Serwis Doradztwa Podatkowego

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o świadczenie usług wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe

W następstwie zmieniających się przepisów prawnych, podatkowych jak tych dotyczących składek na ubezpieczenia społeczne, wiele przedsiębiorców nabiera wątpliwości czy ich sposób postępowania – ustalanie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jest prawidłowy.

Przykładowo z dniem 27 marca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wydał decyzję nr DI/100000/43/140/2024 uznając, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kierowcy międzynarodowego zatrudnionego na podstawie umowy o świadczeniu usług ustala się zatem na takich samych zasadach jakie obowiązują wobec kierowców zatrudnionych w ramach stosunku pracy.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych uzasadniając powyższe stanowisko uznał, że w stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 4 ust. 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób zatrudnionych na podstawie umowy o świadczeniu usług stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu umowy zlecenia.

W świetle art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu. Zgodnie z art. 18 ust. 1, 3 i 7 ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 stanowi uzyskany z tytułu wykonywanej umowy przychód, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie. Ponadto w myśl art. 20 ust. 1 ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe.

Jak wskazane zostało w niniejszej decyzji, zgodnie z obowiązującym od dnia 19 sierpnia 2023 r. art. 26f ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r.

Stosownie z art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców, w przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, o której mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nie wchodzą:

  1. kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia;
  2. należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów:
    1. noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
    2. podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
    3. niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
    4. korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.

Końcowo ZUS wskazał, że do kwestii dotyczącej zasady obliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla kierowcy zatrudnianego na podstawie umowy zlecenia, który wykonuje transport w ramach międzynarodowych przewozów drogowych przyjmuje się, że kierowca wykonuje zadania służbowe, które są właściwe i charakterystyczne dla stosunku pracy, a nie dla umowy cywilnoprawnej. Innymi słowy, wobec osób zatrudnionych na podstawie umowy o świadczeniu usług, stosuje się analogiczne zasady obliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jak wobec pracowników – zgodnie z regułą określoną w art. 26g ustawy o czasie pracy kierowców.

 

Maciej Kaszuba

młodszy konsultant podatkowy

maciej.kaszuba@isp-modzelewski.pl

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją