Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 60/2023

OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

1. Opodatkowanie akcyzą cydru i perry – projektowane zmiany regulacji.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określana jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) zalicza cydr i perry do „napojów fermentowanych”, traktując je jako element zbiorczej kategorii napojów alkoholowych, a przez to wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotowa ustawa odnosi się do „napojów fermentowanych” w art. 96 i – stosownie do postanowień dyrektywy Rady UE 92/83 z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktur podatku akcyzowego od alkoholi i napojów alkoholowych (dalej: „dyrektywa 92/83”) – definiuje je poprzez dychotomiczny podział na napoje musujące i niemusujące. O przynależności do napojów fermentowanych decyduje kryterium właściwości danego produktu, w tym przede wszystkim rzeczywistej zawartości alkoholu.

Poza tym – w świetle art. 96 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. – dla uznania konkretnego wyrobu za musujący napój fermentowany konieczne jest łączne spełnienie warunków dotyczących:

  1. przyporządkowania trunku do oznaczonego kodu CN 2204 10, 2204 21, 2204 29 10 oraz 2205 lub też do pozycji CN 2206 00, obejmującej pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny), mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone;
  2. jednoczesnego braku przynależności danego napoju do kategorii „wina”,
  3. rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu wynoszącej od 1,2% do 13% objętości, albo od 13% do 15% objętości;
  4. pochodzenia tegoż alkoholu wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, bowiem dodanie innego alkoholu, który nie pochodzi z fermentacji, powoduje utratę cech napoju fermentowanego i w konsekwencji zaklasyfikowanie do wyrobów pośrednich, a także
  5. właściwości trunku związanych ze sposobem jego butelkowania (w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek) albo rodzajem istniejącego w nim nadciśnienia (wynoszącego co najmniej 3 bary i spowodowanego obecnością dwutlenku węgla w roztworze).

Niemusujące napoje fermentowane (niebędące winem, ani piwem), czyli wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 (do której zasadniczo zalicza się wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi i moszcz gronowy, inny niż objęty pozycją 2009) oraz CN 2205 (obejmującej wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi), stosownie do wymogów określonych w art. 96 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., powinny zawierać wyłącznie alkohol pochodzący z procesu fermentacji alkoholowej oraz cechować się rzeczywistą zawartością alkoholu od 1,2% do 10%, albo 10% do 15% objętości. Analogicznie jak w przypadku musujących napojów fermentowanych, dodanie do niemusującego napoju fermentowanego innego alkoholu, który nie pochodzi z fermentacji, powoduje utratę cech napoju fermentowanego i skutkuje jego zaklasyfikowaniem do wyrobów pośrednich.

Jako produkcję napojów fermentowanych traktuje się zarówno ich wytwarzanie lub przetwarzanie, jak też ich rozlew. Zgodnie z wymogiem określonym w art. 47 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., co do zasady produkcja napojów fermentowanych powinna odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Wymóg ten nie dotyczy jednak napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży.

Cydr jak i perry na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zostały zaliczone do kategorii musujących napojów fermentowanych o kodach CN 2206 00 31, 2206 00 51 oraz 2206 00 81, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości. Jednocześnie w obecnym stanie prawnym oba napoje podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 97 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Zgodnie z projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia nieprawidłowości w obrocie niektórymi towarami oraz usprawnienia funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej, który w dniu 20 lipca 2023r. w toku prac sejmowych został skierowany do konsultacji, zakładane jest obniżenie stawki podatku akcyzowego na cydr i perry do poziomu 0 zł oraz zwolnienie tych napojów z obowiązku oznaczania znakami skarbowymi akcyzy.

W uzasadnieniu projektu wskazano, że „Celem zmiany jest stworzenie dogodnych warunków dla producentów tych wyrobów. Jednocześnie wzmocni to konkurencyjność na rynku alkoholi o niskiej zawartości alkoholu oraz stworzy ofertę do spożywania fermentowanych napojów winiarskich o niższej zawartości alkoholu, które zostały wytworzone na bazie jabłek i gruszek”.

Zakładane obecnie zmiany stanowią kontynuację zmian wprowadzonych ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o wyrobach winiarskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 550), polegających na uproszczeniu wymagań dotyczących uzyskiwania wpisu do rejestru przez producentów fermentowanych napojów winiarskich wyrabianych z surowców uzyskanych głównie we własnym gospodarstwie w ilości nie większej niż 100 000 litrów w skali roku. Producenci, wytwarzający wysokojakościowe cydry, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania składu podatkowego. Równocześnie rozróżniono nowe rodzaje fermentowanych napojów winiarskich, np. cydr jakościowy, cydr lodowy, cydr aromatyzowany.

Obecnie procedowane zmiany zgodnie z projektem mają wejść w życie począwszy od dnia 1 października 2023 r.

 

dr Joanna Kiszka

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50