Serwis Doradztwa Podatkowego

Finansowanie paliwa zużytego do jazd prywatnych pracownika (samochody służbowe)

Ryczałtowo określona w art. 12 ust. 2a ustawy PIT wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, przykładowo takie jak: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy, okresowe przeglądy, które zakład pracy – jako właściciel samochodu – musi ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym. Takie stanowisko wyraził MF w interpretacji ogólnej Nr DD3.8201.1.2020 z dnia z dnia 11 września 2020 r. w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych, uwzględniając tezy wynikające z orzecznictwa sądów administracyjnych. W interpretacji wskazano, że „Przyjmując zatem argumentację zawartą w jednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych w zakresie interpretacji art. 12 ust. 2a ustawy PIT, należy stwierdzić, że ryczałtowo określona w tym przepisie wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, przykładowo takie jak: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy, okresowe przeglądy, które zakład pracy – jako właściciel samochodu – musi ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym.

Używanie tak udostępnionego samochodu czasami wiąże się z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty parkingowe, czy opłaty za przejazdy autostradą, które nie mogą być uznawane za świadczenia objęte kwotą określoną w art. 12 ust. 2a ustawy PIT.

Ustawodawca wskazał bowiem wyraźnie, że chodzi o świadczenie związane z wykorzystaniem samochodu służbowego (czy z oddaniem do używania – bezpłatnie – dla celów prywatnych), a nie wszelkimi pochodnymi kosztami związanymi z podróżą samochodem udostępnionym do wykorzystywania w celach prywatnych.”

Zatem jeśli pracodawca rozpoznaje przychód z nieodpłatnego udostępnienia samochodu służbowego do celów prywatnych pracownika w pełnej wysokości (250/400 zł), to nie powinien obciążać pracowników kosztami paliwa ponad określony limit.

Przepis art. art. 12 ust. 2c ustawy PIT wskazuje, że jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy wartością określoną w ust. 2a albo ust. 2b i odpłatnością ponoszoną przez pracownika. Nie wskazano jednak wprost, że można przez tę odpłatność rozumieć koszty potrąconego paliwa.

Dlatego też warto zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 24 maja 2022 r., znak 0113-KDIPT2-3.4011.88.2022.1.SJ, „ (…)skoro wartość nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustalona ryczałtowo w wysokości określonej w art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych, obejmuje także wydatki na zakup paliwa to w sytuacji obciążenia pracownika kosztami paliwa zużytego do jazd prywatnych, należy pomniejszyć wysokość ryczałtu określonego w art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych o wartość kosztów paliwa zużytego do jazd prywatnych”.

 

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr 09900

malgorzata.slomka@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 64

Skontaktuj się z naszą redakcją