Serwis Doradztwa Podatkowego

Kara pieniężna ? błędy w nowym JPK

     Karą pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd w przesłanej ewidencji można obciążyć podatnika. Art. 109 ust. 3h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług1 nie stosuje się jednak do podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, który za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

     Elementy nowego JPK_VAT określają rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług2 oraz opracowane na jego podstawie wzory struktury logicznej JPK_VAT w formie JPK_V7M i JPK_V7K. Termin składania nowego pliku JPK (JPK_V7M i JPK_V7K) został przesunięty na dzień 1 października 2020 r.

     Podatnicy przygotowują się do wdrożenia nowego JPK już od dłuższego czasu, co jednak nie oznacza, że dla większości proces ten pozbawiony jest wątpliwości. W dalszym ciągu mają wiele trudności chociażby w zakresie prawidłowego zakwalifikowania świadczenia do właściwego kodu GTU3.

     Ustawodawca przewidział również m.in. konsekwencje finansowe, z którymi spotkać się mogą podatnicy popełniający błędy, co również budzi pewne obawy. Mianowicie w myśl art. 109 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2020 r., w terminie 14 dni od dnia:

1)   stwierdzenia przez podatnika, że przesłana ewidencja zawiera błędy lub dane niezgodne ze stanem faktycznym, lub

2)   zmiany danych zawartych w przesłanej ewidencji

?    podatnik jest obowiązany przesłać korektę ewidencji na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c.

     W przypadku stwierdzenia przez naczelnika urzędu skarbowego w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, naczelnik urzędu skarbowego wzywa podatnika do ich skorygowania, wskazując te błędy (art. 109 ust. 3f ustawy z dnia 11 marca 2004 r.)

      Podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, o którym mowa w art. 109 ust. 3f, przesyła, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, do naczelnika urzędu skarbowego ewidencję skorygowaną w zakresie błędów wymienionych w wezwaniu lub składa wyjaśnienia wskazujące, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu (art. 109 ust. 3fg ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

     Stosownie do art. 109 ust. 3h przywołanej ustawy, jeżeli podatnik, wbrew obowiązkowi określonemu w ust. 3g:

1)   nie prześle ewidencji skorygowanej w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub nie złoży wyjaśnień, albo zrobi to po terminie,

2)   w złożonych wyjaśnieniach nie wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu

?    naczelnik urzędu skarbowego może nałożyć, w drodze decyzji, na tego podatnika karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd, o którym mowa w ust. 3f.

     Karę pieniężną, o której mowa w art. 109 ust. 3h, uiszcza się bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 3h.

     Powyższego przepisu nie stosuje się jednak do podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, który za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe. Kara pieniężna nie będzie nakładana na podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, który jako osoba fizyczna w związku ze złożeniem ewidencji zawierającej błędy, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji, za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub za przestępstwo skarbowe.

     Od dnia 1 października 2020 r. art. 56 § 4 ustawy z dnia 10 września 1999 r. ? Kodeks karny skarbowy4 będzie obowiązywał w nowym brzmieniu5:

?§ 1. Podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie,

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

§ 3. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

§ 4. Karze określonej w § 3 podlega także ten podatnik, który mimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania nie składa w terminie organowi podatkowemu lub płatnikowi deklaracji lub oświadczenia lub wbrew obowiązkowi nie składa ich za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub składa je niezgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego?.

     Od dnia 1 października 2020 r. zacznie również obowiązywać art. 61a dodany w Kodeksie karnym skarbowym6. Zgodnie z tym przepisem:

?§ 1. Kto wbrew obowiązkowi nie przesyła księgi właściwemu organowi podatkowemu albo przesyła ją nierzetelną,

podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.

§ 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1

      podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

§ 3. Karze określonej w § 2 podlega także ten, kto księgę przesyła po terminie lub wadliwą?.

     Podsumowując, konsekwencje ujawnionych nieprawidłowości określa wprost ustawa z dnia 11 marca 2004 r., która dla podmiotów niebędących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą przewiduje karę pieniężną. Innymi słowy, karą pieniężną w wysokości 500 zł za każdy błąd w przesłanej ewidencji można obciążyć podatnika. Art. 109 ust. 3h przywołanej ustawy nie stosuje się jednak do podatnika będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, który za ten sam czyn ponosi odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe.

 

Przypisy:

1     Tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej ?ustawa z dnia 11 marca 2004 r.?.

2     Dz.U. poz. 1988 ze zm., dalej ?rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r.?.

3     Podatnicy ? poza innymi danymi szczegółowo określonymi w rozporządzeniu z dnia 15 października 2019 r. ? będą obowiązani m.in. do zawarcia w ewidencji specjalnego oznaczenia w przypadku niektórych świadczeń. W myśl § 10 ust. 3 ww. rozporządzenia poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące:

1)   dostawy:

a) napojów alkoholowych ? alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym ? oznaczenie „01”,

b) towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ? oznaczenie „02”,

c) oleju opałowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90, preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją ? oznaczenie „03”,

d) wyrobów tytoniowych, suszu tytoniowego, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym ? oznaczenie „04”,

e) odpadów ? wyłącznie określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ? oznaczenie „05”,

f) urządzeń elektronicznych oraz części i materiałów do nich, wyłącznie określonych w poz. 7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ww. ustawy ? oznaczenie „06”,

g) pojazdów oraz części samochodowych o kodach wyłącznie CN 8701-8708 oraz CN 8708 10 ? oznaczenie „07”,

h) metali szlachetnych oraz nieszlachetnych ? wyłącznie określonych w poz. 1-3 załącznika nr 12 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. oraz w poz. 12-25, 33-40, 45, 46, 56 i 78 załącznika nr 15 do tej ustawy ? oznaczenie „08”,

i) leków oraz wyrobów medycznych ? produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. ? Prawo farmaceutyczne (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 944 ze zm.) ? oznaczenie „09”,

j) budynków, budowli i gruntów ? oznaczenie „10”;

2)   świadczenia usług:

a) w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 136 ze zm.) ? oznaczenie „11”,

b) o charakterze niematerialnym ? wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych ? oznaczenie „12”,

c) transportowych i gospodarki magazynowej ? sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 ? oznaczenie „13”.

4     Tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 19 ze zm., dalej „Kodeks karny skarbowy”.

5     Zmiana na mocy ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. poz. 1520 ze zm., dalej ?ustawa z dnia 4 lipca 2019 r.?.

6     Zmiana na mocy ustawy z dnia 4 lipca 2019 r.

 

Barbara Głowacka

Doradca podatkowy

barbara.glowacka@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 98

Vlog podatkowy ISP

Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.

 

Link do Vloga podatkowego ISP

Skontaktuj się z naszą redakcją