Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 47/2022

OPODATKOWANIE AKCYZĄ NAPOJÓW ALKOHOLOWYCH

1. Możliwość stosowania przez państwa członkowie UE obniżonych stawek podatku akcyzowego do piwa produkowanego przez niezależne małe browary. Traktowanie dwóch lub więcej małych browarów jako jednego niezależnego małego browaru.

Możliwość stosowania przez państwa członkowie UE obniżonych stawek podatku akcyzowego do piwa produkowanego przez niezależne małe browary. Traktowanie dwóch lub więcej małych browarów jako jednego niezależnego małego browaru.

Sprawa będąca przedmiotem pytania prejudycjalnego skierowanego do Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczyła zastosowania art. 4 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. Przepisy te dają państwom prawo stosowania do piwa produkowanego przez niezależne, małe browary obniżonej stawki podatku akcyzowego, zróżnicowane zależnie od wielkości rocznej produkcji danych browarów. Wątpliwość dotyczyła małych browarów, które ze sobą współpracują.

Sednem regulacji określonej w art. 4 ust. 1 i 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG jest, że państwo, jeżeli ma taką wolę może wprowadzić niższą akcyzę dla określonej kategorii podmiotów tzw. „niezależnych małych browarów”. W art. 4 ust. 1 omawianej dyrektywy określono, że stawek obniżonych nie stosuje się wobec zakładów produkujących ponad 200 000hl piwa rocznie. Ponadto ustawodawca unijny zastrzega, że stawki obniżone, które mogą kształtować się poniżej poziomu stawki minimalnej, mogą być niższe maksymalnie o 50% od standardowej, krajowej stawki podatku akcyzowego.

W art. 4 ust. 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG wskazano dwie rzeczy. Po pierwsze określono co należy rozumieć pod pojęciem „niezależny, mały browar”. Do celów stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego przez pojęcie »niezależny, mały browar« rozumie się browar, który jest prawnie i ekonomicznie niezależny od wszelkich innych browarów, mieści się w budynkach usytuowanych poza terenem należącym do jakiegokolwiek innego browaru i nie działa na mocy licencji. Po drugie, w art. 4 ust. 2 dyrektywy Rady 92/83/EWG zawarto następujący fragment: „Jednakże w przypadku gdy dwa lub więcej małych browarów współpracują ze sobą, a ich łączna wielkość rocznej produkcji nie przekracza 200 000hl, mogą one być traktowane jako jeden niezależny, mały browar”.

W toku stosowania prawa powstała wątpliwość czy państwo, które zdecyduje się wprowadzić obniżone stawki względem niezależnych, małych browarów, czy musi także dwa lub więcej takie browary współpracują ze sobą traktować jako jeden niezależny, mały browar.

TSUE odpowiadając na pytanie prejudycjalne określił, że państwa, które postanowiły skorzystać z możliwości ustanowienia obniżonych stawek podatku akcyzowego nie mają obowiązku traktowania dwóch lub więcej współpracujących ze sobą małych browarów – jako jednego niezależnego małego browaru.

Podsumowując, państwo członkowskie może tak ukształtować swoje ustawodawstwo, by wprowadzić obniżenie stawki akcyzy na piwo produkowane przez małe browary. Jednocześnie nawet korzystając z tej możliwości może jednocześnie zrezygnować z traktowania małych współpracujących ze sobą browarów jako jednego niezależnego, małego browaru.

 

Rafał Johaniuk

młodszy konsultant podatkowy

rafal.johaniuk@isp-modzelewski.pl