3. Obowiązki akcyzowe w związku z usługowym rozlewem cydru.
W dniu 31 marca 2022 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-3.4013.25.2022.1.MAZ dotyczącą usługowego rozlewu cydru, nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe tego cydru oraz prawa do obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy.
W opisie zdarzenia przyszłego wskazano, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie: produkcja piwa, napojów, cydru i pozostałych win owocowych, pozostałych niedestylowanych napojów fermentowanych, napojów bezalkoholowych, wód mineralnych i pozostałych wód butelkowych; sprzedaż hurtowa napojów alkoholowych i bezalkoholowych; sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych; sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach; działalność związana z pakowaniem oraz badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Jej siedziba znajduje się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
Ze względu na charakter przedmiotowej działalności Spółka, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców oraz ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina, jest zobowiązana do uzyskania wpisu do rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu napojów spirytusowych oraz rejestru działalności w zakresie wyrobu lub rozlewu wyrobów winiarskich. Spółka znajduje się w przedmiotowych rejestrach, które prowadzone są przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Spółka posiada również zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i jest zarejestrowana jako podatnik akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
Spółka w ramach prowadzonej działalności produkuje między innymi napoje fermentowane o kodzie CN 2206 00, w tym cydr. Spółka nakłada na produkowane wyroby znaki akcyzy i składa deklaracje AKC-4 i AKC-4/B, w których wykazuje odliczenie kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby.
Ponadto Spółka na podstawie zawartej umowy świadczy na rzecz Zleceniodawcy usługę rozlewu (konfekcjonowania) cydru produkowanego przez Zleceniodawcę. Cydr dostarczany przez Zleceniodawcę do składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę jest konfekcjonowany do opakowań jednostkowych opatrzonych znakami towarowymi należącymi do Zleceniodawcy, a następnie przesyłany w procedurze zawieszonej akcyzy do składu podatkowego prowadzonego przez Zleceniodawcę. Tam na wyroby akcyzowe są nakładane znaki akcyzy.
Obecnie strony zamierzają rozszerzyć współpracę w ten sposób, że Spółka przed wydaniem skonfekcjonowanych wyrobów Zleceniodawcy będzie nakładała podatkowe znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów. W tym celu Spółka zamówi i nabędzie podatkowe znaki akcyzy na własny koszt (co jest równoznaczne z poniesieniem ekonomicznego ciężaru kosztów podatkowych znaków akcyzy) i nałoży je na opakowania jednostkowe. Cena usługi nałożenia znaków akcyzy będzie stanowiła część składową wynagrodzenia za usługę rozlewu. Natomiast wartość nabytych podatkowych znaków akcyzy nie będzie w żaden sposób zrefundowana zleceniobiorcy przez Zleceniodawcę. Zleceniodawca nie będzie również występował do urzędu skarbowego o zwrot wartości tych znaków. Wartość podatkowych znaków akcyzy, nałożonych na opakowania jednostkowe wyrobów Zleceniodawcy, Spółka będzie odliczała od akcyzy należnej od produkowanych przez nią wyrobów, czyli obniżała należną akcyzę z tytułu wydanych wyrobów akcyzowych w deklaracji AKC-4 i AKC-4/B. Spółka będzie wskazywała w tych deklaracjach łączną wartość nabytych i nałożonych podatkowych znaków akcyzy, tj. wartość podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby produkowane przez Spółkę i rozlewanych dla Zleceniodawcy.
W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość:
1. Czy w świetle ustawy o podatku akcyzowym, dokonując rozlewu cydru do opakowań jednostkowych na zlecenie Zamawiającego, będzie ona uznana za producenta napojów fermentowanych i będzie uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o wydanie banderol oraz oznaczania wyrobów akcyzowych (rozlanego do opakowań jednostkowych cydru) otrzymanymi znakami akcyzy?
W przypadku potwierdzenia stanowiska zawartego w pyt. nr 1:
2. Czy Spółka, dokonując rozlewu cydru na zlecenie Zamawiającego oraz oznaczając opakowania jednostkowe tego cydru zakupionymi na własny koszt podatkowymi znakami akcyzy, będzie uprawniona do obniżenia akcyzy należnej wykazanej w deklaracji AKC-4 oraz deklaracji szczegółowej AKC-4/B (podatek od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich), o wartość podatkowych znaków akcyzy nałożonych przez Spółkę na wyroby wyprodukowane (rozlewane) na zlecenie Zamawiającego?
3. Czy przy opisanym w zdarzeniu przyszłym wniosku, usługowym rozlewie cydru na rzecz Zamawiającego, możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe, powstanie następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe?
W ocenie Spółki:
- Spółka, w świetle ustawy o podatku akcyzowym, dokonując rozlewu cydru do opakowań jednostkowych na zlecenie Zamawiającego, będzie uznana za producenta napojów fermentowanych i będzie uprawniona do wystąpienia z wnioskiem o wydanie banderol oraz oznaczania wyrobów akcyzowych (rozlanego do opakowań jednostkowych cydru) otrzymanymi znakami akcyzy.
- Spółka, dokonując rozlewu cydru na zlecenie Zamawiającego oraz oznaczając opakowania jednostkowe tego cydru zakupionymi na własny koszt podatkowymi znakami akcyzy, będzie uprawniona do obniżenia akcyzy należnej wykazanej w deklaracji AKC-4 oraz deklaracji szczegółowej AKC-4/B (podatek od wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich), o wartość podatkowych znaków akcyzy nałożonych przez Spółkę na wyroby wyprodukowane (rozlewane) na zlecenie Zamawiającego.
- Przy opisanym w zdarzeniu przyszłym wniosku, usługowym rozlewie cydru na rzecz Zamawiającego, możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe, powstanie następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe.
DKIS uznał stanowisko Spółki za prawidłowe, w uzasadnieniu interpretacji organ podkreślił, że „(…) dokonując usługowego rozlewu cydru, Spółka będzie producentem tego napoju fermentowanego, wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy. Przy tym zauważyć należy, że Spółka dokonuje produkcji (rozlewu) cydru we własnym składzie podatkowym na terytorium kraju. Oznacza to, że Spółka postępuje zgodnie z przepisem zawartym w art. 47 ust. 1 ustawy, nakazującym, aby produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy (w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa) mogła odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.
Rozlewany usługowo (produkowany) przez Spółkę cydr został również wymieniony w załączniku nr 3 do ustawy, zatem, zgodnie z art. 114 ustawy, podlega on obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Obowiązek oznaczania usługowo rozlewanego cydru (wyrobu akcyzowego spełniającego definicję napoju fermentowanego) podatkowymi znakami akcyzy będzie mógł być spełniony przez Wnioskodawcę, który wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, że jest zarejestrowany jako podatnik akcyzy w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Możliwość oznaczania usługowo rozlewanego cydru przez Wnioskodawcę – czyli podmiot prowadzący skład podatkowy – wynika z treści przepisu art. 116 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy tym w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania inne, niż wskazany, zapisy art. 116 ust. 1 ustawy.
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, o czym stanowi art. 117 ust. 1 ustawy. Zaznaczyć wszakże trzeba, że w niniejszej sprawie znaki akcyzy nanoszone będą na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego (cydru), zgodnie z art. 120 ust. 2 ustawy. W niniejszej sprawie usługowy rozlew cydru będzie dokonany w składzie podatkowym Wnioskodawcy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie cydr zostanie przemieszczony w tej procedurze do składu podatkowego Zlecającego.
W konsekwencji powyższego Wnioskodawca będzie mógł, na podstawie art. 125 ust. 1 ustawy – będąc podmiotem zarejestrowanym jako podatnik akcyzy i prowadząc skład podatkowy, w którym usługowo rozlewa cydr – otrzymać podatkowe znaki akcyzy. Przy czym wydanie podatkowych znaków akcyzy będzie mogło nastąpić na wniosek Spółki, zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy, po spełnieniu wszystkich wymogów dokumentacyjnych, wynikających z art. 126 ust. 2 ustawy.
Reasumując należy stwierdzić, że Spółka, jako producent napojów fermentowanych, w związku z dokonywaniem usługowego rozlewu cydru w składzie podatkowym, będzie miała prawo do oznaczania znakami akcyzy cydru, rozlanego do opakowań jednostkowych, po uprzednim wystąpieniu z wnioskiem o wydanie znaków akcyzy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Z okoliczności, że Wnioskodawca będzie dokonywał oznaczania znakami akcyzy opakowań jednostkowych cydru, rozlewanego usługowo, wynikać będzie uprawnienie Spółki do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, pod warunkiem, że te znaki zostaną prawidłowo naniesione na opakowania jednostkowe. Z uwagi na to, że Spółka dokonuje usługowego rozlewu cydru do opakowań jednostkowych we własnym składzie podatkowym na terytorium kraju, to z tego prawa (do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy) Wnioskodawca będzie mógł skorzystać nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowania jednostkowe cydru. Możliwość ta – co do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz momentu dokonania tego obniżenia – wynika z samego faktu naniesienia przez Spółkę znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobu akcyzowego (cydru) i znajduje umocowanie w treści przepisu art. 21 ust. 7 pkt 1 ustawy.
Przy czym obniżenie kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy będzie możliwe z uwagi na fakt, że Wnioskodawca – jak to podał w opisie zdarzenia przyszłego – w ramach prowadzonej działalności sam produkuje m.in. napoje fermentowane o kodzie CN 2206 00 (w tym cydr) oraz składa deklaracje podatkowe AKC-4 i AKC-4/B, w których wykazuje kwotę akcyzy. Zatem możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, w niniejszej sprawie, wynika z faktu, że to Wnioskodawca wystąpi z wnioskiem o wydanie tych znaków, a równocześnie będzie wykazywał podatek akcyzowy w związku z produkcją własnych wyrobów akcyzowych. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie wykazywał podatku akcyzowego to nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty akcyzy o wartość podatkowych znaków akcyzy, jak również do ubiegania się o zwrot wartości tych znaków (lub nadwyżki wartości znaków nad podatkiem akcyzowym). Bez znaczenia będzie zatem okoliczność, że wobec Wnioskodawcy nie powstanie konieczność zapłaty akcyzy w związku z usługowym rozlewem cydru, na którego opakowania jednostkowe te znaki będą nanoszone”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 76