2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy a wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych.
Analiza stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe prowadzi do wniosku, że obowiązek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dotyczyć będzie także wyrobów, które w kraju wyjścia nie stanowią wyrobów akcyzowych lub ich obrót nie wiąże się z obowiązkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy (brak harmonizacji).
Należy przypomnieć, że stosownie do treści ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: „ustawa”) nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Jeżeli zatem procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, które nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym (o których mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym), warunki przewidziane dla procedury zawieszenia poboru akcyzy (o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym), mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, zaś w przypadku przemieszczania tych wyrobów z terytorium państwa UE na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.
Dokumenty handlowe powinny zawierać określenie ilości, rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą transportowane do składu podatkowego. Przy czym dokumenty handlowe mogą wskazywać, rzeczywistego właściciela towaru, pomimo, że transport zgodnie z dokumentem CMR odbędzie się do składu podatkowego. Dodatkowo należy udokumentować przemieszczenie dokumentem CMR, co może mieć istotne znaczenie dowodowe dla przemieszczenia towarów. Bowiem brak możliwości zastosowania systemu EMCS potwierdzać będzie bezpośrednie przemieszczenie towaru z terytorium, gdzie nie ma możliwości zastosowania systemu EMCS w stosunku do danej kategorii towarów do składu podatkowego położonego na terytorium kraju.
Takie stanowisko potwierdza m. in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10-05-2019 o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.65.2019.1.MK
Marek Zagórski
Adwokat
marek.zagorski@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 77