3. Zniszczenie wadliwej partii toksycznego rozpuszczalnika- skutki w podatku akcyzowym.
W interpretacji indywidualnej z dnia 26 września 2024 r. (0111-KDIB3-3.4013.151.2024.2.AM) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) zajął stanowisko w kwestii skutków, jakie na gruncie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.”) wywołuje dodanie do wadliwej partii wyrobu akcyzowego toksycznego rozpuszczalnika a w szczególności ocenił, czy tego rodzaju działanie wyczerpuje znamiona zniszczenia wyrobu akcyzowego oraz, czy przeprowadzenie zniszczenia wyrobów akcyzowych na terenie składu podatkowego uprawnia do zwolnienia całości zabezpieczenia akcyzowego ciążącego na wadliwym wyrobie.
Spółka, na wniosek której wydana została interpretacja założyła, że odpowiedzi na oba pytania powinny być pozytywne.
Wskazała, że jest producentem roztworów, które mogą być wykorzystywane w produkcji płynów do papierosów elektronicznych i wytwarza ów wyrób w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, przy czym w przypadku wykrycia wady wyrobu lub reklamacji zgłoszonej przez kontrahenta z reguły nie ma możliwości dalszego przerobienia wyrobu w taki sposób aby wyeliminować wadę jakościową i przeznaczyć wyrób ponownie na sprzedaż, np. do innego podmiotu, a wówczas – po uprzednim zgłoszeniu organom skarbowym – wadliwa partia wyrobu poddawana jest procesowi ekstrakcji, w którym w obecności urzędnika urzędu celno-skarbowego do partii tej dodawany jest silnie toksyczny rozpuszczalnik organiczny o masie stanowiącej min. 4% pierwotnej masy wyrobu, co prowadzi do zniszczenia wyrobu i uniemożliwia (m.in. ze względu na ryzyko oraz zagrożenia dla życia i zdrowia potencjalnego konsumenta) dalsze wykorzystanie tego wyrobu w zakresie i celu w jakim został pierwotnie wyprodukowany. Zdaniem podatnika działania te spełniają przesłanki zniszczenia wyrobu akcyzowego, określone w art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. zgodnie z którym wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
Dyrektor KIS zgodził się zarówno z przytoczoną oceną, jak i zastosowaną przez Spółkę argumentacją. W powołanej interpretacji uznał, że ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. nie precyzuje sposobu, w jaki ma być niszczony dany wyrób akcyzowy, niemniej wskazuje, że wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy. Jeśli zatem w wyniku dodania do wadliwej partii wyrobu akcyzowego toksycznego rozpuszczalnika powstanie mieszanina niebędąca wyrobem akcyzowym, która nie będzie przydatna do spożycia oraz nie będzie możliwe jej wykorzystanie bezpośrednio jako bazy do produkcji płynu do papierosów elektronicznych, to proces ten – w opinii Organu – będzie stanowił zniszczenie wyrobów akcyzowych w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.
Odnośnie drugiej kwestii objętej wnioskiem o wydanie interpretacji, Spółka przyjęła, że ma prawo do zwolnienia zabezpieczenia akcyzowego w związku ze zniszczeniem wyrobu akcyzowego nieprzydatnego do dalszego wykorzystania czy przetworzenia, ponieważ zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”), zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego zostały zniszczone w składzie podatkowym, Spółka zaś podda zniszczeniu wyrób akcyzowy dopiero po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika US, w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego, a ilości zniszczonych wyrobów potwierdzać będzie stosowny protokół, przez co wyczerpane zostaną przesłanki zwolnienia od akcyzy ciążącej na wyrobie poddawanym zniszczeniu, wynikające z art. 32 ust. 6c ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.
Organ potwierdził, że skoro dojdzie do zniszczenia wyrobów akcyzowych, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia oraz spełnione zostaną pozostałe warunki wynikające z § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień (takie m.in. jak uzyskanie zgody właściwego naczelnika urzędu skarbowego i sporządzenie protokołu) – możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie wspomnianego przepisu rozporządzenia. Ponieważ zaś zastosowanie zwolnienia od podatku oznacza, że w stosunku do czynności zniszczenia wadliwej partii wyrobów akcyzowych nie powstanie zobowiązanie podatkowe, to tym samym zabezpieczenie akcyzowe złożone w odniesieniu do tych wyrobów akcyzowych, które zostaną zniszczone i objęte zwolnieniem na podstawie § 17 rozporządzenia w sprawie zwolnień, również będzie mogło zostać zwolnione.
dr Joanna Kiszka
joanna.kiszika@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50