Dnia 28 października 2022 r. Dyrektor KIS wydał interpretację sygn. 01113-KDIPT1-3.4012.476.2022.1.MJ dotyczącą braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu przez Gminę.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (dalej również jako: „Gmina”) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1980 r. o samorządzie gminnym). Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina zobligowana jest do realizacji zadań służących m.in. ochronie środowiska i przyrody, zadań w zakresie edukacji publicznej oraz zadań służących utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. W ramach wykonywania zadań własnych, Gmina prowadzi również działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Z uwagi na powyższe, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach realizacji swoich zadań własnych Wnioskodawca zamierza podjąć działania nakierowane na poprawę efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy. Zadanie to polegać będzie na przeprowadzeniu robót termomodernizacyjnych wraz z wymianą oświetlenia i montażem instalacji fotowoltaicznych (dalej łącznie jako: „termomodernizacja”) w należących do Gminy budynkach użyteczności publicznej. W ramach powyższych prac wykonane zostaną roboty budowalne wraz z opracowaniem niezbędnej dokumentacji budowlanej oraz powykonawczej. Zadanie dofinansowane będzie ze środków Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Termomodernizacją objęte będą następujące, należące do Gminy, budynki: Szkoły Podstawowe; Przedszkole; budynek administracyjny; budynki: administracyjny, warsztatowy i socjalny.
Budynki administracyjne, budynek warsztatowy i budynek socjalny objęty termomodernizacją zajmowane są nieodpłatnie, na podstawie umowy użyczenia, przez Sp. z o.o. – jednoosobową spółkę Gminy. Budynki te nie są wykorzystywane przez Gminę dla celów wykonywania działalności podlegającej opodatkowaniu VAT. Z tego względu, Gmina nie dysponowała i nie dysponuje prawem do odliczenia podatku VAT ani w związku z budową, czy modernizacją, ani w związku z utrzymaniem tych budynków.
Natomiast budynki szkół i przedszkola, w których będą prowadzone inwestycje termomodernizacyjne, są nieruchomościami administrowanymi przez jednostki budżetowe Gminy, nieposiadające osobowości prawnej i niebędące odrębnymi od Gminy podatnikami podatku VAT (dalej jako: „jednostki budżetowe Gminy” lub „jednostki oświaty”).
W budynkach tych jednostki budżetowe Gminy prowadzą, przede wszystkim, działalność w zakresie edukacji i wychowania, niestanowiącą działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o VAT, a co za tym idzie niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Poszczególne sale w przedmiotowych budynkach są także wynajmowane na rzecz podmiotów trzecich, co stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT. W budynku przedszkola znajduje się ponadto lokal mieszkalny, który jest przedmiotem wynajmu, korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 Ustawy o VAT.
Żadne z sal w budynkach jednostek oświaty nie są przeznaczone wyłącznie dla celów najmu, gdyż w czasie trwania godzin lekcyjnych te same sale służą uczniom i wychowankom szkół i przedszkola. W efekcie, żadne z wydatków dotyczących termomodernizacji budynków jednostek oświaty nie będą mogły zostać przypisane wyłącznie i w całości do działalności opodatkowanej VAT prowadzonej w tych budynkach. Innymi słowy, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości wydzielenia (bezpośrednio, obiektywnie i miarodajnie) jaka część wydatków w zakresie termomodernizacji będzie związana z działalnością opodatkowaną VAT, zwolnioną z VAT, a jaka z działalnością niestanowiącą działalności gospodarczej.
Wynajem mający miejsce w budynkach jednostek oświaty stanowi wyłącznie poboczną działalność prowadzoną w tych budynkach i jego skala jest znikoma w porównaniu z prowadzoną w nich działalnością edukacyjną i wychowawczą. Z uwagi na powyższą specyfikę działalności jednostek oświaty, proporcja odliczenia podatku VAT, w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., w żadnej z tych jednostek, nie przekracza poziomu 2%. Z tego względu, działając na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2, w powiązaniu z art. 86 ust. 2g ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Gmina przyjęła, że dla powyższych jednostek budżetowych, prewspółczynnik VAT wynosi 0%.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem czy zakupy towarów i usług związane z inwestycją w zakresie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej będą uprawniały Wnioskodawcę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy zachowaniu przez jednostki oświaty prewspółczynnika VAT w wysokości nieprzekraczającej 2% oraz skorzystaniu przez Gminę z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik ten wynosi 0%?
W ocenie Gminy, zakupy towarów i usług związane z inwestycją w zakresie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej nie będą uprawniały Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy zachowaniu przez jednostki oświaty prewspółczynnika VAT nieprzekraczającego poziomu 2% oraz skorzystaniu z uprawnienia do uznania, że prewspółczynnik ten wynosi 0%.
Dyrektor KIS uznał stanowisko Gminy za prawidłowe i w uzasadnieniu interpretacji podkreślił, że „(…) przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej budynków szkół i przedszkola winni Państwo wydzielić kwotę podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy oraz przepisami rozporządzenia.
Jednakże – jak wskazali Państwo – proporcja odliczenia podatku VAT, w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy, w żadnej z tych jednostek, nie przekracza poziomu 2%. Z tego względu, działając na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2, w powiązaniu z art. 86 ust. 2g Ustawy, Gmina przyjęła, że dla powyższych jednostek budżetowych, prewspółczynnik VAT wynosi 0%.
Stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy w związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy będą mieli Państwo prawo uznać, że proporcja ta wyniesie 0%, a zatem należy uznać, iż całość wydatków poniesionych w ramach przedmiotowego projektu w części dotyczącej budynków szkół i przedszkola będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza. W związku z powyższym, nie będą mieć Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na budynki szkół i przedszkola”.