Serwis Doradztwa Podatkowego

Możliwość zaewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej w terminie późniejszym w przypadku, kiedy nie ma możliwości zarejestrowania tej sprzedaży w dniu wpływu zapłaty na rachunek

     W interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.83.2020.2.MT DKIS zajmował się kwestią momentu zaewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej, jeżeli w dniu zaistnienia zdarzenia rodzącego obowiązek ewidencji nie istnieją faktyczne możliwości zaewidencjonowania sprzedaży.

     Podatnik udostępnił za pomocą platformy internetowej możliwość nabycia przez klientów biletów wstępu do parku rozrywki oraz dokonania opłat parkingowych. Wskazano, iż Podatnik ewidencjonuje na kasie rejestrującej zapłaty dokonane w dniu poprzednim około godziny 9 rano dnia następnego tj. w dniu odczytu płatności w banku. Dotyczy to również płatności dokonywanych na przełomie miesięcy. W przypadku uznania zapłaty na rachunku ostatniego dnia miesiąca, zapłata ta zostanie zaewidencjonowana na kasie rejestrującej dopiero następnego dnia tj. w następnym miesiącu. Paragon fiskalny zostanie wystawiony do każdej sprzedaży osobno tj. każdej płatności indywidulanie.

     Bilety są wysyłane automatycznie pocztą na skrzynkę pocztową klientów po opłaceniu biletu drogą elektroniczną.

     Podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy ewidencjonując za pomocą kasy rejestrującej zapłaty uznane na rachunku w dniu następującym po dniu uznania zapłaty postępuje prawidłowo, zarówno na gruncie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących, jak i poprzednio obowiązującym rozporządzeniu z dnia 14 marca 2013 r.

     Podatnik zwrócił uwagę, że do dnia 30 kwietnia 2019 r., stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia ministra finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących, otrzymanie przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty) podlega ewidencjonowaniu z chwilą jej otrzymania. Wskazał również, że w wydawanych interpretacjach podatkowych organy podatkowe dopuszczały możliwość ewidencjonowania takiej zapłaty w pierwszym możliwym terminie po powstaniu tego obowiązku. Kolejno wskazał, iż na gruncie obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):

  1. w gotówce ? wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
  2. za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem ? wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.

     Przepis ten w ocenie Podatnika należy rozumieć jako obowiązek zaewidencjonowania niezwłocznie ? nie później niż do końca miesiąca ? co oznacza konieczność wystawienia paragonu jak najszybciej po dokonaniu płatności, nie później niż z końcem miesiąca, w którym płatność wpłynęła na konto. Zatem w ocenie Podatnika prawidłowe jest ewidencjonowanie takich płatności następnego dnia po uznaniu płatności na rachunku Wnioskodawcy.

     Wnioskodawca opisany sposób i moment ewidencjonowania zapłaty zamierza stosować również w przypadku tzw. zapłaty na przełomie miesięcy. Model ten dotyczyć miał wyłącznie momentu zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, a nie rozliczenia podatku VAT należnego, a Podatnik zamierza rozliczyć te podatek we właściwym okresie rozliczeniowym, tj. zgodnie z momentem powstania obowiązku podatkowego.

     DKIS uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe wskazując, że otrzymane zapłaty na rachunek bankowy powinien zaewidencjonować przy użyciu kasy rejestrującej niezwłocznie, jak najszybciej po otrzymaniu informacji z banku o dokonanej wpłacie, tj. w dniu następnym lub pierwszego dnia pracy następującego po dniach wolnych od pracy.

     Należy zauważyć, że to na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek rzetelnego udokumentowania dokonywanych transakcji w urządzeniach księgowych tak, by odzwierciedlały faktyczny ich przebieg, wobec czego, może on w opisanych okolicznościach dokonywać odpowiednich zapisów w prowadzonych ewidencjach celem ułatwienia powiązania dokonanych przez klienta wpłat z odpowiednimi dokumentami fiskalnymi.

     DKIS podkreślił jednak, że techniczne przeszkody w pozyskiwaniu informacji dotyczących dokonanych transakcji, nie mogą mieć wpływu na prawidłowe określenie zobowiązania podatkowego. Wnioskodawca jest zobowiązany tak zorganizować i prowadzić odpowiednie urządzenia ewidencyjne, aby nie doprowadzić do naruszenia obowiązku podatkowego. Dlatego, gdy opisane okoliczności mają miejsce na przełomie miesiąca, co mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której wpłaty nie pokrywałyby się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego, Wnioskodawca powinien dokonać prawidłowego rozliczenia obrotu i kwot podatku należnego z tej wpłaty za miesiąc, w którym ta płatność miała miejsce (miesiąc powstania obowiązku podatkowego) pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za miesiąc, w którym Wnioskodawca pozyskał informację o dokonanej wpłacie.

 

Adrian Kozakiewicz

Radca prawny WA-12458

adrian.kozakiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 63

Skontaktuj się z naszą redakcją