Serwis Doradztwa Podatkowego

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 5 marca 2025 r. DTS5.8092.2.2025

Interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 5 marca 2025 r. nr DTS5.8092.2.2025 odnosi się do „prawnie chronionej tajemnicy zawodowej” promotora i wspomagającego w świetle przepisów dotyczących schematów podatkowych (art. 86a-86o Ordynacji podatkowej). Została wydana w związku z dwoma wyrokami TSUE:

  • wyrok z 8 grudnia 2022 r. (C-694/20, Orde van Vlaamse Balies i in.) – kwestionujący obowiązek informowania przez promotora objętego tajemnicą zawodową innych pośredników o konieczności raportowania schematu podatkowego.
  • wyrok z 29 lipca 2024 r. (C-623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in.) – doprecyzowujący, że zwolnienie z obowiązku raportowania przysługuje jedynie przedstawicielom zawodów uprawnionych do reprezentacji klientów przed sądem.

Na gruncie krajowych przepisów promotorzy i wspomagający mogą być zwolnieni z raportowania schematów podatkowych, jeśli obowiązuje ich prawnie chroniona tajemnica zawodowa:

  • promotor (art. 86b § 4 i 5 Ordynacji podatkowej) – jeśli jest zwolniony z raportowania, musi poinformować korzystającego oraz inne podmioty zobowiązane do zgłoszenia schematu.
  • wspomagający (art. 86d § 5 Ordynacji podatkowej) – jeśli korzysta ze zwolnienia, zobowiązany jest poinformować korzystającego i promotora, który mu zlecił czynności.

W sprawie C-694/20 TSUE uznał, że obowiązek informowania innych pośredników o konieczności raportowania schematu podatkowego narusza tajemnicę zawodową adwokatów.

W wyroku C-623/22 doprecyzowano, że prawo do zwolnienia z raportowania przysługuje wyłącznie przedstawicielom zawodów uprawnionych do reprezentowania klientów przed sądem. TSUE wykluczył możliwość objęcia zwolnieniem innych zawodów, które choć zobowiązane do zachowania tajemnicy zawodowej, nie posiadają prawa do reprezentacji klientów przed sądem (np. notariuszy, audytorów, księgowych, bankowców).

W konsekwencji, na gruncie krajowych regulacji w odniesieniu do działu III rozdziału 11a Ordynacji podatkowej (Informacje o schematach podatkowych), wyrok TSUE należy rozumieć w ten sposób, że doradcy podatkowemu oraz rzecznikowi patentowemu, na takich samych zasadach jak adwokatowi oraz radcy prawnemu przysługuje uprawnienie związane z prawnie chronioną tajemnicą zawodową, co w konsekwencji oznacza zastąpienie obowiązku raportowania schematu podatkowego do Szefa KAS obowiązkiem powiadomienia innych podmiotów o konieczności takiego zaraportowania. Dodatkowo należy podkreślić, że zgodnie z tezami TSUE, a contrario, zwolnienie z raportowania schematu podatkowego nie rozciąga się na podmioty i zawody, które na gruncie ustaw krajowych nie są uprawnione do reprezentowania klientów przed sądem.

Zwolnienie z raportowania dotyczy schematów niestandaryzowanych. W przypadku schematów standaryzowanych przekazanie informacji nie narusza tajemnicy zawodowej (art. 86b § 7 pkt 2 oraz 86d § 5 Ordynacji podatkowej).

Interpretacja ogólna MF koresponduje ze zmianami w objaśnieniach podatkowych MF z dnia 31 stycznia 2019 r. dotyczącymi tajemnicy zawodowej promotora i wspomagającego.

Ponadto, w toku legislacyjnym pozostaje implementacja art. 8ab ust. 5 dyrektywy DAC6, zmienionej Dyrektywą Rady (UE) 2023/2226 (DAC8), w polskiej Ordynacji podatkowej.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją