Serwis Doradztwa Podatkowego

Miejsce świadczenia usług serwisowych na rzecz zagranicznych kontrahentów – czy można je ustalić na podstawie przesłanego klientowi kwestionariusza?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w dniu 12 lutego 2025 r. o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.11.2025.1.RST wydał interpretację w przedmiocie miejsca świadczenia usług na rzecz zagranicznego kontrahenta. Organ zajął stanowisko w zakresie możliwości przesłania klientowi zagranicznemu kwestionariusza, na podstawie którego podatnik krajowy ustali czy kontrahent posiada na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności.

Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpiła spółka, której zamierza przekazywać klientom zagranicznym kwestionariusze z szeregiem pytań zmierzających do ustalenia czy klient posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności. W kwestionariuszu zawarto m.in. następujące pytania:

  • Czy posiadają Państwo spółkę zależną na terytorium RP?
  • Czy posiadają Państwo w RP numer identyfikacji podatkowej na cele VAT?
  • Czy przechowują Państwo księgi rachunkowe lub inną dokumentację związaną z Państwa bieżącą działalnością na terytorium RP?
  • Czy posiadają Państwo na terytorium RP własne zaplecze personalne?
  • Czy posiadają Państwo na terytorium RP stałego przedstawiciela (agenta) uprawnionego do negocjowania lub zawierania umów w Państwa imieniu?
  • Czy posiadają Państwo na terytorium RP własne zaplecze techniczne (magazyn, sprzęt techniczny, maszyny itp.)?

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy spółka miała wątpliwości dotyczące ustalenia czy w przypadku uzyskania w ramach przekazanych na rzecz klientów zagranicznych kwestionariuszy samych odpowiedzi przeczących tj. odpowiedzi „NIE” oraz braku dodatkowej wiedzy spółki na temat posiadania przez klienta na terenie Polski prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym spółka, uzna, że klient zagraniczny nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności związku z czym zgodnie z art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. miejscem świadczenia usług będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą (klient) posiada siedzibę działalności gospodarczej. Organ wskazał, że zgodnie z ogólną zasadą z art. 28b ust. 1 i 2 ustawy, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona. Organ wskazał, że miejsce opodatkowania usług serwisowych świadczonych przez Spółkę na rzecz klientów należy ustalić zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą ustalania miejsca świadczenia usług (art. 28b ust. 1 ustawy).

Z interpretacji wysnuć można wniosek, iż w opinii tego organu przesłanie do zagranicznego kontrahenta kwestionariusza w celu ustalenia posiadania stałego miejsce prowadzenia działalności na terenie Polski jest prawidłowe.

 

Karolina Karaś

 

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją