Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 61/2023

5. Możliwości importu wyrobów akcyzowych bezpośrednio do składu podatkowego położonego na terenie miejsca wyznaczonego.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości importu wyrobów akcyzowych bezpośrednio do składu podatkowego położonego na terenie miejsca wyznaczonego. Treść wniosku jest następująca:

Spółka jest podatnikiem akcyzowym. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Skład podatkowy jest położony na terenie miejsca wyznaczonego. Oznacza to, że Spółka wnioskująca o interpretację nie musi w przypadku importu wyrobów akcyzowych przedstawiać ich w urzędzie celnym, celem dopuszczenia do obrotu. Dopuszczenie do obrotu ma miejsce w miejscu wyznaczonym. W miejscu, w którym Wnioskujący prowadzi również skład podatkowy.

W związku z tym Wnioskujący chce zacząć importować wyroby bezpośrednio w składzie podatkowym.

Czy w świetle obowiązujących od dnia 13 lutego 2023 r. regulacji prawnych w zakresie akcyzy wnioskodawca jest uprawniony do importu wyrobów akcyzowych bezpośrednio w składzie podatkowym położonym na terenie miejsca wyznaczonego?

W opinii wnioskodawcy posiadanie składu podatkowego na terenie miejsca wyznaczonego pozwala na to, żeby miejsce importu znajdowało się na terenie składu podatkowego.

Choć przepis art. 27 ust. 2a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwana dalej „u.p.a.”, odnosi się wyłącznie do sytuacji, w której podmiot prowadzący skład podatkowy posiada wydaną na podstawie przepisów prawa celnego decyzję o uznaniu miejsca, należy wskazać, że zarówno miejsce uznane, jak i miejsce wyznaczone, to wyjątki w prawie celnym, w przypadku których o importowanych wyrobów akcyzowych nie trzeba powiadamiać organów celnych bezpośrednio w urzędzie celnym, a tylko w tych właśnie miejscach.

Miejsce uznane wymaga wydania decyzji. Z kolei miejsce wyznaczone, które również pozwala na przedstawienie importowanych towarów, w tym wyrobów akcyzowych z pominięciem urzędu celnego, jest wyznaczane przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej.

Dodajmy, że wyznaczenie takiego miejsca jest wynikiem stwierdzenia przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej potrzeby utworzenia takiej lokalizacji ze względu, m.in. na ważny interes państwa, ważne względy służbowe. Co więcej przy wyznaczeniu miejsca brana jest możliwość sprawowania dozoru celnego bez konieczności stosowania środków administracyjnych, które są niewspółmierne do istniejącej potrzeby gospodarczej. Dodajmy, że przesłanka ta jest analogiczna dla tej właściwej, dla ustalenia potrzeby wyznaczenia miejsca uznanego, również wykluczającego konieczność przedstawienia towarów importowanych za każdym razem w urzędzie celnym.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca jest zdania, że zmiany przepisów akcyzowych obowiązujące od 13 lutego 2023 r. pozwalają również na import wyrobów akcyzowych bezpośrednio na terenie składu podatkowego, który jest zlokalizowany w miejscu wyznaczonym, tak jak to ma miejsce wprost w przepisach w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy i posiadającego decyzję o miejscu uznanym.

W art. 27 ust. 2a u.p.a. co prawda nie zostało wskazane wprost miejsce wyznaczone, ale tylko dlatego, że miejsce wyznaczone jest bezpośrednio określane przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej (organ Krajowej Administracji Skarbowej). Po drugie w przypadku miejsc wyznaczonych właściwy urząd skarbowy oraz właściwy dla składu urząd celno-skarbowy mają pełną wiedzę o ich lokalizacji, w tym wiedzę, że na ich terenie jest zlokalizowany konkretny skład podatkowy.

W związku z powyższym nie ma potrzeby powiadamiać dodatkowo naczelnika urzędu skarbowego tak jak to ma miejsce w przypadku posiadania decyzji o uznaniu miejsca.

Ww. teza jest tym bardziej uzasadniona, że od dnia 13 lutego 2023 r. definicja miejsca importu nie wskazuje wprost, że musi to być miejsce inne niż skład podatkowy.

Od 13 lutego 2023 r. miejscem importu jest miejsce, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego. Jeżeli zatem towary, w tym wyroby akcyzowe, mogą zostać nie tylko dopuszczone do obrotu w miejscu uznanym, ale również w miejscu wyznaczonym, należy uznać, że istnieje możliwość, żeby Wnioskodawca dopuszczał do obrotu wyroby akcyzowe w składzie podatkowym zlokalizowanym na obszarze miejsca wyznaczonego w pełni nadzorowanym przez właściwe organy Krajowej Administracji Skarbowej.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego, posiadającym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Ponadto dopuszczenie przez Państwa do obrotu wyrobów akcyzowych ma miejsce w miejscu wyznaczonym, w którym prowadzą Państwo również skład podatkowy.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości importu wyrobów akcyzowych bezpośrednio do składu podatkowego położonego na terenie miejsca wyznaczonego.

Obowiązujący od 13 lutego 2023 r. przepis art. 27 ust. 2a u.p.a. (reguluje obowiązki podmiotu prowadzącego skład podatkowy, w którym funkcjonowało będzie miejsce importu. W przepisie tym przewidziano, że miejsce importu będzie mogło znajdować się w składzie podatkowym, jeżeli decyzję o uznaniu tego miejsca, wydaną na podstawie przepisów prawa celnego, będzie posiadał podmiot prowadzący skład podatkowy, a o otrzymaniu takiej decyzji następnie powiadomi właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Aby więc móc dokonywać importu wyrobów akcyzowych do miejsca importu położonego w składzie podatkowym, niezbędne jest spełnienie obu powyższych warunków.

Przy czym zauważyć należy, że miejsce uznane (czyli miejsce uznane do przedstawienia towarów, w tym krótkotrwałego czasowego składowania) nie jest instytucją tożsamą z instytucją miejsca wyznaczonego, określaną odmiennym trybem. Miejsce uznane jest bowiem określane decyzją właściwego organu celnego wydawaną na wniosek podmiotu ubiegającego się o takie uznanie. Nadto aby otrzymać decyzję o uznaniu miejsca należy spełnić szereg wymagań określonych przepisami prawa celnego.

Natomiast w zakresie miejsca wyznaczonego nie jest wydawana decyzja. Wyznaczenie miejsca przez organ celny następuje poprzez podanie pisemnej informacji o wyznaczeniu miejsca do publicznej wiadomości. Informacja ta podlega publikacji na stronie internetowej urzędu obsługującego organ celny oraz wywieszeniu jej w siedzibie tego organu. Ponadto wyznaczenie miejsca nie następuje z uwagi na interes indywidualnego podmiotu, ale jest wynikiem stwierdzenia przez organ celny okoliczności takich jak np. ważny interes państwowy czy ważne względy służbowe, co też słusznie Państwo zauważyli przedstawiając swoje stanowisko w sprawie.

Z tego względu – wbrew argumentacji Wnioskodawcy w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z dnia 3 listopada 2023 r., nr sprawy: 0111-KDIB3-3.4013.283.2023.1.AM – nie można obu tych instytucji traktować analogicznie.

Ponadto zaznaczyć w tym miejscu należy, że w przepisie będącym przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy, ustawodawca wprost wskazał, że „miejsce importu może znajdować się w składzie podatkowym, jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy posiada wydaną na podstawie przepisów prawa celnego decyzję o uznaniu miejsca, w którym wyroby akcyzowe mogą być dopuszczane do obrotu w rozumieniu tych przepisów”. Ponadto podmiot ten jest zobowiązany również do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o posiadaniu takiej decyzji.

Zgodnie z językową wykładnią powyższego, import wyrobów akcyzowych bezpośrednio do składu podatkowego może mieć miejsce wyłącznie w sytuacji, w której podmiot prowadzący skład podatkowy posiada wydaną decyzję o uznaniu miejsca, w którym wyroby akcyzowe mogą być dopuszczane do obrotu i powiadomi o posiadaniu takiej decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z zasadami wykładni prawa podatkowego, które były wielokrotnie wyjaśniane w orzeczeniach sądów administracyjnych, na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej) i w granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia czy wyrażenia (por. np. wyrok NSA z 16 czerwca 2021 r., III FSK 32/21 i z 19 września 2018 r., I GSK 2788/18, CBOSA).

W świetle powyższych zasad, przepis art. 27 ust. 2a u.p.a. wyraźnie zatem wskazuje, że aby miejsce importu mogło znajdować się w składzie podatkowym, podmiot prowadzący skład podatkowy musi posiadać wydaną na podstawie przepisów prawa celnego decyzję o uznaniu miejsca, w którym wyroby akcyzowe mogą być dopuszczane do obrotu, a także o otrzymaniu takiej decyzji powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W związku z powyższym należy wskazać, że w przedstawionych we wniosku okolicznościach Wnioskodawcy nie wypełnią warunków wskazanych w art. 27 ust. 2a ustawy o podatku akcyzowym. Jak wynika bowiem z opisu sprawy skład podatkowy posiadany przez Wnioskodawcę na terenie miejsca wyznaczonego i do tego też składu podatkowego Wnioskodawca chce bezpośrednio importować wyroby akcyzowe.

W związku z powyższym, posiadanie przez Wnioskodawcę składu podatkowego na terenie miejsca wyznaczonego nie pozwala na to, żeby miejsce importu znajdowało się na terenie posiadanego przez Państwa składu podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Malwina Sik

Adwokat

malwina.sik@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 93