Serwis Doradztwa Podatkowego

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie samodzielnego uzupełnienia informacji o schematach podatkowych

Obecnie uzupełnienie informacji lub zawiadomienia o schemacie podatkowym może mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS. Uzupełnienie złożone przez podmiot bez uprzedniego wezwania nie będzie wywoływało skutków prawnych oraz zostanie pozostawione bez rozpatrzenia.

 W zakresie schematów podatkowych obowiązują aktualnie Objaśnienia Podatkowe z dnia 31 stycznia 2019 r. – Informacje o schematach podatkowych (MDR). Zgodnie z obowiązującą treścią Objaśnień, przekazującym informację o schemacie podatkowym może być, w zależności od sytuacji, promotor, korzystający lub wspomagający. Informacja nie musi zawierać wszystkich danych określonych w przepisach MDR w przypadku, gdy promotor, korzystający lub wspomagający nie posiadają wskazanych danych na moment złożenia informacji. Co do zasady, podmiot przekazujący informację nie jest zobowiązany do aktywnego ich poszukiwania w celu wypełnienia obowiązku informacyjnego o schematach podatkowych. Obowiązek informowania o schematach podatkowych dotyczy informacji będących w jego posiadaniu. Jeżeli jednak w zakresie wykonywanych przez taki podmiot czynności (np. weryfikacji wymogów regulacji przeciwko praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu) zidentyfikowane zostaną informacje dotyczące uczestnictwa innych podmiotów zobowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym (według wiedzy przekazującego taką informację), powinny one zostać uwzględnione w zgłoszeniu. Zgodnie z treścią objaśnień, dotychczas przekazujący informację mógł także uzupełnić wcześniej przekazaną informację z własnej inicjatywy bądź wskutek wezwania Szefa KAS. Stanowisko Ministerstwa Finansów w tej sprawie jednak się zmieniło. Dnia 26 sierpnia br. Ministerstwo zmieniło odpowiedź na pytanie nr 3 na rządowej stronie internetowej www.podatki.gov.pl. (zakładka MDR). Pytanie dotyczy możliwości dokonania uzupełnienia złożonej informacji lub zawiadomienia o schemacie podatkowym w przypadku, gdy złożona informacja lub zawiadomienie zawiera błędy. Zgodnie z przedstawioną w tym zakresie odpowiedzią Ministerstwa, obecnie uzupełnienie informacji lub zawiadomienia może mieć miejsce wyłącznie na wezwanie Szefa KAS. Uzupełnienie złożone przez podmiot bez uprzedniego wezwania nie będzie wywoływało skutków prawnych oraz zostanie pozostawione bez rozpatrzenia. Zgodnie z powyższym, w przypadku przekazania Szefowi KAS informacji o schemacie lub zawiadomienia zawierających błędy, podmiot z własnej inicjatywy nie ma uprawnień do składania uzupełnień zarówno w zakresie informacji i zawiadomień o schemacie podatkowym jak i uzupełnienia błędnie złożonego podpisu na formularzu. Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa przekazanym w odpowiedzi na pytanie nr 3, jeżeli składający zauważy, że złożona przez niego informacja lub zawiadomienie zawiera błędy lub została błędnie podpisana przed wezwaniem do uzupełnienia przez Szefa KAS, wówczas podmiot ten powinien złożyć ponownie pierwotną informację lub zawiadomienie. Jednocześnie w polu „Dodatkowe wyjaśnienie” powinien wskazać wyjaśnienia powodu przekazania kolejnej informacji lub zawiadomienia oraz UID poprzednio złożonej informacji lub zawiadomienia. Uzupełnienie informacji po wezwaniu Szefa KAS wymaga wypełnienia co najmniej wszystkich obowiązkowych pól. Tym samym, także informacje zawarte w polach wypełnionych w informacji pierwotnej, powinny zostać ujęte w jej uzupełnieniu. W polu „Dodatkowe wyjaśnienia” powinny zostać wskazane powody przekazania uzupełnienia Szefowi KAS.

Ministerstwo Finansów zapewniło, że odpowiedź na pytanie nr 3 jest zgodna z jego aktualnym stanowiskiem. Ministerstwo deklaruje również, że trwają prace nad aktualizacją Objaśnień podatkowych.

 

Aleksandra Szczęsny

Konsultant podatkowy, Śląski Oddział Instytutu Studiów Podatkowych

aleksandra.szczesny@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją