W dniu 11 marca 2025 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0114-KDIP1-2.4012.697.2024.2.JO dotyczącą dotyczy nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, obowiązku wysyłania i odbierania faktur za pośrednictwem KSeF oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca to szwedzka spółka, zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT. Produkuje i sprzedaje części zamienne, akcesoria i materiały eksploatacyjne polskiemu Dystrybutorowi, który dalej odsprzedaje je dealerom.
Aby usprawnić dystrybucję, Wnioskodawca zawarł ponad pięcioletnie umowy z niezależnym Usługodawcą na świadczenie usług logistyczno-magazynowych oraz transportowych w Polsce. Towary spółki przechowywane są w magazynie Usługodawcy, który odpowiada za ich przyjęcie, kompletację, przechowywanie i wysyłkę; Wnioskodawca pozostaje ich właścicielem przez cały proces. Usługodawca nie prowadzi sprzedaży ani nie wystawia faktur.
Obecnie Wnioskodawca dostosowuje model współpracy: planowana jest zmiana umowy, ograniczająca dostęp pracowników Wnioskodawcy do magazynu — wejście będzie możliwe wyłącznie po uprzednim zgłoszeniu i akceptacji Usługodawcy, co ograniczy nadzór Wnioskodawcy nad usługami logistycznymi.
Wnioskodawca twierdzi, że nie będzie prowadzić w Polsce żadnej fizycznej obecności — brak biur, pracowników zdolnych do decydowania o działalności operacyjnej, maszyn czy narzędzi — i opiera się na wcześniejszej interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2017 r. sygn. 0114‑KDIP1‑2.4012.584.2017.1.MC, zgodnie z którą dotychczasowe warunki stanowiły „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” w Polsce.
W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę na terenie Polski działalnością w oparciu o planowany model biznesowy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawiania i odbierania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), który ma wejść w życie od lutego 2026 r., rozliczenia podatku VAT w Polsce oraz posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w kontekście posiadania lub nieposiadania w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w związku z nabywaniem usług logistyczno-magazynowych?
W ocenie Wnioskodawcy w związku z prowadzoną przez niego na terenie Polski działalnością w oparciu o planowany model biznesowy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania i odbierania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), który ma wejść w życie od lutego 2026 r., rozliczenia podatku VAT w Polsce oraz posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w rezultacie nieposiadania (zdaniem Wnioskodawcy) w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w związku z nabywaniem usług logistyczno-magazynowych opisanych w zdarzeniu przyszłym.
Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał, że w myśl art. 28b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce jego siedziby działalności gospodarczej, za wyjątkiem przypadków, w których usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zdefiniowanego w art. 28b ust. 2 oraz powiązanych przepisach. Pojęcie stałego miejsca działalności nie zostało zdefiniowane w polskiej ustawie, ale jest ujęte w unijnym Rozporządzeniu wykonawczym nr 282/2011 (art. 11), według którego oznacza ono inne niż siedziba miejsce, które cechuje się wystarczającą trwałością i odpowiednim zapleczem personalno‑technicznym, umożliwiającym odbiór i wykorzystanie usług na potrzeby tego miejsca. Orzecznictwo TSUE (m.in. sprawy C‑168/84, C‑190/95, C‑73/06, C‑333/20, C‑931/19) oraz orzeczenia polskich sądów administracyjnych (np. NSA sygn. I FSK 1519/19 oraz I FSK 968/20) wyraźnie podkreślają, że do stwierdzenia istnienia takiego miejsca konieczne jest spełnienie łącznie trzech warunków: stałości, struktur zaplecza i możliwości samodzielnego działania (np. sporządzania umów, podejmowania decyzji). W konsekwencji, jeżeli podatnik nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (tj. brak trwałej struktury personalno-technicznej, niezależności decyzyjnej i konsumpcji usług w Polsce), to miejscem świadczenia usług jest jego siedziba poza Polską, co ma wpływ na opodatkowanie VAT i obowiązki rejestracyjne
Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, w uzasadnieniu interpretacji w zakresie obowiązku wystawiania i odbierania przez Wnioskodawcę faktur ustrukturyzowanych organ podkreślił, że „zgodnie z art. 2 pkt 32a ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie.
Ustawą z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1598), wprowadzono zmiany w zakresie KSeF, które miały wejść w życie 1 lipca 2024 r. Jednak, zgodnie z ustawą z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 852), zwanej dalej "ustawą zmieniającą" – termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF został przesunięty na 1 lutego 2026 r.
Stosownie do art. 106ga ust. 1-5 ustawy, który wejdzie w życie od 1 lutego 2026 r.:
Ponadto stosownie do art. 106gb ust. 1 ustawy:
Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Natomiast według art. 106gb ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy:
- faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony.
Zatem, przepis art. 106ga ust. 1 ustawy, który będzie obowiązywał od 1 lutego 2026 r. wskazuje, że podatnicy są obowiązani wystawiać faktury ustrukturyzowane przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur. Jednocześnie ustęp 2 pkt 1 powoływanego powyżej przepisu przewiduje wyłączenie z przedmiotowego obowiązku podmiotów nieposiadających w Polsce siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Zatem, skoro Spółka nie będzie posiadała stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, to zgodnie z art. 106ga ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, Spółka nie będzie miała obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego 2026 r. Jednocześnie należy wskazać, że Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce, w związku z czym ma możliwość wystawiania faktury ustrukturyzowanej przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, zgodnie z art. 106ga ust. 4 ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą.
Natomiast kwestię otrzymywania faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF reguluje przepis art. 106gb ust. 4 ustawy który wskazuje m.in. że w przypadku gdy nabywcą jest podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju faktura ustrukturyzowana jest udostępniana nabywcy w sposób z nim uzgodniony. Zatem, skoro Państwa Spółka, jak ustaliłem w niniejszej interpretacji, nie będzie posiadała stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce to na podstawie art. 106gb ust. 4 pkt 2 ustawy nie będzie zobowiązana do odbioru faktur od polskich kontrahentów przy użyciu KSeF. Jednocześnie Spółka powinna uzgodnić z danym kontrahentem inny sposób odbioru ustrukturyzowanej faktury”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76
Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.
Jest to elektroniczny tygodnik podatkowy, udostępniany Subskrybentom w każdy poniedziałek w formie newslettera.