W dniu 22 października 2024 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.524.2024.2.NM w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczącą sposobu rozliczenia w Polsce dochodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia funkcji w Radzie dyrektorów w spółce ukraińskiej
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego ukraińska spółka zamierza powołać Wnioskodawczynię do Rady dyrektorów. Wnioskodawczyni posiada obywatelstwo ukraińskie jednocześnie Wnioskodawczyni posiada rezydencję podatkową Polski. Wnioskodawczyni wraz z rodzina mieszka w Polsce, centrum życiowych interesów Wnioskodawczyni znajduje się w Polsce. Obecnie Wnioskodawczynie nie posiada certyfikatu CFR-1. Wnioskodawczyni ma w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy.
Obecnie Wnioskodawczyni prowadzi w Polsce pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka opodatkowuje dochody na zasadach ogólnych – czyli opodatkowanie podatkiem dochodowym w stawce 9% (mały podatnik). W tej spółce Wnioskodawczyni posiada udziału oraz jest członkiem zarządu. Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie za powołanie do zarządu.
Umowa ze spółką ukraińską, którą Wnioskodawczyni rozważa zawrzeć w przyszłości, nie jest powiązana z działalnością, którą Wnioskodawczyni wykonuje obecnie w polskiej spółce. Będzie to niezależna działalność na rzecz ukraińskiej spółki. Również Wnioskodawczyni planuje całkowicie zaprzestać wykonywać działalność na rzecz polskiej spółki (sprzedać swoje udziały, wyjść ze składu zarządu). Ukraińska spółka, o której mowa we wniosku, ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Ukrainy. Status prawny ukraińskiej spółki jest następujący: spółka posiada osobowość prawną, jest odpowiednikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Polsce. Opodatkowana jest na zasadach ogólnych, czyli dochód spółki jest wyliczony jako różnica pomiędzy przychodami a kosztami opodatkowany podstawową stawką podatku dochodowego od osób prawnych. Czyli ukraińska spółka nie jest podmiotem transparentnym podatkowo. Jedynym organem zarządzającym w ukraińskiej spółce jest Rada dyrektorów. Rada dyrektorów w konkretnej tej ukraińskiej spółce jest jedynym organem zarządzania i nadzoru oraz sprawuje ogólne zarządzanie działalnością spółki, z wyjątkiem rozwiązywania spraw należących do wyłącznej kompetencji walnego zgromadzenia wspólników. Rada dyrektorów łączy w jednym organie dyrektorów wykonawczych (zarząd) i dyrektorów niewykonawczych, którzy kontrolują zarządzanie. Czyli funkcje nadzoru i zarządzania są połączone w jednym organie – Rada dyrektorów. Rada dyrektorów składa się z dyrektorów wykonawczych, którzy zarządzają, oraz dyrektorów niewykonawczych, którzy kontrolują dyrektorów wykonawczych. Uprawnienia każdego z dyrektorów zależą od ich statusu. Rada dyrektorów nie jest obligatoryjnym modelem zarządzania spółką. Inny model – to jednoosobowe zarządzanie spółką przez kierownika. Dodatkowo może być powołana rada nadzorcza. Członkowie Rady dyrektorów nie są równoprawnymi członkami, każdy pełni swoją funkcję. Wnioskodawczyni będzie powołana do pełnienia funkcji kontrolująco-nadzorczej, odpowiedzialna za strategiczne planowanie działalności spółki. Wnioskodawczyni nie będzie miała kompetencji podejmować zarządzające decyzje w spółce. Tę funkcję pełni generalny dyrektor. Rodzaj umowy, która będzie łączyła Wnioskodawczynię ze spółką ukraińską – umowa cywilno-prawna. Głównymi postanowieniami umowy są wymagania dotyczące jakości zarządzania strategicznego, zarządzania ryzykiem i kontroli nad zarządzaniem operacyjnym spółką, docelowych wskaźników działalności spółki, wysokości, częstotliwości i innych warunków wypłaty wynagrodzenia dyrektora, odpowiedzialności i trybu rozwiązywania sporów z dyrektorem, przepisy o zakazie konkurencji, ochronie tajemnicy handlowej, itp.
W świetle przepisów prawa ukraińskiego wynagrodzenie uzyskane z tytułu pełnienia funkcji dyrektorskich w Radzie dyrektorów będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Czyli powstaje obowiązek podatkowy. Wynagrodzenie, o którym mowa we wniosku będzie wynagrodzeniem z tytułu pełnienia funkcji członkostwa w „zarządzie spółki lub w innym podobnym organie spółki” w rozumieniu prawa ukraińskiego, o którym mowa w art. 16 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269). Uchwała Rady dyrektorów będzie uprawniała Wnioskodawczyni wyłącznie do pełnienia obowiązków (realizacji zadań) wynikających z ustrojowego charakteru „rady dyrektorskiej”, o której mowa w art. 16 ww. Konwencji jako organu zarządzającego ukraińską spółką, określonego przepisami prawa ukraińskiego w zakresie funkcji Wnioskodawczyni (strategiczne planowanie działalności spółki).
W związku z powyższym, Wnioskodawczyni zwróciła się z następującymi pytaniami:
- Czy ma Pani prawo do nieopodatkowania dochodu w Polsce z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego za pełnienie funkcji w Radzie dyrektorów w ukraińskiej spółce?
- Czy powinna Pani zadeklarować taki dochód w Polsce?
W ocenie Wnioskodawczyni:
Ad 1. Wnioskodawczyni nie ma obowiązku opodatkowania w Polsce wynagrodzenia, otrzymanego z tytułu członkostwa w zarządzie spółki lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w Ukrainie. Wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie, czyli w Ukrainie (art. 16 UPO między Rządem RP a Rządem Ukrainy).
Ad 2. Wnioskodawczyni nie ma obowiązku składania zeznania rocznego z dochodów (PIT-36), uzyskanych za pełnienie funkcji w Radzie dyrektorów w ukraińskiej spółce.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe i wskazał, że „(…) w stosunku do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego znajdą zastosowanie odpowiednie uregulowania zawarte w Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (dalej: „Konwencja”), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę dnia 7 czerwca 2017 r. oraz przez Ukrainę dnia 23 lipca 2018 r. (dalej: „Konwencja MLI”).
(…)
Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż uzyskiwane przez Panią wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w radzie dyrektorów w spółce mającej siedzibę na terytorium Ukrainy podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 16 Konwencji, tj. w Ukrainie i w Polsce. Jednocześnie w Polsce należy uniknąć podwójnego opodatkowania, stosując określoną w art. 24 ust. 2 lit. a, ust. 3, ust. 4 i ust. 5 Konwencji w zw. z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. metodę wyłączenia z progresją.
Oznacza to, że Pani dochód uzyskany w Ukrainie będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce i nie będzie miała Pani obowiązku składania zeznania podatkowego PIT-36, przy czym jeżeli uzyskałaby Pani inne dochody w roku podatkowym podlegające opodatkowaniu w Polsce, dochód uzyskany w Ukrainie powinien zostać uwzględniony dla potrzeb obliczenia stopy procentowej podatku od Pani pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Przy czym na zwolnienie w Polsce omawianego wynagrodzenia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał wpływu fakt czy zgodnie z wewnętrznymi przepisami ukraińskimi dla tego typu wynagrodzenia przewidziano opodatkowanie ukraińskim podatkiem dochodowym czy nie, tj. czy według prawa wewnętrznego Ukrainy dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76