Dnia 29 kwietnia 2025 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C‑453/23, uznając, że polskie przepisy zwalniające z podatku od nieruchomości infrastrukturę kolejową nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej. Rozstrzygnięcie to dotyczy przepisów obowiązujących w latach 2017–2022, na podstawie których prywatne firmy mogły korzystać z pełnego zwolnienia podatkowego dla gruntów, budynków i budowli, jeśli były one częścią infrastruktury kolejowej.
W sprawie chodziło co do zasady o brak notyfikacji tych przepisów przez Komisję Europejską, co, zdaniem niektórych gmin, oznaczało ich niezgodność z art. 107 TFUE. Gdy sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ten skierował pytania prejudycjalne do TSUE. W wyroku TSUE stwierdził, że takie zwolnienie — jeżeli infrastruktura jest potencjalnie dostępna dla różnych przewoźników — nie ma charakteru selektywnego i mieści się w granicach autonomii podatkowej państw członkowskich w zakresie podatków niezharmonizowanych.
Wyrok zmniejsza ryzyko, że przedsiębiorcy będą musieli zwracać podatek wraz z odsetkami. Ostateczna ocena należy jednak do sądów krajowych. Decyzja TSUE wpisuje się w szerszą linię orzeczniczą, respektującą kompetencje krajów UE w zakresie stanowienia lokalnych preferencji podatkowych.
Źródło: