paragonu zawierającego NIP, a podczas podawania NIP przy dokonywaniu transakcji podał (np. omyłkowo) numer inny, niż prawidłowy, a jednocześnie nie ma wątpliwości, że Spółka nie wystawiła faktury zawierającej ten inny, błędny numer NIP, wówczas Spółka powinna wystawić na rzecz tego klienta fakturę zawierającą prawidłowy NIP.

     DKIS z kolei podkreślił, że przepisy wymuszają konsekwencję podatnika, tj. jeżeli dokonuje on zakupu jako podatnik, a nie jako konsument, to powinien o tym fakcie poinformować sprzedawcę w momencie dokonywania zakupu. Z kolei podatnik nie może dowolnie wybierać, czy dokonuje zakupu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, czy też występuje w charakterze konsumenta. DKIS podkreślił, że gdy na paragonie zostanie wskazany NIP inny niż NIP nabywcy, nie będzie możliwości zidentyfikowania nabywcy, bowiem paragony fiskalne nie zawierają żadnych innych danych pozwalających zidentyfikować nabywcę. W związku z powyższym, zdaniem Organu, w przypadku gdy na paragonie zostanie wskazany NIP inny niż NIP nabywcy to Podatnik nie będzie uprawniony do wystawienia faktury zawierającej prawidłowy NIP do takiego paragonu. Wnioskodawca nie będzie mógł również wystawić faktury z prawidłowym NIP nabywcy na rzecz nabywcy nieposiadającego paragonu, który podczas podawania NIP przy dokonywaniu transakcji wskaże numer inny niż swój.

 

Adrian Kozakiewicz

Radca prawny WA-12458

adrian.kozakiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 63

Skontaktuj się z naszą redakcją