Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 31/2021

Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych

1. Zmiana przeznaczenia samochodu z ciężarowego na osobowy przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju a podatek akcyzowy.

W przypadku dokonania przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju niektórych czynności, takich jak zmiana przeznaczenia zakupionego nowego pojazdu ciężarowego (typu bus do 3,5 tony), wyprodukowanego poza Polską, posiadającego homologację producenta uprawniającą do rejestracji jako pojazd ciężarowy, zasadniczo przeznaczony do przewozu towarów na pojazd zasadniczo przeznaczony do przewozu osób, a także w przypadku zabudowy tego typu samochodu, gdy jest on pojazdem niekompletnym w myśl przepisów o ruchu drogowym, w celu nadania temu pojazdowi charakteru samochodu osobowego, źródłem wątpliwości bywa status takich realizacji w świetle ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (dalej: ?ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r.?).

Do zarysowanych wyżej wątpliwości przyszłego nabywcy opisanych samochodów klasyfikowanych do kodu CN 8704 21 31 00, które jako samochody ciężarowe nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a po nabyciu nie zostaną przez nabywcę zarejestrowane na terytorium kraju zanim na potrzeby prowadzonej przezeń działalności gospodarczej nie zostanie zrealizowana ich zabudowa (poprzez dołożenie siedzeń), powodująca zarówno zmianę przeznaczenia (na służące zasadniczo do przewozu osób) jak i klasyfikacji pojazdów (do kodu CN 8703 33 19 00) odniósł się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

W wydanej na wniosek wskazanego nabywcy interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.151.2020.3.MK z dnia 19 października 2020r. organ ten odrzucił, jako nieprawidłowe, stanowisko wnioskodawcy zakładające w przedmiotowych przypadkach brak obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Nabywca samochodów opierał swą ocenę na założeniu, że opisane na wstępie działania nie mieszczą się w katalogu zdarzeń opisanych w art. 100 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. , bowiem nie dochodzi wówczas ani do importu pojazdu osobowego, ani do wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu osobowego, a akcyzie podlega wprawdzie pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, wyprodukowanego na terytorium kraju, jednak zdaniem nabywcy dokonana po pierwszej sprzedaży zabudowa pojazdu, w tym zabudowa pojazdu niekompletnego (kompletacja) poprzez dołożenie siedzeń i zmianę przeznaczenia pojazdu nie jest produkcją pojazdu, gdyż pojazd już został wyprodukowany przez sprzedającego i nadawał się do rejestracji w myśl przepisów o ruchu drogowym. Wobec powyższego skoro nie dochodzi do żadnego zdarzenia wyczerpującego dyspozycję art. 100 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., to ? zdaniem wnioskodawcy ? przedmiotowe działania nie rodzą obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, uzasadniając ? m.in. poprzez odwołanie się do wyroków NSA z 13 września 2016 r. (I GSK 1927/14, I GSK 1928/14) oraz wyroków WSA w Łodzi z 8 grudnia 2016 r. (III SA/Łd 801/16, III SA/Łd 824/16) ? zgoła odmienną kwalifikację ocenianych działań, we wzmiankowanej interpretacji indywidualnej o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.151.2020.3.MK uznał co następuje: ?[?] zabudowa niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na samochód osobowy (wyprodukowanie samochodu osobowego) przez Wnioskodawcę spowoduje opodatkowanie akcyzą pierwszej sprzedaży (użycia na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej) wyprodukowanego na terytorium kraju samochodu osobowego, tj. czynności określonej art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy [?].

W świetle przedstawionego opisu sprawy bezsporne jest, iż w wyniku zabudowy samochodu ciężarowego klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 31 00, powstanie nowy wyrób ? samochód osobowy, posiadający odmienny od wyrobu wyjściowego kod CN, tj. 8703 33 19 00.

Tym samym opisana we wniosku zabudowa niezarejestrowanego na terytorium kraju samochodu ciężarowego na osobowy, odpowiada postanowieniom art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy, dotyczącym wyprodukowania samochodu osobowego na terytorium kraju?. Ostatecznie zatem ? w ocenie Organu ? działania zarysowane na wstępie rodzą po stronie wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od samochodów osobowych.

 

dr Joanna Kiszka

Dyrektor Śląskiego Oddziału Instytutu Studiów Podatkowych

joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl

tel. (32) 259 71 50