11. Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 29 listopada 2018, sygn. akt I SA/Ol 563/18 uznał, że wnioskodawca nie musi posiadać statusu producenta rolnego na dzień złożenia wniosku o zwrot podatku. Istotne jest, aby taki status wnioskodawca posiadł w okresie którego zwrot podatku dotyczy i w którym następuje zakup oleju napędowego na podstawie faktur VAT.
A.T. (dalej jako „skarżący, „strona”,) wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia „(…)”. w przedmiocie zwrotu podatku akcyzowego.
Z akt sprawy wynika, że skarżący jest właścicielem działek o nr ew. „(…) „położonych w obrębie ewidencyjnym Gmina o powierzchni 5,83 ha w tym 5,16 ha użytków rolnych oraz właścicielem wraz z małżonką B.T działek o nr ew. „(…) „położonych w obrębie ewidencyjnym Gmina o łącznej powierzchni 131,97 ha, w tym 125,97 ha użytków rolnych. Do dnia 10 listopada 2017 r. skarżący dzierżawił wspólnie z małżonką B.T grunty od X o łącznej powierzchni 15,4555 ha w tym 14,8774 ha użytków rolnych. Z dniem 4 listopada 2017 r. grunty o powierzchni 5,83 ha w tym 5,16 ha użytków rolnych zostały oddane w dzierżawę S.T. na okres do dnia 4 listopada 2028 r. Grunty o powierzchni 131,97 ha w tym 125,97 ha użytków rolnych zostały oddane w dzierżawę K.R na okres do dnia 4 listopada 2028 r.
Z dniem 10 listopada 2017 r. rozwiązana została z B.A.T. umowa dzierżawy na nieruchomość rolną o łącznej powierzchni 15,4555 ha (działka nr „(…) „położone w obrębie ewidencyjnym) – co potwierdza protokół zdawczo – odbiorczy sporządzony w dniu 10 listopada 2017 r.
W dniu 19 lutego 2018 r. do Urzędu Gminy wpłynął wniosek skarżącego o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej na rok 2018. We wniosku skarżący oświadczył, iż jest posiadaczem użytków rolnych o powierzchni 5,16 ha i współwłaścicielem użytków rolnych o powierzchni 140,85 ha. Do wniosku załączono dwie faktury, stanowiące dowód zakupu oleju napędowego, z których wynika nabycie oleju napędowego w ilości 1200 litrów – w dniu 17 sierpnia 2017 r. 700 litrów – faktura nr „(…) „i w dniu 24 sierpnia 2017 r. 500 litrów – faktura „(…)”.
Decyzją z dnia „(…) „Wójt Gminy odmówił zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Jako podstawę odmowy zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej organ wskazał fakt, iż grunty na dzień złożenia wniosku stanowią przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego, w związku z czym zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej – dalej jako „ustawa o zwrocie podatku akcyzowego”, zwrot podatku akcyzowego przysługuje posiadaczowi zależnemu. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymując w mocy zaskarżoną decyzję, powołało treść art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego, zgodnie z którym zwrot podatku przysługuje producentowi rolnemu. Za producenta rolnego uważa się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W myśl zaś art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego wójt, burmistrz (prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego przyznaje, na wniosek tego producenta, w drodze decyzji, zwrot podatku. Zwrot podatku przyznaje się na okres 6 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o zwrot podatku.
Dla wszczęcia postępowania konieczny jest wniosek producenta rolnego, który powinien zawierać elementy określone w art. 6 ust. 2 i 3 ww. ustawy, w szczególności oświadczenie o powierzchni użytków rolnych posiadanych przez producenta rolnego na terenie gminy (art. 6 ust. 2 pkt 4 ustawy). Oświadczenie powinno zawierać wskazanie powierzchni użytków rolnych, będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 kwietnia danego roku. Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 ustawy, kwotę zwrotu podatku ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającej z faktur VAT, i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku w ramach rocznego limitu ustalonego w sposób określony w ust. 2.
Organ odwoławczy wskazał również na treść art. 2 ust. 1 i art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym oraz art. 336 k.c. Kolegium podało, że w niniejszej sprawie skarżący na dzień złożenia wniosku był producentem rolnym. Jest on bowiem właścicielem (posiadaczem samoistnym) gospodarstwa rolnego o powierzchni 5,16 ha użytków rolnych oraz współwłaścicielem (współposiadaczem samoistnym) gospodarstwa rolnego o powierzchni 125,97 ha użytków rolnych. Według stanu na dzień 1 lutego 2018 r. przedmiotowe grunty stanowiły użytki rolne odpowiednio o powierzchni 5,16 ha i 125,97 ha. Grunty te na dzień złożenia wniosku stanowiły jednakże przedmiot posiadania samoistnego i posiadania zależnego. Brzmienie przepisu art. 3 ust. 3 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego nie pozwala w ocenie organu odwoławczego na przyjęcie, iż zwrot podatku akcyzowego należy się zarówno posiadaczowi samoistnemu jak i posiadaczowi zależnemu. Za taką wykładnią tego przepisu przemawia również treść przepisu art. 4 ust. 2 ww. ustawy, w którym ustawodawca przyjął, iż limit zwrotu podatku ustalony na dany rok powinien być jeden i odnosić się do określonej powierzchni ustalonej na dzień I lutego danego roku, będącej w posiadaniu producenta rolnego. W ocenie Kolegium nie jest możliwe ustalenie dwóch limitów odrębnie dla posiadacza samoistnego i odrębnie dla posiadacza zależnego dla tych samych gruntów i o tej samej powierzchni.
Nie zgadzając się z powyższą decyzją skarżący w skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie wniósł o jej uchylenie. W odpowiedzi na skargę organ wniósł o jej oddalenie, w całości podtrzymując dotychczasowe stanowisko w sprawie.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny zasady oraz tryb zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej zostały uregulowane w ustawie z dnia 10 marca 2006 r. o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Z analizy przepisów tej ustawy wynika, że zwrot podatku przysługuje z tytułu zakupu oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91 (art. 1 ustawy o zwrocie podatku) po spełnieniu warunków o charakterze podmiotowo przedmiotowym. Stosownie zaś do treści art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego, podmiotem uprawnionym do wystąpienia o zwrot podatku jest producent rolny, za którego uważa się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, będącą posiadaczem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Zatem na gruncie ustawy o zwrocie podatku, producentem rolnym (art. 3 ust. 2) jest podmiot posiadający grunty rolne o powierzchni spełniającej definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Za gospodarstwo rolne, zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tej ustawy (tj. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o zwrocie podatku, kwotę zwrotu podatku ustala się jako iloczyn ilości oleju napędowego zakupionego przez producenta rolnego, wynikającej z faktur VAT i stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, obowiązującej w dniu złożenia wniosku o zwrot podatku, w ramach rocznego limitu ustalonego w sposób określony w ust. 2.
Z art. 4 ust. 2 ustawy wynika zaś, że limit ustala się jako kwotę stanowiącą iloczyn stawki zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego, liczby 86 oraz powierzchni użytków rolnych, będących w posiadaniu lub współposiadaniu producenta rolnego, określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku (do 31 grudnia 2011 r. obowiązywał zapis – „według stanu na dzień 1 kwietnia danego roku”). Rozbieżności dotyczą tego, czy użyty w tym przepisie zwrot „określonej w ewidencji gruntów i budynków, według stanu na dzień 1 lutego danego roku” (wcześniej 1 kwietnia) odnosi się wyłącznie do powierzchni użytków rolnych, czy też również do stanu posiadania lub współposiadania producenta rolnego.
W okolicznościach niniejszej sprawy nie jest kwestionowany przez organy sam fakt posiadania gruntów rolnych w okresie objętym rozliczeniem, ani też to, że skarżący złożył wniosek do właściwego miejscowo organu, a jedynie sporne jest, iż na moment wystąpienia z wnioskiem skarżący nie był producentem rolnym. Zdaniem Sądu w okolicznościach rozpoznawanej sprawy złożenie wniosku w dniu, w którym skarżący nie posiadał statusu producenta rolnego, nie może stanowić podstawy do odmowy zwrotu podatku akcyzowego. Przyjęta przez organy interpretacja przepisów prawa pozostaje także w sprzeczności z celem wprowadzonego rozwiązania prawnego przez ustawodawcę. Przy analizowaniu rozważanego zagadnienia należy mieć zatem na uwadze całość regulacji dotyczących instytucji zwrotu podatku, a nie tylko pojedynczy przepis prawa w oderwaniu od pozostałych unormowań prawnych ustawy o zwrocie podatku.
Malwina Sik
Młodszy konsultant podatkowy, aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60