W niniejszym artykule autor omówił kwestię, czy dostarczenie produktów influencerom w ramach umowy współpracy, w zamian za promocję, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. spełnia kryteria dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług1.
1. Uwagi ogólne
W pierwszej kolejności należy wskazać, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa towarów za wynagrodzeniem, za którą uważa się także bezpłatne przekazanie przez podatnika towarów, co wiąże się z przeniesieniem prawa do dysponowania tymi towarami jak właściciel, o ile podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub produkcji tych towarów lub ich części składowych. Jednakże istnieją wyjątki, takie jak przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości, o których mowa art. 7 ust. 4, oraz próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
2. Stan faktyczny
Spółka zajmująca się sprzedażą markowego obuwia z uwagi na chęć rozreklamowania swoich produktów podjęła decyzję o współpracy z influencerami. W zamian za otrzymane obuwie influencer zobowiązał się do świadczenia ekwiwalentnego w postaci usługi reklamowej (np. w mediach społecznościowych). W związku z powyższym podatnik podjął wątpliwość, czy z tytułu przekazania obuwia powinien naliczyć podatek od towarów i usług.
W następstwie powyższego podatnik złożył wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego2 w przedmiocie podatku od towarów i usług. W odpowiedzi Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił, że przepisy podatkowe nie zawierają ograniczeń co do formy zapłaty, a zatem wynagrodzenie (zapłata) nie musi mieć formy świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Jednakże należy mieć na uwadze, że przekazanie rzeczonych towarów influencerom w ramach nawiązanej współpracy w zamian za reklamę tych towarów (np. w mediach społecznościowych) podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Spełnia bowiem definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Sprawa została skierowana na drogę postępowania sądowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Rzeszowie.
3. Ocena niniejszego zagadnienia przez WSA w Rzeszowie
WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 24 sierpnia 2023 r.3 wskazał, że w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do przekazania towarów influencerom za darmo, lecz w zamian za realizowane przez nich świadczenie o charakterze reklamowym, a zatem jest to umowa barterowa. W aspekcie prawnym jest to umowa konsensualna i wzajemna, a istota wzajemności polega na tym, że między świadczeniami stron zachodzi stosunek ekwiwalentności. Wymieniane towary lub usługi powinny mieć równą wartość, ale nie w dosłownym sensie wartości rynkowej, ale w sensie celu danej umowy. Umowa barterowa jest umową nienazwaną, której charakter jest zbliżony do umowy zamiany4.
Należy w tym miejscu podkreślić, że odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny, wyrażonej w pieniądzu, świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. Przepisy podatkowe nie zawierają ograniczeń co do formy zapłaty, a zatem wynagrodzenie (zapłata) nie musi mieć formy świadczenia pieniężnego.
W ocenie sądu, jeżeli w obrocie gospodarczym następuje zamiana towaru na towar, towaru na usługę i odwrotnie, a także zamiana usługi na usługę, to są to transakcje barterowe. Istota barteru polega na tym, że dwie strony świadczą na swoją rzecz wzajemnie.
Jak wskazał WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 24 sierpnia 2023 r.: „W przypadku barteru obie strony dokonują bowiem «równoważących się» czynności, które podlegać będą opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT [tj. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – przyp. red.]”5.
4. Podsumowanie
Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że przekazanie obuwia influencerom w ramach nawiązania współpracy w zamian za reklamę tych produktów (np. w mediach społecznościowych) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, spełnia bowiem definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Przypisy
1 Tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 1570, dalej: ustawa z dnia 11 marca 2004 r.
2 0111-KDIB3-2.4012.11.2023.2.MGO.
3 I SA/Rz 237/23, https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D0BC5194AB, dostęp: 16.10.2023.
4 Zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 sierpnia 2004 r., I CK 210/04.
5 I SA/Rz 237/23, dok. cyt.
Vlog podatkowy ISP
Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.