Serwis Doradztwa Podatkowego

Rozliczanie VAT w związku ze sprzedażą na rzecz pracownika

Dnia 4 maja 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.20.2021.2.JM w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącą odpłatnego wykorzystania samochodu służbowego przez pracownika do celów prywatnych.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, spółką z o.o. zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny.

Wnioskodawca udostępnia pracownikom samochody służbowe do wykonywania zadań służbowych. Zgodnie z zawartą umową o powierzeniu pracownikowi samochodu służbowego, pracodawca wyraża zgodę na wykorzystywanie przez pracownika samochodu również do celów prywatnych. Z tytułu używania samochodu do celów prywatnych, pracownik obowiązany jest zapłacić na rzecz pracodawcy wynagrodzenie ryczałtowe, zależne od ilości przejechanych k.m. oraz od pojemności skokowej silnika. Przykładowo dla pojazdu o pojemności skokowej do 1600 cm3, pracownik obowiązany jest zapłacić 250 zł brutto, jeśli przejechał do 600 km w celach prywatnych w danym miesiącu, 350 zł brutto jeśli przejechał między 601 a 800 km oraz 500 zł brutto, jeśli przejechał powyżej 801 km

Pracownik nie ponosi dodatkowych kosztów, zatem ww. opłata obejmuje zarówno samo udostępnienie samochodów do celów prywatnych, jak i koszty eksploatacji (np. paliwa). Wnioskodawca jest nabywcą paliwa do napędu samochodów służbowych, tj. nabywa prawo do rozporządzania paliwem jak właściciel, natomiast zakupu w imieniu Wnioskodawcy dokonuje pracownik korzystający z karty paliwowej. Zakupu paliwa fizycznie dokonuje pracownik, korzystając z karty paliwowej udostępnionej przez Wnioskodawcę (lub gdy karta jest zablokowana, pracownik bierze fakturę podając dane Wnioskodawcy).

Wnioskodawca dokumentuje fakturami czynności obciążania pracowników kosztami użytkowania samochodów służbowych Podstawą obciążenia pracownika ww. kosztami jest ewidencja przebiegu samochodu służbowego, którą pracownik ma obowiązek przedstawić najpóźniej do trzeciego dnia miesiąca za miesiąc poprzedni.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z następującymi pytaniami:

  1. Czy obciążenie pracownika kosztami, w przedmiotowym stanie faktycznym, korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania przy pomocy kasy fiskalnej?
  2. Czy obciążenie pracownika kosztami stanowi w przedmiotowym stanie faktycznym dostawę paliwa, wiąże się z obowiązkiem oznaczenia faktury w pliku JPK kodem GTU_02?
  3. W jakim momencie powstaje po stronie Wnioskodawcy obowiązek w podatku VAT z tytułu obciążenia pracownika kosztami?

W ocenie Wnioskodawcy:

Ad 1. Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie kosztami, w przedmiotowym stanie faktycznym, korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania przy pomocy kasy fiskalnej.

Ad 2. Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie pracownika kosztami opisanymi w stanie faktycznym nie stanowi dostawy paliwa, zatem faktura dokumentująca to obciążenie nie podlega w pliku JPK oznaczeniu kodem GTU_02.

Ad 3. Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstaje na koniec okresu rozliczeniowego, jeśli Wnioskodawca dysponuje do końca ostatniego dnia rozliczenia ewidencją przebiegu pojazdu umożliwiającą ustalenie wysokości podstawy opodatkowania. Jeśli Wnioskodawca otrzyma tę ewidencję po zakończeniu okresu rozliczeniowego, obowiązek powstaje w dniu otrzymania ewidencji.

DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej na rzecz pracownika Wnioskodawcy oraz nieuznania czynności obciążenia kosztami pracownika za czynność dostawy paliwa – w ramach świadczenia kompleksowego i braku obowiązku oznaczenia faktury kodem GTU_02. Natomiast w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży realizowanej na rzecz pracownika Wnioskodawcy DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

DKIS wskazał, że „(…) w związku z odpłatnym udostępnieniem pojazdów samochodowych pracownikom wraz z kosztami zakupu paliwa mamy do czynienia ze świadczeniem usługi kompleksowej w postaci usługi głównej – udostępnieniem pojazdów samochodowych i jej dopełnieniem – zakupem paliwa, co stanowi element cenotwórczy usługi udostępnienia pojazdów samochodowych pracownikom. W konsekwencji czynność obciążenia kosztami pracownika nie stanowi czynności dostawy paliwa.

Tym samym będące przedmiotem wniosku świadczenia, polegające na odpłatnym udostępnieniu pracownikom pojazdów samochodowych w celach prywatnych na podstawie zawartej umowy nie zostały wymienione w § 4 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do cyt. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie czynności polegających na odpłatnym udostępnieniu pracownikom pojazdów samochodowych w celach prywatnych Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2021 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy objęte zakresem pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do braku obowiązku oznaczenia faktury kodem GTU_02 należy zauważyć, że oznaczeniu kodem GTU_02 podlegają paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale dostawa tych towarów podlega oznaczeniu GTU_02 tylko w sytuacji, gdy są one paliwem silnikowym. W rozpatrywanej sprawie Organ rozstrzygnął, że w związku z odpłatnym udostępnieniem pojazdów samochodowych pracownikom wraz z kosztami zakupu paliwa mamy do czynienia ze świadczeniem usługi kompleksowej w postaci usługi głównej – udostępnieniem pojazdów samochodowych i jej dopełnieniem – zakupem paliwa, co stanowi element cenotwórczy usługi udostępnienia pojazdów samochodowych pracownikom. W związku z powyższym rozstrzygnięciem czynność obciążenia kosztami pracownika nie stanowi czynności dostawy paliwa”.

W przedmiotowej sprawie DKIS uznał, że „(…) Wnioskodawca nie ma obowiązku oznaczać czynności obciążenia kosztami pracownika jako dostawy paliwa i w konsekwencji nie ma obowiązku oznaczać ww. czynności kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 w części dotyczącej braku obowiązku oznaczenia faktury kodem GTU_02 i braku obowiązku oznaczenia faktury kodem GTU_02, należało uznać za prawidłowe”.

Odnosząc się do momentu powstania obowiązku podatkowego dla sprzedaży realizowanej na rzecz pracownika Wnioskodawcy, DKIS stwierdził, że „(…) udostępnianie pracownikom za odpłatnością samochodów w celach prywatnych na podstawie umowy o powierzeniu pracownikowi samochodu służbowego można zaliczyć do usług o podobnym charakterze, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy.

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem obowiązek podatkowy z tytułu odpłatnego świadczenia usług udostępniania samochodów pracownikom (osobom fizycznym niebędącym podatnikami) powstaje z chwilą upływu terminu płatności za przedmiotową usługę. Natomiast, jeżeli Wnioskodawca wystawi fakturę za ww. usługi przed upływem terminu płatności, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia tej faktury.

W przypadku świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy, osobie fizycznej niebędącej podatnikiem, podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury. Co do zasady Wnioskodawca na gruncie przepisów ustawy w analizowanej sprawie nie ma obowiązku wystawiania faktur na rzecz pracowników (osób fizycznych niebędących podatnikami podatku VAT), przy czym jednocześnie nie ma przeszkód, aby Wnioskodawca dobrowolnie wystawił pracownikowi fakturę za przedmiotową usługę. Tym samym fakt wystawienia faktury nie pozostanie bez wpływu na powstanie obowiązku podatkowego, zwłaszcza w przypadku, gdy jest ona wystawiana przed terminem płatności za przedmiotową usługę.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi udostępniania samochodów pracownikom powstaje z chwilą upływu terminu płatności za przedmiotową usługę. Natomiast, jeśli Wnioskodawca wystawi fakturę za świadczone usługi udostępniania samochodów służbowych do celów prywatnych przed upływem terminu płatności, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej te usługi”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją