W myśl § 1 rozporządzenia, określa ono:
- przypadki, w których przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r.;
- warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r.;
- wysokość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., większą niż określona w art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.;
- przypadki, w których podatnicy nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., dotyczącego zakupu kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia, odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przysługuje podatnikom, w przypadku gdy:
- posiadali kasy rejestrujące w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich zastosowaniu, które utracili lub które uległy trwałemu uszkodzeniu w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi;
- w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654 i 147
- do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy, zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Jak stanowi § 3 rozporządzenia, odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
- są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
- mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi;
- prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
- utrata lub trwałe uszkodzenie kasy rejestrującej nastąpiły na terenie gminy, o której mowa w pkt 2;
- zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 111 ust. 7a lub art. 111b ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. odpowiednio powiadomili naczelnika urzędu skarbowego o utracie kasy rejestrującej lub posiadają protokół sporządzony przez podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących, który potwierdza trwałe uszkodzenie kasy;
- rozpoczęli prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w § 2 pkt 2, nie później niż w okresie 6 miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy z dnia 11 marca 2004 r.;
- posiadają fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia, odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy, przysługuje podatnikom w wysokości:
- ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., bez podatku od towarów i usług, nie więcej jednak niż 1626 zł – w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej;
- ceny zakupu kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wraz z podatkiem od towarów i usług, nie więcej jednak niż 2000 zł – w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia odliczenia od podatku należnego, o którym mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o której mowa w tym przepisie, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków. (§ 5 ust. 2). W przypadku gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejsza wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 5 ust. 3). Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 5 ust. 4). W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 114 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., może pomniejszyć wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy (§ 5 ust. 5). W przypadku, o którym mowa w ust. 5, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., jest większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego wykazanej w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwraca na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (§ 5 ust. 6).
W § 6 rozporządzenia, określono zasady składania wniosku o zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej.
Zgodnie z § 7 rozporządzenia, podatnicy, którzy łącznie spełniają warunki, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w przypadku gdy ten zwrot dotyczył zakupu kas rejestrujących utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.
Odliczenie od podatku należnego lub zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 5c ustawy z dnia 11 marca 2004 r., stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od dnia 16 września 2024 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zakupili kasę rejestrującą, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi. Przepisy § 3-6 stosuje się (§ 8 rozporządzenia).
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76