Serwis Doradztwa Podatkowego

Prawa i obowiązki sygnalistów według projektu ustawy o ochronie sygnalistów

W momencie publikacji tego artykuł w sejmie trwają intensywne prace nad projektem ustawy o ochronie sygnalistów (druk nr 317, dalej: „Projekt”). Ustawa ta w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17, Dz. Urz. UE L 347 z 20.10.2020, str. 1, Dz. Urz. UE L 265 z 12.10.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 150 z 09.06.2023, str. 40).

 

Kim jest sygnalista?

Zgodnie z art. 4 Projektu sygnalistą jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

  1. pracownik;
  2. pracownik tymczasowy;
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  4. przedsiębiorca;
  5. prokurent;
  6. akcjonariusz lub wspólnik;
  7. członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
  8. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  9. stażysta;
  10. wolontariusz;
  11. praktykant;
  12. funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834);
  13. żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248).

Ustawę stosuje się także do osób fizycznych, o których mowa powyżej w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ustaniu takiego stosunku pracy.

 

Jakie naruszenia prawa podlegają zgłoszeniu?

Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa dotyczące:

  1. prawa pracy;
  2. korupcji;
  3. zamówień publicznych;
  4. usług, produktów i rynków finansowych;
  5. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  6. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  7. bezpieczeństwa transportu;
  8. ochrony środowiska;
  9. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  10. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  11. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  12. zdrowia publicznego;
  13. ochrony konsumentów;
  14. ochrony prywatności i danych osobowych;
  15. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  16. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  17. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  18. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–17.

Podmiot prawny może dodatkowo w ramach procedury zgłoszeń wewnętrznych przewidzieć możliwość zgłaszania informacji o naruszeniach dotyczących obowiązujących w tym podmiocie prawnym regulacji wewnętrznych lub standardów etycznych, które zostały ustanowione przez podmiot prawny na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i pozostają z nimi zgodne.

 

Zgłoszenie wewnętrzne a zewnętrzne.

Przepisy dotyczące procedury wewnętrznej stosuje się do podmiotów prawnych na rzecz których według stanu na dzień 1 stycznia lub 1 lipca danego roku wykonuje pracę zarobkową co najmniej 50 osób. Do liczby 50 osób wykonujących pracę zarobkową na rzecz podmiotu prawnego wlicza się pracowników w przeliczeniu na pełne etaty lub osoby świadczące pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli nie zatrudniają do tego rodzaju pracy innych osób, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Próg liczby zatrudnionych osób nie ma zastosowania do podmiotu prawnego wykonującego działalność w zakresie usług, produktów i rynków finansowych oraz przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, bezpieczeństwa transportu i ochrony środowiska, objętych zakresem stosowania aktów prawnych Unii Europejskiej wymienionych w części I.B i II załącznika do dyrektywy 2019/1937. Podmiot prawny, u którego została wprowadzona procedura zgłoszenia wewnętrznego zobowiązany jest również do prowadzenia rejestru takich zgłoszeń.

Podmiot prawny ustala wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych, zwaną dalej „procedurą zgłoszeń wewnętrznych”, zgodną z wymogami stawianymi przez ustawę. Natomiast ustanowienie takiej procedury przez podmiot, na rzecz którego wykonuje pracę zarobkową mniej niż 50 osób jest dobrowolne.

Ustawa przewiduje również zgłoszenie zewnętrzne. Sygnalista może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego. Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny. Samo zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie lub pisemnie.

 

Zakaz działań odwetowych i środki ochrony sygnalistów.

Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:

  1. odmowie nawiązania stosunku pracy;
  2. wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
  3. niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  4. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  5. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  6. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  7. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  8. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  9. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;
  10. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  11. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  12. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  13. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
  14. mobbingu;
  15. dyskryminacji;
  16. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  17. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  18. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  19. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  20. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  21. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.

Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także groźbę lub próbę zastosowania jednego ze środków określonych powyżej. Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie nie jest działaniem odwetowym.

Jeżeli praca lub usługa były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, przepis art. 12 stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usługi lub pełnionej funkcji, lub pełnionej służby nie wyklucza zastosowania wobec sygnalisty takiego działania.

Jeżeli praca lub usługa były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:

  1. wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
  2. nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.

Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.

 

Przepisy karne

W celu zapewnienia stosowania przepisów ustawy o ochronie sygnalistów wraz z jej wejściem w życie zacznie obowiązywać cały szereg przepisów penalizujących określone zachowania. Penalizowane będą zarówno zachowania, których celem jest, uniemożliwienie lub istotnie utrudnienie innej osobie zgłoszenie naruszenia (grzywna, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku). W przypadku zastosowania przemocy, groźby bezprawnej lub podstępu będziemy mieli do czynienia z typem kwalifikowanym tego przestępstwa. (kara pozbawienia wolności może w tym przypadku wynieść do 3 lat).

Karane będzie także podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalisty, osoby pomagającej w

dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą (grzywna, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2). W przypadku uporczywości zachowania kara pozbawienia wolności może wynieść do 3 lat.

Kto dokonuje zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło będzie podlegał odpowiedzialności karnej w postaci grzywny, ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 2. Natomiast w przypadku podmiotów zobowiązanych do ustanowienia wewnętrznej procedury zgłoszeń (jeżeli te podmioty procedury nie ustanowią lub ustanowią ją z istotnym naruszeniem wynikających z ustawy wymogów) muszą liczyć się z karą grzywny.

 

Konrad Skreczko

konrad.skreczko@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją