Serwis Doradztwa Podatkowego

Odsunięcie w czasie powrotu do stawek VAT w wysokości 22 % i 7%

     Ustawodawca zamierza uzależnić obniżenie stawek VAT od dobrej kondycji budżetu. Powrót do niższych stawek VAT ma być możliwy, jeśli spowodowany tą obniżka spadek wpływów z VAT będzie akceptowalny z punktu widzenia finansów Państwa. W tym celu obniżka stawek podatku ma być dodatkowo uzależniona od stosowania stabilizującej reguły wydatkowej.

     W dniu 17 września 2020 r. została uchwalona ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 (dalej jako ?ustawa z dnia 17 września 2020 r.? lub „nowelizacja”). Wprowadzone powyższą nowelizacją zmiany mają na celu umożliwić przede wszystkim finansowanie istotnych zadań publicznych, związanych z realizacją polityki rządu w zakresie przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom epidemii COVID-19. W związku z powyższym wprowadzono rozwiązania mające opóźnić powrót do stawek VAT w wysokości 22 % i 7%. Obniżenie stawek VAT ma być trwale skorelowane z dobrą kondycją budżetu, a co za tym idzie będzie możliwe, jeśli spowodowany tą obniżka spadek wpływów z VAT będzie akceptowalny z punktu widzenia finansów Państwa. Zmiany mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej ustawy z dnia 17 września 2020 r.

     Obecnie w myśl art. 146aa ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako ?ustawa z dnia 11 marca 2004 r.?), w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej jako ?ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r.?), jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

     Z powyższej regulacji wynika, że okres stosowania podwyższonych stawek podatku VAT (23% i 8%) aktualnie uzależniony jest od określonych wskaźników:

  1. relacji państwowego długu publicznego netto do produktu krajowego brutto (o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.) oraz
  2. sumy corocznych różnic pomiędzy wartością relacji wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego (o której mowa w art. 112aa ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r.).

     Zgodnie z art. 146aa ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosi w drodze obwieszczenia informację o końcu okresu obowiązywania podwyższonych stawek podatku. Obwieszczenie będzie publikowane do dnia 31 października roku poprzedzającego rok, w którym zaczną obowiązywać standardowe stawki.

     Po zmianach, jeżeli w roku następującym po roku, dla którego osiągnięte zostały wartości, o których mowa w ust. 1, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 112d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., stosowanie stawek, o których mowa w ust. 1, przedłuża się do końca roku następującego po roku, w którym:

  1. kwota wydatków jest obliczana zgodnie z art. 112aa ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. w związku ze spełnieniem warunków, o których mowa w art. 112d ust. 4 tej ustawy, oraz
  2. wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy 27 sierpnia 2009 r., jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%.

     Słowem wyjaśnienia, art. 112aa ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. ustanawia tzw. stabilizującą regułę wydatkową, która najprościej rzecz ujmując nakłada ograniczenia na poziom wydatków publicznych. Stosownie do art. 112d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. stabilizującej reguły wydatkowej nie stosuje się w przypadku:

  1. wprowadzenia stanu wojennego,
  2. wprowadzenia stanu wyjątkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  3. wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. ogłoszenia stanu epidemii na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej
    • jeżeli prognozowana w projekcie ustawy budżetowej na rok, na który jest obliczana kwota wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1, przedłożonym Sejmowi lub w projekcie ustawy zmieniającej ustawę budżetową na rok, na który jest obliczana kwota wydatków, o której mowa w art. 112aa ust. 1, przedłożonym Sejmowi roczna dynamika wartości produktu krajowego brutto w cenach stałych jest mniejsza o więcej niż dwa punkty procentowe od średniej dynamiki wartości produktu krajowego brutto obliczonej na podstawie ogłoszonej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego łącznej dynamiki wartości produktu krajowego brutto, o której mowa w art. 112aa ust. 1.

     Powyższe oznacza, że powrót do stawek VAT w wysokości 22% i 7% nastąpi z upływem roku następującego po roku, w którym łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. osiągnięte zostaną obowiązujące dotychczas wartości wskaźników, o których mowa w art. 146aa ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.,
  2. stosowana będzie stabilizująca reguła wydatkowa.

     W przypadku spełnienia powyższych przesłanek, wydłużeniu do dnia 31 października roku następującego po roku, w którym zostały spełnione te przesłanki ulega termin ogłoszenia przez Ministra Finansów w drodze obwieszczenia informacji o końcu okresu obowiązywania podwyższonych stawek podatku.

 

Błażej Materna

Konsultant podatkowy w Oddziale Wielkopolskim ISP

Skontaktuj się z naszą redakcją