Serwis Doradztwa Podatkowego

Wydatki na prowadzenie blogu jako koszt podatkowy

W dniu 11 października 2023 r. DKIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.526.2023.2.MAP w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie której prowadzi gabinet dietetyczny, udziela konsultacji stacjonarnie i online. Oprócz tego Wnioskodawczyni posiada stronę internetową z blogiem, na której oprócz konsultacji i indywidualnych planów żywieniowych sprzedaje gotowe jadłospisy, a w przyszłości planuje również sprzedaż innych produktów typu ebooki, kursy online, itd. Przeważającym kodem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej jest PKD 86.90.E. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest prowadzenie strony internetowej, na której znajduje się blog. Na stronie sprzedaje jadłospisy oraz konsultacje. Sprzedaż jadłospisów na stronie stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza stworzyć ebooka. Przychody z prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej opodatkowane są na zasadach ogólnych.

Blog znajdujący się na stronie internetowej ma na celu zwiększenie ruchu na stronie, przyciągnięcie potencjalnych klientów za pomocą odpowiedniej treści i przekonanie klienta do zakupu produktów na stronie. Podobnie mają działać media społecznościowe – przyciągnięcie potencjalnych klientów i przekierowanie ich na stronę w celu zakupu jadłospisu lub innych produktów, które będą dostępne na stronie. Na chwilę obecną głównym celem istnienia bloga i mediów społecznościowych jest przyciągnięcie potencjalnego klienta, zdobycie jego zaufania, pokazanie mu produktów, które Wnioskodawczyni sprzedaje i przekonania do zakupu na stronie internetowej (blog jest zakładką na stronie internetowej Wnioskodawczyni, gdzie znajduje się sklep z jadłospisami i konsultacjami). Ebook z przepisami będzie sprzedawany na stronie internetowej i będzie on reklamowany za pomocą mediów społecznościowych i bloga. Przychody z ebooka będą stanowiły przychód z działalności gospodarczej, którą prowadzi Wnioskodawczyni. Uzyskiwane przez Wnioskodawczynię przychody będą wykazane w raporcie sprzedaży przez sklep internetowy, jako przychód firmy. Wnioskodawczyni nie będzie udzielała licencji na korzystanie z zamieszczonych materiałów prezentowanych na blogu i Wnioskodawczyni nie będzie uzyskiwała przychodów z tego tytułu. Odpowiedzialność za treści zawarte w zamieszczonych materiałach prezentowanych na blogu będzie ponosiła Wnioskodawczyni – autor tych treści.

Do kosztów uzyskania przychodów Wnioskodawczyni zamierza zaliczyć produkty spożywcze, które będą służyły przygotowaniu posiłków, które znajdują się w gotowych jadłospisach na stronie. Celem jest promocja jadłospisów, pokazanie klientowi, jakie dania znajdują się w jadłospisach i zachęcenie do zakupu, a tym samym zwiększenie sprzedaży. Produkty spożywcze, o których mowa będą również służyć przygotowaniu posiłków, które dopiero Wnioskodawczyni planuje wykorzystać do tworzenia kolejnych jadłospisów, zarówno dla pacjentów indywidualnych, jak i gotowych jadłospisów na stronie

Produkty spożywcze, które Wnioskodawczyni zamierza zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu będą wykorzystywane wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki na produkty spożywcze, o których mowa we wniosku umożliwią tworzenie treści promocyjnych produktów dostępnych na stronie internetowej oraz promocję usług Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni zwróciła się z pytaniem, czy artykuły spożywcze zakupione w celu tworzenia produktów takich jak ebook kulinarny i jadłospisy oraz w celu tworzenia treści reklamowych produktów i usług, które Wnioskodawczyni sprzedaje lub zamierza sprzedawać w przyszłości, czyli jadłospisów, współpracy indywidualnej z pacjentem oraz ebooka kulinarnego, stanowią koszt uzyskania przychodu firmy?

W ocenie Wnioskodawczyni, zakup artykułów spożywczych, które wykorzysta do utworzenia ebooka kulinarnego i jadłospisów, które Wnioskodawczyni zamierza sprzedawać na stronie internetowej bezpośrednio przyczynia się do uzyskania przychodu firmy. Natomiast zakupy artykułów spożywczych, które mają służyć tworzeniu treści reklamowych przyczynią się do zwiększenia sprzedaży. W przypadku sprzedaży produktów takich jak jadłospisy, czy ebooki kulinarne reklamy pokazujące potencjalnym klientom, poprzez konkretne wskazanie co znajduje się w środku potrawy są najskuteczniejszą formą reklamy.

DKIS uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe i podkreślił, że „(…) poniesienie przedmiotowych wydatków jest racjonalnie uzasadnione, jako zmierzające do osiągania przychodów lub powiększania poziomu przychodów osiąganych przez Panią.

Mając na uwadze powyższe okoliczności uznać należy, że wydatki na artykuły spożywcze zakupione w celu tworzenia produktów takich jak: ebook kulinarny i jadłospisy oraz w celu tworzenia treści reklamowych produktów i usług, które sprzedaje Pani lub zamierza sprzedawać w przyszłości, czyli jadłospisów, współpracy indywidualnej z pacjentem oraz ebooka kulinarnego, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, pamiętać należy, że to na Pani, jako odnoszącemu korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania w jakiej części wydatki te mają związek z prowadzoną przez Panią pozarolniczą działalnością gospodarczą oraz obowiązek ich właściwego udokumentowania”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją