Serwis Doradztwa Podatkowego

Rewolucja w Księgach i Ewidencji od 2026 roku: nowe rozporządzenie zmieni obowiązki podatników

Dnia 3 kwietnia 2025 r., za pomocą portalu Rządowe Centrum Legislacji, upubliczniony został Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ma ono wejść w życie dnia 1 stycznia 2026 roku, oraz znacząco wpłynąć na sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz ewidencji środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Projekt rozporządzenia wprowadza szereg nowych obowiązków informacyjnych i doprecyzowuje zakres danych, które podatnicy będą musieli uwzględniać w prowadzonej dokumentacji.

Podsumowując planowane rozporządzenie z perspektywy podatnika, zwrócić należy uwagę na:

  • obowiązek uzupełnienia ksiąg rachunkowych o dodatkowe dane, w tym numer identyfikacji podatkowej (NIP) kontrahenta, numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), znaczniki identyfikujące konta ksiąg według określonego słownika, oraz szczegółowe dane dotyczące nabycia, wytworzenia lub wykreślenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
  • rozszerzenie zakresu danych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 22n ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym. Ewidencja będzie musiała zawierać m.in. numer identyfikujący fakturę w KSeF (w przypadku zbycia), numer i rodzaj dokumentu przyjęcia do używania lub wykreślenia, datę wytworzenia i wykreślenia,
  • konieczność wykazywania wysokości różnic pomiędzy wynikiem finansowym a dochodem (stratą) podatkową w podziale na szczegółowe kategorie przychodów i kosztów, uwzględniając ich specyfikę podatkową,
  • większość proponowanych obowiązków dotyczy danych wprowadzonych do ewidencji po 1 stycznia 2026 r., z pewnymi wyjątkami dotyczącymi danych bieżących, takich jak numer KSeF przy zbyciu czy data wykreślenia

Projektowane rozporządzenie pośrednio oznacza konieczność dostosowania systemów finansowo-księgowych do nowych wymogów. Podatnicy będą musieli zapewnić możliwość gromadzenia, ewidencjonowania i wykazywania rozszerzonego zakresu danych, co może wiązać się z kosztami aktualizacji oprogramowania księgowego, przeszkolenia personelu oraz zmiany dotychczasowych procedur księgowych. Celem tych zmian jest zwiększenie przejrzystości i porównywalności danych, co w konsekwencji ma ułatwić kontrolę podatkową i identyfikację potencjalnych nieprawidłowości. Wdrożenie planowane jest przed dniem 1 stycznia 2026 roku.

 

Źródło:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12396401/

 

Jan Szych

Młodszy konsultant podatkowy

tel: 22 517 30 60

jan.szych@isp-modzelewski.pl

Skontaktuj się z naszą redakcją