W dniu 6 czerwca 2024 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP4-1.4012.156.2024.2.RMA, dotyczącą dotyczy opodatkowania czynności odpłatnego udostępnienia infrastruktury i prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Na mocy ustawy o samorządzie gminnym Gmina posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina realizuje swoje zadania własne samodzielnie lub za pośrednictwem utworzonych jednostek organizacyjnych. Na obszarze Gminy działa Spółka, w której Gmina posiada 100% udziałów. Spółka jest odrębną osobą prawną. Spółka jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Spółka została powołana w celu prowadzenia działalności w zakresie m.in. gospodarki komunalnej na terenie Gminy. Dzierżawa infrastruktury wodno-kanalizacyjnej powstałej na terenie Gminy do Spółki jest przyjętym w Gminie sposobem zarządzania tym mieniem.
W latach 2021–2023 Gmina ponosiła wydatki na budowę i modernizację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (dalej: „Infrastruktura”), dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę z jej NIP-em.
Nowo powstała Infrastruktura została odpłatnie wydzierżawiona Spółce na podstawie umów zawieranych dla poszczególnych odcinków. Gmina zdecydowała o tej formie wykorzystania Infrastruktury jeszcze przed zakończeniem inwestycji, uznając, że nie dysponuje zasobami i kompetencjami do jej samodzielnego zarządzania.
Przekazanie Infrastruktury następowało niezwłocznie po podpisaniu protokołów zdawczo-odbiorczych, natomiast same umowy były podpisywane z opóźnieniem. Spółka była jednak obciążana czynszem także za okres od dnia faktycznego przekazania do dnia zawarcia umowy.
Gmina pobiera od Spółki wynagrodzenie z tytułu dzierżawy (czynsz dzierżawny), od którego odprowadza VAT należny. Czynsz został ustalony na poziomie 2,5% wartości przekazanej Infrastruktury, co odpowiada stawce amortyzacji. W okresie przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie danego odcinka obowiązuje obniżony czynsz w wysokości 1% jego wartości.
Gmina wybierając dzierżawcę kierowała się tym, że to Spółka zajmuje się infrastrukturą wodno-kanalizacyjną na terenie Gminy i posiada odpowiednie zasoby (techniczne, osobowe, organizacyjne, sprzętowe), by taką działalność efektywnie prowadzić. Dodatkowo, na terenie Gminy nie funkcjonuje żaden inny znany Gminie podmiot, który byłby w stanie realizować zadania Spółki, dotyczące zarządzania infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora KIS z następującymi pytaniami:
W ocenie Wnioskodawcy:
Ad 1. Odpłatne udostępnienie Infrastruktury na rzecz Spółki stanowi po stronie Gminy działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
Ad 2. Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki poniesione na budowę i modernizację Infrastruktury.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji w zakresie pytania pierwszego organ wskazał, że Spółka korzystała z Infrastruktury za dorozumianą zgodą Gminy, ponieważ decyzja o jej odpłatnym udostępnieniu w formie dzierżawy zapadła jeszcze przed zakończeniem Inwestycji. Każdy odcinek Infrastruktury był przekazywany do użytkowania bezpośrednio po podpisaniu protokołu odbioru, natomiast umowy dzierżawy zawierano później, z przyczyn organizacyjnych. Spółka była jednak obciążana czynszem również za okres przed podpisaniem umowy, a zawarte umowy przewidują taką możliwość. W związku z tym Gmina świadczyła na rzecz Spółki odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. Otrzymywane wynagrodzenie stanowi zapłatę za możliwość korzystania z Infrastruktury, a usługi te nie korzystają ze zwolnienia z VAT.
W zakresie pytania drugiego Dyrektor KIS podkreślił, że „(…) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W opisanej spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Wydatki poniesione na budowę i modernizację Infrastruktury są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatnym udostępnieniem przez Państwa Infrastruktury na rzecz Spółki (czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku).
Zatem przysługuje Państwu prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki poniesione na budowę i modernizację Infrastruktury, z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.