Szanowni Państwo            

           

          Ograniczenia aktywności gospodarczej związane ze stanem pandemii dotyczące bezpośrednio i pośrednio większości przedsiębiorców, skutkują w wielu firmach spadkiem przychodów oraz zysków. Czasowym rozwiązaniem mającym na celu wsparcie przedsiębiorców są środki publiczne otrzymane na podstawie przepisów o zapobieganiu, przeciwdziałaniu i zwalczaniu chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji antykryzysowych. Beneficjenci tych środków muszą jednak liczyć się z możliwością kontroli ich wydatkowania: w zależności od rodzaju otrzymanych środków kontrolę może przeprowadzić ZUS, urząd skarbowy, organy KAS, PFR, urzędy pracy, organy jednostek samorządu terytorialnego.

         

          Wnioskowanie o środki pomocowe często przebiegało pod presją czasu, przepisy dotyczące uzyskania pomocy były kilkukrotnie nowelizowane, a sama treść przepisów jest często nieprecyzyjna. Uprawnienia organów kontrolujących przyznawanie i wydatkowanie otrzymanych środków pozwalają również na wnioskowanie o zwrot całości lub części subwencji. Należy również pamiętać, że kończy się dwunastomiesięczny okres rozliczania otrzymanych w ramach tzw. Tarczy 1.0 środków publicznych z PFR. Kontrole wydatkowania środków przekazanych przez PFR w ramach Tarczy Finansowej mogą obejmować różne obszary działalności przedsiębiorstwa, a obok instrumentów takich jak rejestry skarbowe i ZUS mogą być przeprowadzane na miejscu (weryfikacja dokumentacji wewnętrznej przedsiębiorstw), w tym historii rachunków bankowych. Polski Fundusz Rozwoju może również poddać szczegółowej analizie m.in. to, czy:

  • spełniono przesłanki przyznania pomocy,
  • przedsiębiorca właściwie podał dane dotyczące wielkości firmy,
  • nie złożył oświadczenia o byciu małym przedsiębiorcą, licząc na wyższą subwencję,
  • obliczony spadek obrotów nie został sztucznie zawyżony, aby wykazać wymagane przez regulamin wartości,
  • należycie uwzględniono w danych podmioty powiązane,

a także inne indywidualnie określone aspekty.

 

          PFR może także skontrolować sposób oraz zasadność wykorzystywania środków (sposób, w jaki wydatkowane są środki oraz ich zgodność z przeznaczeniem).

 

          Przedsiębiorcy powinni więc przeprowadzić analizę dokumentów księgowych i porównać je ze złożonym wnioskiem, jaki został złożony do PFR. W przypadku ewentualnego wykrycia nieprawidłowości przed wszczęciem kontroli, możliwe jest opracowanie i wprowadzenie modelu naprawczego. Kluczowa jest bowiem transparentność wydatkowanych środków pochodzących z pomocy publicznej i ich zgodność z deklarowany we wniosku przeznaczeniem.

 

          W tym zakresie Instytut Studiów Podatkowych wyraża gotowość wsparcia tych działań, świadcząc usługę audytu procesu związanego z otrzymaniem subwencji finansowej. Można więc wyprzedzić kontrolę.

 

          Skutecznym sposobem na obniżenie kosztów usług niematerialnych związanych z kontrolą otrzymanych środków jest skorzystanie z unikatowego na naszym rynku ubezpieczenia kosztów obsługi sporów podatkowych Allianz Podatnik z rozszerzeniem o postanowienia szczególne dotyczące włączenia do zakresu ochrony kosztów postępowania kontrolnego wynikającego z otrzymanych przez Ubezpieczonego środków publicznych przysługujących w związku z zaistnieniem sytuacji kryzysowych.

 

          Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje postępowania kontrolne wykorzystania i rozliczenia środków publicznych otrzymanych przez Ubezpieczonego na podstawie przepisów

  • ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw,
  • ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2,
  • ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2,
  • ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19.

 

          W przypadku pytań bądź wątpliwości w zakresie powyższego ubezpieczenia pozostaje do Państwa dyspozycji Pani Katarzyna Wawrzonkiewicz, Specjalista w Biurze Obsługi Ubezpieczenia Allianz Podatnik ISP, tel.: 22 517 30 76, e-mail: katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl. Aby nabyć polisę zgłoś się do agenta ? Pan Jarosław Skonecki (tel. 601 365 765, e-mail: jaroslaw.skonecki@isp-modzelewski.pl). W sprawach dotyczących sprawdzenia przesłanek uzyskania i wydatkowania środków pochodzących z Tarczy 1.0 do Państwa dyspozycji jest Pani Agata Strocka  (tel. 22 517 3-60, e-mail: agata.strocka@isp-modzelewski.pl)

Z poważaniem          

 

Jednocześnie zapraszam Państwa do udziału w szkoleniu online na żywo nt: ?VAT: 1 kwietnia 2021 r. ? nowe obowiązki dotyczące dokumentowania, deklarowania i raportowania podatku od towarów i usług?,które będę miał zaszczyt poprowadzić dla Państwa osobiście w dniu 30 marca 2021 r. Specjalnie dla Państwa przewidzieliśmy możliwość udziału w tym szkoleniu z zastosowaniem 20% rabatu. Szczegóły oraz możliwość zapisu na szkolenie znajdziecie Państwo na naszej stronie: https://isp-modzelewski.pl/szkolenia/30-marca-2021-r-online-na-zywo/