Serwis Doradztwa Podatkowego

Możliwość włączenia kasy on-line wyłącznie w czasie rejestrowania za jej pomocą sprzedaży wykonywanych usług

W dniu 9 listopada 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację dotyczącą wątpliwości podatnika co do możliwości włączenia kasy on-line wyłącznie w czasie rejestrowania za jej pomocą sprzedaży wykonywanych usług (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.580.2023.1.PRM).

Interpretacja została wydana na wniosek podatnika, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie wykonywania mebli i usług stolarskich. Podatnik prowadzi działalność w miejscu zamieszkania i w wynajmowanym warsztacie w pobliskiej miejscowości. Rozmowy z klientami prowadzi telefonicznie. Uzgodnienia co do projektu i pomiaru prowadzone są w domach klientów, a klienci nie są przyjmowani w siedzibie firmy. Należność za usługę otrzymuje w chwili ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta. Podatnik nie ma stałych zleceń. Sprzedaż rejestruje przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line, którą uruchamia w chwili wykonywania czynności zawodowych. Kasa wyłącza się po 15 minutach bezczynności.

Podatnik zwrócił się do organu z pytaniem czy kasę rejestrującą ma włączać co 15 minut tj. za każdym razem, gdy się wyłączy, czy też kasę można włączyć w sytuacji, gdy dochodzi do sprzedaży usługi.

W świetle art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z art. 111a ust. 3 pkt 1 ustawy wynika, że kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa KAS, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej. Zatem kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3.

W świetle powyższych przepisów Organ uznał, że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a CRK w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonywania takiej sprzedaży. Zatem jeżeli podatnik ma otwarty punkt handlowy, w którym dokonuje sprzedaży np. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to kasa, za pośrednictwem której dokonuje ewidencjonowania tej sprzedaży, powinna być w czasie otwarcia tego punktu połączona z internetem. Organ stwierdził, że w przedmiotowej sprawie kasa on-line nie musi być włączona w momencie, gdy nie dokonuje się sprzedaży usług. Z okoliczności sprawy wynika, że kasa powinna być połączona z internetem w czasie, gdy dokonuje się sprzedaży, a dokładniej – w chwili otrzymania należności po ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta. Organ podkreślił. że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas w czasie prowadzenia sprzedaży. W konsekwencji nie jest konieczne włączanie kasy on-line za każdym razem, gdy się wyłączy. Nie musi być ona włączona i podłączona do internetu, w chwili gdy nie jest możliwe dokonanie sprzedaży. Jednakże organ wskazał, że kasę on-line powinno się włączyć oraz połączyć z internetem w czasie, gdy istnieje choćby potencjalna możliwość sprzedaży usług. W omawianej sprawie kasa on-line musi być włączona i musi mieć zapewnione połączenie z internetem w chwili otrzymania należności po ostatecznej realizacji zamówienia w siedzibie klienta.

 

Karolina Karaś

 

tel. 32 259 71 50

Skontaktuj się z naszą redakcją