Serwis Doradztwa Podatkowego

Czy transgraniczne połączenie spółki matki jako spółki przejmującej ze spółką córką jako spółką przejmowaną może być neutralne na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych?

Istotnym – dla uzyskania neutralności połączenia spółek – jest przeprowadzone połączenia z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Jeżeli połączenie spółek nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zasady opodatkowania spółek przejmujących zawarte są w powołanym art. 12 ust. 1 pkt 8c i pkt 8f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyłączenie z przychodów podatkowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy uregulowane zostało w art. 12 ust. 4 pkt 3e lit. b) tej ustawy, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 8c, wartości tych składników majątku podmiotu przejmowanego lub dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze łączenia lub podziału podmiotów, które spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu. Dodatkowo wskazać można na art. 12 ust. 4 pkt 3f, 3g.

Powyższe – stosownie do art. 12 ust. 14 tej ustawy– stosuje się do spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Istotnym – dla uzyskania neutralności połączenia spółek – jest przeprowadzone połączenia z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Jeżeli połączenie spółek nie zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania (art. 12 ust. 14 ustawy).

Jednocześnie, omawiając skutki podatkowe transgranicznego połączenia spółek, należy zwrócić uwagę na przepisy Dyrektywy Rady 2009/133/WE w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby (…) lub (…) z jednego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego. Celem wprowadzenia tej dyrektywy było wyrównanie szans i ujednolicenie pod względem podatkowym skutków połączeń spółek z różnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Zgodnie z preambułą dyrektywy „łączenia, podziały, podziały przez wydzielenie, wnoszenie aktywów, wymiana udziałów dotyczące spółek różnych państw członkowskich mogą być niezbędne w celu stworzenia we Wspólnocie warunków właściwych dla rynku wewnętrznego i w celu zapewnienia w ten sposób skutecznego funkcjonowania takiego rynku wewnętrznego. Takie czynności nie powinny być hamowane przez ograniczenia, niekorzystne warunki lub zniekształcenia wynikające w szczególności z przepisów podatkowych państw członkowskich. W tym celu niezbędne jest w odniesieniu do takich czynności zapewnienie reguł podatkowych, które są neutralne z punktu widzenia konkurencji, aby umożliwić przedsiębiorstwom dostosowanie się do wymagań rynku wewnętrznego, zwiększyć ich produktywność i poprawić ich siłę konkurencyjną na poziomie międzynarodowym”. Na podstawie art. 4 ust. 1 Dyrektywy 2009/133/WE, łączenie, podział lub podział przez wydzielenie nie stanowi podstawy opodatkowania zysków kapitałowych obliczonych poprzez odniesienie do różnicy między wartością rzeczywistą przekazanych aktywów i pasywów a ich wartością do celów podatkowych. Reasumując, Dyrektywa 2009/133/WE wprowadza zasadę neutralności podatkowej łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów. W związku z transpozycją postanowień Dyrektywy 2009/133/WE do polskiego systemu prawnego, ustawa o CIT przewiduje pewne wyłączenia z katalogu przychodów, które powstają na skutek połączenia. Tak m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2018 r., 0114-KDIP2-2.4010.137.2018.1.AM).

 

Andrzej Łukiańczuk
Doradca podatkowy nr 10266
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl
tel. 22 517 30 60 wew. 129

Skontaktuj się z naszą redakcją