2. Brak obowiązku stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej
W dniu 2 maja 2024 r. Dyrektor KIS wydał interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-3.4013.55.2024.1.AM dotyczącą braku obowiązku stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, spółka z siedzibą w Polsce, posiadający numer akcyzowy jako uprawniony wysyłający i uprawniony odbiorca, zajmuje się głównie dystrybucją wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (m.in. środków zapobiegających zamarzaniu i gotowych płynów przeciwoblodzeniowych, płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych, środków czyszczących, odświeżaczy samochodowych i odświeżaczy powietrza, perfum do ciała, past do rąk itp.) zawierających w swoim składzie alkohol etylowy całkowicie skażony na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości (dalej: „Wyroby”). Wnioskodawca sprzedaje Wyroby głównie do odbiorców na terytorium Unii Europejskiej, w tym w Polsce.
Wyroby sprzedawane przez Spółkę klasyfikowane są do pozycji CN innych niż 2207 i 2208, tj. co do zasady do kodów CN:
- 3820 00 00 „środki zapobiegające zamarzaniu i gotowe płyny przeciwoblodzeniowe”,
- 3402 50 90 „preparaty do prania i preparaty do czyszczenia”,
- 3307 49 00 „preparaty do perfumowania lub odświeżania pomieszczeń, włącznie z preparatami zapachowymi stosowanymi w trakcie obrzędów religijnych – pozostałe”,
- 3303 00 10 „perfumy”,
- 3402 50 90 „preparaty do prania i preparaty do czyszczenia”.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca m.in. wysyła Wyroby w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W związku z tym u Wnioskodawcy powstała wątpliwość, czy przemieszczaniu Wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej powinien towarzyszyć dokument e-SAD.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy jest on zobowiązany do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń Wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy?
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach nie jest on zobowiązany do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń Wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Dalej Spółka wskazała, że „(…) w przypadku przemieszczania Wyrobów zawierających w składzie całkowicie skażony alkohol, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej nie należy stosować elektronicznego uproszczonego dokumentu administracyjnego e-SAD, ponieważ taki obowiązek nie został wprost wskazany przez ustawodawcę.
W konsekwencji, Wnioskodawca w przedstawionych okolicznościach nie jest zobowiązany do stosowania dokumentu e-SAD dla przemieszczeń Wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, nawet jeżeli zawierają w składzie alkohol etylowy całkowicie skażony.
W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje, że w dokumencie nr DOP7.8101.59.2023.HEMD wydanym 2 lutego 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zmieniającym interpretację indywidualną 17 maja 2023 r. nr 0111-KDIB3-3.4013.96.2023.1.MAZ dotyczącej analogicznego stanu faktycznego, Organ interpretacyjny stwierdził m.in.: „Mając na uwadze, że produkowany na terytorium kraju alkohol etylowy całkowicie skażony może być przedmiotem swobodnego obrotu na terytorium kraju po jego dopuszczeniu do konsumpcji, gdy nie został jeszcze zużyty do produkcji wyrobów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, to późniejszy obrót gotowymi wyrobami nieprzeznaczonymi do spożycia przez ludzi zawierającymi w swym składzie ten alkohol (zwolniony bezwarunkowo) o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości nie będzie w dostawie wewnątrzwspólnotowej odbywać się na podstawie e-SAD lub dokumentu zastępującego e–SAD.
W tym przypadku dokumentami potwierdzającymi legalny obrót handlowy takimi wyrobami będą faktury lub inne dokumenty księgowe o równoważnej wartości dowodowej, analogicznie jak w przypadku, gdy jest nabywany wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, który został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej pochodzenia wyrobu”.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Spółki za prawidłowe. W uzasadnieniu interpretacji organ podkreślił, że „(…) Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Państwa opis sprawy oraz obowiązujące przepisy, w ocenie Organu, w sytuacji w której przemieszczają Państwo w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby objęte wnioskiem, nieprzeznaczone do spożycia przez ludzi, zawierające całkowicie skażony alkohol etylowy o rzeczywistej mocy objętościowej przekraczającej 1,2% objętości, nie są Państwo zobowiązani do przemieszczania ich na podstawie dokumentu e-SAD”.
Katarzyna Wawrzonkiewicz
specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego
tel. 22 517 30 76
e-mail: katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl