2. Sposób określenia stawki podatku akcyzowego w przypadku papierosów składających się w całości z rozdrobnionego suszu kwiatów.
W świetle art. 98 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w art.98 ust. 2, 3 lub 5 tej ustawy są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych. Przedmiotem wątpliwości części podatników jest wobec powyższego określenie statusu oraz w konsekwencji stawki podatku akcyzowego w przypadku papierosów składających się w całości z rozdrobnionego suszu kwiatów. Do kwestii tych odnosi się m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (0111-KDIB3-3.4013.327.2023.1.AW) z dnia 18 stycznia 2024r.
Interpretacja została wydana na wniosek Spółki zamierzającej podjąć działalność polegającą na produkcji poza składem podatkowym, na zasadzie przedpłaty akcyzy, wyrobów składających się w całości z rozdrobnionego suszu kwiatów, niezawierającego nie tylko żadnych innych roślin lub ich części, ale też niezmieszanego z żadnymi innymi substancjami, w tym z tytoniem lub suszem tytoniowym, które to produkty będą nadawały się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego i nie będą wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.
Z uwagi na fakt, że w produktach nie będzie nawet śladowej zawartości tytoniu lub suszu tytoniowego, mają być one sprzedawane jako wyroby ziołowe do palenia zgodnie z treścią ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wobec tego wykaz ich składników zostanie zgłoszony Prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych, a same produkty zostaną wprowadzone do obrotu dopiero po upływie 6 miesięcy od dnia jego zgłoszenia.
Na gruncie podatku akcyzowego wyroby te, określane jako pre-rollsy, zgodnie z Wiążącą Informacją Akcyzową nr WIA-2020-00076, będą uznawane za wyroby akcyzowe, a w szczególności – stosownie do art. 98 ust. 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. – za papierosy i objęte grupowaniem kodu CN 2402 90 00.
Spółka powzięła wątpliwości dotyczące sposobu określenia stawki opodatkowania podatkiem akcyzowym takiego rodzaju wyrobów. Zdaniem Spółki obliczając stawkę akcyzy na jednego pre-rollsa, należy przemnożyć 32,05% przez maksymalną cenę detaliczną dotyczącą wyłącznie jednego produktu (jednego wyrobu akcyzowego)
Organ interpretacyjny ocenił kwalifikację przyjętą przez Spółkę jako nieprawidłową. Uzasadniając swe stanowisko przypomniał, że zgodnie z art.99 ust.4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. minimalna stawka akcyzy na papierosy i tytoń do palenia wynosi odpowiednio 105% w przypadku papierosów i 100% w przypadku tytoniu do palenia, całkowitej kwoty akcyzy, naliczonej od ceny równej średniej ważonej detalicznej cenie sprzedaży odpowiednio papierosów i tytoniu do palenia.
Jednocześnie Dyrektor KIS zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 1 ustawy – co do zasady – stawka akcyzy na papierosy wynosi 367,36 zł za każde 1000 sztuk i 32,05% maksymalnej ceny detalicznej; przy czym, jak wynika z art. 165a ust. 2 pkt 1 lit. b tejże ustawy, w 2023 r. stawka ta wynosiła 250,91 zł za każde 1000 sztuk i 32,05% maksymalnej ceny detalicznej, a w roku 2024, stawka ta wynosi 276,00 zł za każde 1000 sztuk i 32,05% maksymalnej ceny detalicznej.
Zdaniem Organu oznacza to, że w aktualnym stanie prawnym – wbrew twierdzeniu Spółki – w celu określenia stawki akcyzy na jednego papierosa (pre-rollsa) w pierwszej kolejności należy określić stawkę na 1000 szt., tj. zsumować kwotę stawki obowiązującej w danym roku z kwotą stanowiącą 32,05% maksymalnej ceny detalicznej, a następnie podzielić tę sumę przez 1000 sztuk, uwzględniając przy tym minimalną kwotę akcyzy.
Tym samym, określając stawkę akcyzy na jednego pre-rollsa – w ocenie Dyrektora KIS – należy w pierwszej kolejności zsumować kwotę stawki obowiązującej w danym roku (za każde 1000 sztuk) z kwotą stanowiącą 32,05% maksymalnej ceny detalicznej (za każde 1000 sztuk), a następnie podzielić tę sumę przez 1000 sztuk, uwzględniając przy tym minimalną kwotę akcyzy.
Wobec powyższego, odnosząc się do stanowiska Spółki, Organ uznał ostatecznie, że w przedstawionej sytuacji „Nie można zatem podzielić Państwa stanowiska, że celem obliczenia stawki akcyzy na jednego pre-rollsa należy przemnożyć 32,05% przez maksymalną cenę detaliczną dotyczącą wyłącznie jednego produktu (jednego wyrobu akcyzowego).
Zdaniem Organu taka metoda jest nieprawidłowa i powodować będzie zaniżenie należnego podatku akcyzowego. Celem więc obliczenia stawki akcyzy na jednego pre-rollsa, zgodnie z art. 99 ust. 2 pkt 1 ustawy w zw. z art. 165a ust. 2 pkt 1 ustawy, powinni Państwo kwotę 32,05% maksymalnej ceny detalicznej odnieść w pierwszej kolejności do 1000 sztuk pre-rollsów.”.
W uzasadnieniu wskazanego stanowiska Dyrektor KIS odwołał się do treści prawomocnego wyroku WSA w Gliwicach z dnia 16 marca 2020 r. (III SA/Gl 1027/19), w którym Sąd ten podzielił stanowisko organu podatkowego, że zarówno stawka obowiązująca w danym roku jak i maksymalna cena detaliczna powinna być odnoszona do 1000 sztuk papierosów/1 kg tytoniu do palenia.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50