Serwis Doradztwa Podatkowego

Zwolnienie z VAT nauki czytania

W dniu 4 grudnia 2024 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.804.2024.1.MSU w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącą zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest: kurs szybkiego czytania i efektywnej nauki (aktualnie tylko dla dzieci i młodzieży) oraz nauka czytania na poziomie elementarnym dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych – kod PKD 85.59. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony – korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego (113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

W ramach prowadzonej działalności w zakresie nauki czytania, podczas zajęć indywidualnych, wykonując obowiązki osoby uczącej (nauczyciela), Wnioskodawczyni prowadzi zajęcia dla osób prywatnych (dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których opiekunami są rodzice), przedmiotem zajęć jest nauka czytania na poziomie elementarnym (zakres programu przedszkola i klas 1-3 SP). Wnioskodawczyni jest w trakcie tworzenia kursu nauki czytania online na własnej platformie elearningowej, na której kursanci mogą korzystać z nagranych przez Wnioskodawczynię osobiście filmów instruktażowych, stworzonych przez Wnioskodawczynię materiałów do wydrukowania i ćwiczeń, oraz mogą się z Wnioskodawczynią kontaktować poprzez czat.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zwróciła się z pytaniem czy prowadzona przez nią działalność związana z nauką czytania dla dzieci (stacjonarnie i przez platformę e-learningową) spełnia kryteria uprawniające do zastosowania zwolnienia przedmiotowego z podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.)?

W ocenie Wnioskodawczyni będzie ona mogła dla części działalności związanej z nauką czytania korzystać ze zwolnienia przedmiotowego (art. 43 ust. 1 pkt 27 z dnia 11 marca 2004 r).

Dyrektor KIS uznał stanowisko Wnioskodawczy za prawidłowe, w uzasadnieniu wskazał, że „(…) przesłanka podmiotowa nie odwołuje się bezpośrednio do kwestii wiedzy osoby uczącej (tą zdobywa się bowiem niezależnie od charakteru w jakim dana osoba ją zdobywa – uczy się) lecz wprost do określonego miejsca w schemacie tego uczenia, tj. do posiadania kwalifikacji w działaniu jako „nauczyciel”.

Analiza wskazanych przez Panią okoliczności prowadzi do wniosku, że posiada Pani wiedzę i kwalifikacje w zakresie nauki czytania, zdobyte w oficjalnym systemie nauczania – studiowała Pani pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną. Tym samym została spełniona również przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

W konsekwencji, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Panią okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że świadczone przez Panią usługi polegające na prowadzeniu kursów nauki czytania dla dzieci (stacjonarnie i przez platformę e-learningową) będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją