Serwis Doradztwa Podatkowego

Porozumienie inwestycyjne

W niniejszym artykule autorka omówiła projekt1 wprowadzenia nowych regulacji do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa2 dotyczących porozumienia inwestycyjnego.

Dnia 26 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji społecznych projekt przepisów podatkowych, będący częścią programu Polski Ład, zawierający m.in. propozycję dodania działu IIC do Ordynacji podatkowej dotyczącego porozumienia inwestycyjnego. Ma to być umowa w sprawie skutków podatkowych inwestycji planowanej lub rozpoczętej na terytorium RP, zawierana na wniosek inwestora między nim i właściwym organem podatkowym, ewentualnie na wniosek dwóch lub więcej inwestorów – między nimi i tym organem.

 

1. Forma prawna porozumienia inwestycyjnego i zasada konsensualności (nowy art. 20zs § 1 Ordynacji podatkowej)

Porozumienie inwestycyjne ma być zawierane w formie umowy, z czego wynika jego kluczowa cecha konstrukcyjna, tj. zasada konsensualności. Zawarcie i zmiana porozumienia wymagają woli i zgody dwóch stron: inwestora i właściwego organu podatkowego. Złożenie wniosku o zawarcie porozumienia wszczyna szczególny rodzaj postępowania, będący swoistą fuzją ogólnych przepisów o postępowaniu podatkowym i przepisów szczególnych (macierzystych) o częściach składowych porozumienia, a mający charakter procesu uzgodnieniowego ze względu na zasadę konsensualności. Złożenie wniosku nie rodzi po stronie organu podatkowego bezwzględnego ani względnego obowiązku zawarcia umowy z wnioskodawcą, a inwestor w każdym czasie może zmienić lub wycofać wniosek.

 

2. Ustawowy cel porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zs § 2 Ordynacji podatkowej)

Definicja legalna porozumienia inwestycyjnego, zawarta w art. 20zs § 1 Ordynacji podatkowej, jest dopełniona w § 2 przez wskazanie celu porozumienia: „służy realizacji zasady pewności prawa podatkowego oraz zapewnieniu jednolitej i spójnej wykładni przepisów prawa podatkowego”. Zgodnie z treścią uzasadnienia projektu: „Ten przepis stanowi w założeniu projektodawcy generalną dyrektywę interpretacyjną w procesie stosowania i wykładni przepisów o porozumieniu inwestycyjnym”3. Z tej perspektywy pewność prawa jest celem i funkcją porozumienia, a konsensualność porozumienia – środkiem do tego celu. Taki węzeł zasady pewności prawa i zasady konsensualności ma wpływać na konstrukcję i działanie tej nowej instytucji. „Każde zachowanie uczestników uzgodnieniowego procesu powstania PI [tj. porozumienia inwestycyjnego – przyp. red.] i stron zawartego PI, i szerzej – każdego organu podatkowego stosującego przepisy o PI, a także każdy wynik wykładni, które niweczą ustawowy cel PI lub realizują ten cel w stopniu gorszym czy mniejszym, powinny ustąpić takiemu zachowaniu i takiemu wynikowi wykładni, które lepiej czy więcej realizują ten cel”4.

 

3. Właściwy organ podatkowy (nowy art. 20zs § 1 Ordynacji podatkowej)

Organem podatkowym właściwym w sprawie porozumienia inwestycyjnego ma być minister właściwy do spraw finansów publicznych. Przewidziana jest jednak także możliwość upoważnienia przez tego ministra innego organu do działania w tym zakresie (art. 20zs § 7 Ordynacji podatkowej).

 

4. Definicja legalna inwestora (nowy art. 20zs § 3 Ordynacji podatkowej)

Zgodnie z projektowanym art. 20zs § 3 Ordynacji podatkowej inwestorem może być każdy podmiot, który planuje lub rozpoczął inwestycję na terytorium RP. Projektodawca odchodzi w tym miejscu od tradycyjnej konstrukcji takiej definicji (opartej na typologii podmiotów) w celu jej uproszczenia i przez to możliwie najszerszego ujęcia kręgu inwestorów.

 

5. Definicja inwestycji oraz kryterium nowości i wartości (nowy art. 20zs § 4 Ordynacji podatkowej)

Zgodnie z projektowanym art. 20zs § 4 Ordynacji podatkowej przez inwestycję rozumie się nową inwestycję w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji5, której wartość wynosi co najmniej 50 mln zł, przy czym wartość inwestycji wyrażoną w walucie obcej ustala się z uwzględnieniem kursu średniego waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski i obowiązującego w pierwszym dniu miesiąca złożenia wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego.

Nowa inwestycja oznacza:

  1. inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
  2. nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu: „Legalna definicja inwestycji, zawarta w art. 20zs § 4, składa się nie tylko z odesłania do definicji nowej inwestycji i kryterium nowości wynikającego z art. 20zs § 1, ale także kryterium wartości, które powinna wynosić co najmniej 50 000 000 złotych, przy czym w pierwszych trzech latach obowiązywania PI ta wartość ma być podwyższona do 100 000 000 złotych”6.

 

6. Odmowa zawarcia porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zs § 5-6 Ordynacji podatkowej)

Jak wynika z projektowanego art. 20zs § 5 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może odmówić zawarcia porozumienia i w konsekwencji zakończyć postępowanie z wniosku o zawarcie porozumienia. Przepis nie przewiduje żadnych przesłanek, które obligowałyby Ministra do odmowy zawarcia takiej umowy. Fakultatywność i uznaniowość uprawnienia Ministra zostaje – w porównaniu z analogicznym uprawnieniem inwestora do cofnięcia wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego (art. 20zu § 3 pkt 2) – w pewnym stopniu ograniczona przez konieczność uzasadnienia odmowy zawarcia porozumienia.

Konsensualny charakter postępowania wszczętego na wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego wyklucza stosowanie w razie odmowy jego zawarcia przepisów o odmowie wszczęcia postępowania (art. 165a) albo umorzeniu postępowania (art. 208). Z tej samej przyczyny organ właściwy w sprawie porozumienia inwestycyjnego będzie tylko zawiadamiać inwestora o odmowie, a nie będzie wydawać w tym zakresie decyzji ani postanowienia.

 

7. Upoważnienie dla innego organu podatkowego (nowy art. 20zs § 7 Ordynacji podatkowej)

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, upoważnić organ Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania zadań organu właściwego w sprawie porozumienia, mając na względzie zapewnienie sprawnego i szybkiego wykonywania tych zadań.

 

8. Zakres przedmiotowy porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zt Ordynacji podatkowej)

Porozumienie inwestycyjne może obejmować:

  1. ocenę, że cena transferowa transakcji kontrolowanej jest ustalona na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, przy czym w zakresie nieuregulowanym w dziale IIc stosuje się odpowiednio przepisy art. 83-86, 90, 92, 103, 104, 106 i 107 ustawy z dnia 16 października 2019 r. o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych7;
  2. ocenę, że do korzyści podatkowej wskazanej we wniosku o zawarcie porozumienia nie ma zastosowania przepis art. 119a § 1, przy czym w zakresie nieuregulowanym w dziale IIc stosuje się odpowiednio przepisy art. 119x § 1 i 2, art. 119y § 1 i 2 oraz art. 119za pkt 1 i 2;
  3. klasyfikację i rodzaj wyrobu akcyzowego lub klasyfikację samochodu osobowego – w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN)8, przy czym w zakresie nieuregulowanym w dziale IIc stosuje się odpowiednio przepisy art. 7e ust. 2 i 3 oraz art. 7f ust. 1-3, ust. 4 zdanie pierwsze, ust. 6 i 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym9;
  4. opis i klasyfikację towaru lub usługi oraz właściwą stawkę podatku, przy czym stosuje się odpowiednio przepisy art. 42b ust. 2 pkt 1-3, ust. 4, 5 i 7, art. 42ca oraz art. 42e ust. 1-3, ust. 4 zdanie pierwsze, ust. 6 i 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług10;
  5. interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie nieobjętym pkt 1-4, przy czym przepis art. 14b § 3 stosuje się odpowiednio.

 

9. Wspólne i specyficzne składniki wniosku (nowy art. 20zu § 2 Ordynacji podatkowej)

Projektowany art. 20zu § 2 Ordynacji podatkowej określa w pkt 1-6 wspólne składniki wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego, czyli takie, które powinny być zawarte w każdym wniosku, niezależnie od liczby wnioskodawców i zakresu przedmiotowego wniosku. Brak tych elementów nie powoduje pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wniosek może bowiem zostać dobrowolnie uzupełniony przez samego wnioskodawcę, co jest traktowane jako zmiana wniosku (art. 20zu § 3 pkt 1), lub zostać uzupełniony na żądanie Ministra Finansów (art. 20zw § 1 pkt 1). Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony, to Minister może odmówić zawarcia porozumienia inwestycyjnego, wskazując przyczyny tej odmowy (art. 20zs § 6).

Zakres przedmiotowy omawianego wniosku może być zróżnicowany. W zależności od zakresu, zgodnie z nowym art. 20zu § 2 Ordynacji podatkowej, wniosek powinien zawierać także specyficzne składniki, wynikające z macierzystych przepisów o częściach składowych porozumienia (art. 20zt pkt 1-5).

 

10. Zmiana wniosku (nowy art. 20zu § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej)

Złożony wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego może zostać zmieniony przez wnioskodawcę (wnioskodawców) dobrowolnie i w każdym czasie (art. 20zu § 3 pkt 1), przy czym ta zmiana nie rodzi obowiązku uiszczenia opłaty wstępnej. Wniosek może też zostać uzupełniony przez wnioskodawcę (wnioskodawców) na żądanie Ministra Finansów (art. 20zw § 1 pkt 1).

Szczególnym rodzajem zmiany wniosku może być przyłączenie się do wniosku (i tym samym do procesu o zawarcie porozumienia) nowego inwestora, przewidziane w projektowanym art. 20zu § 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Takie przyłączenie się wymaga złożenia – w formie pisemnej i z uzasadnieniem – zmiany wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego wspólnie przez nowego inwestora i wnioskodawcę lub grupę wnioskodawców. Taka zmiana wniosku rodzi obowiązek uiszczenia opłaty wstępnej przez nowego inwestora jako nowego wnioskodawcę. Konstrukcja projektowanego przyłączenia się nowego inwestora może być stosowana także wtedy, gdy jest dwóch lub więcej nowych inwestorów.

 

11. Cofnięcie wniosku (nowy art. 20zu § 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej)

Projektowany art. 20zu § 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, że inwestor może w każdym czasie cofnąć wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego. W takiej sytuacji, w świetle art. 20zv § 4, opłata za wniosek o zawarcie porozumienia nie podlega zwrotowi.

 

12. Dwujęzyczność wniosku i dokumentów (nowy art. 20zu § 4 Ordynacji podatkowej)

Projektowany art. 20zu § 4 Ordynacji podatkowej przewiduje dopuszczalność sporządzenia w języku angielskim wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego i powiązanych dokumentów.

W postępowaniu podatkowym obowiązuje zasada wyrażona w art. 267 § 1 pkt 1b przywołanej ustawy, że koszty tłumaczenia dokumentu z języka obcego na język polski obciążają stronę (w postępowaniu z wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego stroną jest inwestor albo grupa inwestorów). Dopuszczalność używania języka angielskiego w tym postępowaniu powoduje konieczność odwrócenia tej zasady i przejęcia kosztów tłumaczenia w zakresie tego języka przez organ właściwy w sprawie porozumienia.

 

13. Opinia samorządowych organów podatkowych (nowy art. 20zu § 5 Ordynacji podatkowej).

W art. 20zu § 5 Ordynacji podatkowej zapewniono jednostkom samorządu terytorialnego możliwość przedstawienia stanowiska na temat interpretacji przepisów prawa podatkowego należących do ich właściwości.

 

14. Opłata wstępna od wniosku (nowy art. 20zv § 1-5 Ordynacji podatkowej)

Złożenie przez inwestora wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego ma podlegać opłacie wstępnej w wysokości 50 tys. zł. Przepisy o opłacie wstępnej stosuje się odpowiednio do opłaty od wniosku o zmianę porozumienia, przy czym wówczas opłata jest o połowę niższa (art. 20zz § 2 pkt 1). Obowiązek uiszczenia opłaty wstępnej ma ciążyć na każdym inwestorze, który złożył wniosek o zawarcie porozumienia inwestycyjnego albo wniosek o zmianę porozumienia inwestycyjnego, czyli na każdym podmiocie będącym wnioskodawcą w rozumieniu art. 20zu.

Zmiana wniosku o zawarcie porozumienia inwestycyjnego i zmiana wniosku o zmianę porozumienia inwestycyjnego nie podlegają opłacie. Jedynym i specyficznym wyjątkiem ma być przyłączenie się nowego inwestora do wniosku. Wówczas zobowiązanym do uiszczenia opłaty staje się również ten nowy inwestor (art. 20zv § 2).

Opłata powinna zostać wniesiona na rachunek organu właściwego w sprawie porozumienia w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Niewniesienie opłaty w tym terminie będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia, przy czym ze względu na brak uniwersalnego odesłania do art. 169 Ordynacji podatkowej organ nie będzie obowiązany do wezwania wnioskodawcy do uiszczenia opłaty i wydania postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.

 

15. Proces uzgodnienia i zawarcia porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zw § 1 Ordynacji podatkowej)

Zgodnie z treścią uzasadnienia projektu: „Proces uzgodnienia i zawarcia PI ma być szczególnym rodzajem postępowania podatkowego, który w założeniu projektodawcy ma być konsensualny i odformalizowany. […] Dlatego też projektowany art. 20zw § 1 upoważnia organ właściwy w sprawie porozumienia do organizacji spotkania uzgodnieniowego z inwestorem (grupą inwestorów)”11.

 

16. Utrwalenie spotkania uzgodnieniowego (nowy art. 20zw § 2 i 3 Ordynacji podatkowej)

Nowe regulacje wprowadzają obowiązek sporządzenia protokołu ze spotkania uzgodnieniowego i przewidują możliwość rejestrowania tego spotkania przez organ właściwy w sprawie porozumienia za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk lub na informatycznych nośnikach danych.

 

17. Okres obowiązywania porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zx § 1 Ordynacji podatkowej)

Zgodnie z zasadą konsensualności uczestnicy procesu zawierania porozumienia inwestycyjnego mają decydować o okresie obowiązywania porozumienia, przy czym nie może być on dłuższy niż 5 lat podatkowych.

Zgodnie z treścią uzasadnienia projektu: „Ten okres jest w założeniu projektodawcy rozsądnym kompromisem między dwoma punktami odniesienia: krytycznym okresem w procesie inwestycyjnym i terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego”12.

Okres obowiązywania porozumienia może zostać przedłużony albo skrócony przez strony na zasadzie wspólnej dobrowolnej zmiany (art. 20zz) albo jednostronnego dobrowolnego wypowiedzenia (art. 20zza).

 

18. Dwujęzyczność porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zx § 2 Ordynacji podatkowej).

Projektowany art. 20zx § 2 Ordynacji podatkowej przewiduje możliwość sporządzenia umowy w języku angielskim, przy czym w razie wątpliwości interpretacyjnych decyduje wersja sporządzona w języku polskim. Przepis ten, podobnie jak pozostałe przepisy dotyczące obsługi podatnika w języku angielskim, ma wejść w życie z początkiem 2024 r.

 

19. Funkcja gwarancyjna porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zx § 3 Ordynacji podatkowej)

Zgodnie z projektowanym art. 20zx § 3 Ordynacji podatkowej porozumienie inwestycyjne wiąże w każdym czasie inwestora i organ właściwy w sprawie porozumienia oraz organy podatkowe za okresy rozliczeniowe objęte porozumieniem. Oznacza to, że organy podatkowe i inwestor będą związani treścią porozumienia także po upływie okresu jego obowiązywania, ale tylko w zakresie tych okresów rozliczeniowych, które były nim objęte.

 

20. Opłata główna (nowy art. 20zy § 1-4 Ordynacji podatkowej)

Zawarcie porozumienia inwestycyjnego ma podlegać opłacie głównej w wysokości nie niższej niż 100 tys. zł i nie wyższej niż 500 tys. zł. Wysokość opłaty ma być uzależniona od deklarowanej wartości inwestycji oraz zakresu przedmiotowego porozumienia i stopnia jego złożoności. Obowiązek uiszczenia opłaty głównej ma ciążyć solidarnie na każdym inwestorze, który zawarł porozumienie (opłata nie będzie zwielokrotniona o liczbę inwestorów, którzy zawarli porozumienie).

Opłatę będzie się wnosić w nieprzekraczalnym terminie 30 dni liczonych od dnia zawarcia porozumienia. Brak wpłaty w tym terminie powoduje, że porozumienie nie wywołuje skutków prawnych, a zatem uważa się je za niebyłe. Oznacza to, że porozumienie zaczyna obowiązywać i wywoływać skutki prawne pod warunkiem uiszczenia opłaty głównej w terminie.

Opłata główna nie będzie, bez wyjątków, podlegać zwrotowi.

 

21. Zmiana porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zz § 1-4 Ordynacji podatkowej)

Projektowany art. 20zz Ordynacji podatkowej przewiduje możliwość zmiany porozumienia inwestycyjnego. Każda strona porozumienia może złożyć wniosek o jego zmianę, przy czym zmiana wymaga zgody wszystkich stron.

Ponadto zmiana może także polegać na przyłączeniu się nowego inwestora do porozumienia, a wówczas opłatę wstępną i opłatę główną wnosi tylko ten inwestor (art. 20zz § 4).

Do wniosku o zmianę porozumienia inwestycyjnego mają być stosowane odpowiednio przepisy o złożeniu wniosku o jego zawarcie i przepisy o jego zawarciu, przy czym opłata wstępna od wniosku wynosi 25 tys. zł, a opłata główna od zmiany porozumienia – nie mniej niż 50 tys. zł i nie więcej niż 250 tys. zł.

 

22. Wypowiedzenie porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zza § 1-5 Ordynacji podatkowej)

Inwestor może w formie pisemnej wypowiedzieć porozumienie w każdym czasie i bez uzasadnienia. Wypowiedzenie jest skuteczne od pierwszego dnia następnego roku podatkowego. W wyniku złożenia wypowiedzenia porozumienie inwestycyjne wygasa w całości.

Minister Finansów może natomiast wypowiedzieć porozumienie w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem i tylko w określonych sytuacjach, np. jeżeli zostanie ujawniona nowa okoliczność faktyczna lub nowy dowód, istniejące w dniu zawarcia porozumienia i mające istotny wpływ na jego zawarcie lub treść, nieznane organowi w dniu zawarcia porozumienia wskutek niepowiadomienia przez inwestora (zob. projektowany art. 20zza § 2).

Wypowiedzenie porozumienia przez Ministra Finansów wywołuje skutek od pierwszego dnia jego obowiązywania. W wyniku złożenia wypowiedzenia porozumienie wygasa w całości.

Zgodnie z treścią uzasadnienia projektu: „Ze względu na charakter tak skonstruowanej sankcji przewiduje się mechanizm uprzedzenia inwestora o zamiarze wypowiedzenia PI i szybkiego wyjaśnienia przez inwestora przyczyn nieujawnienia krytycznej okoliczności faktycznej lub krytycznego dowodu, lub szybkiej retroaktywnej zmiany PI, uwzględniająca rzeczywistą sytuację inwestora (art. 20zza § 3). Przyczyną wypowiedzenia PI w zakresie elementu wymienionego w projektowanym art. 20zt pkt 1, podobnie jak w przypadku uprzedniego porozumienia cenowego, jest niestosowanie się przez inwestora do uprzedniego porozumienia cenowego w okresie jego obowiązywania. W tej sytuacji Minister Finansów wypowiada PI w zakresie tego elementu z mocą wsteczną […]. Ponadto, Minister Finansów może wypowiedzieć PI gdy uzna je za nieprawidłowe. Okolicznościami, które mogą uzasadniać nieprawidłowość treści PI i tym samym uzasadniać wypowiedzenie PI mogą być w szczególności: orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Naczelnego Sądu Administracyjnego, wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 7ha pkt 1-2, pkt 3 lit. a i c ustawy o podatku akcyzowym lub wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 42h ust. 3 pkt 1-2, pkt 3 lit. a i c oraz pkt 4 ustawy o VAT [tj. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – przyp. red.]. Wówczas skutek wypowiedzenia nie następuje jednak z mocą wsteczną, a od momentu doręczenia wypowiedzenia inwestorowi”13.

 

23. Wejście w życie nowych przepisów prawa mających wpływ na zawarte porozumienie inwestycyjne (nowy art. 20zzb Ordynacji podatkowej)

Porozumienie inwestycyjne wygasa z mocy prawa z dniem wejścia w życie przepisów prawa podatkowego w zakresie, w jakim porozumienie to stało się niezgodne z tymi przepisami.

Jeżeli okres między dniem ogłoszenia przepisów mających wpływ na treść porozumienia inwestycyjnego a dniem ich wejścia w życie jest krótszy niż 30 dni i w tym okresie porozumienie nie zostanie zmienione, zastosowanie się inwestora do porozumienia w okresie 30 dni od dnia ich wejścia w życie nie powoduje:

  1. wszczęcia postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się;
  2. naliczania odsetek za zwłokę.

 

24. Jawność porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zzc § 1-2 Ordynacji podatkowej)

Organ właściwy w sprawie porozumienia będzie prowadził ewidencję podmiotów objętych porozumieniem. Ewidencja będzie jawna i dostępna na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ten organ.

 

25. Elektronizacja procedur związanych z porozumieniem inwestycyjnym (nowy art. 20zzd § 1 i 2 Ordynacji podatkowej)

Z dniem 1 lipca 2021 r. art. 126 Ordynacji podatkowej otrzymał nowe brzmienie nadane ustawą z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych14. Zgodnie z § 4 dodanym do art. 126 Ordynacji podatkowej pisma kierowane do organów podatkowych mogą być sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej.

Projektowany art. 20zzd § 1 dopuszcza natomiast składanie pism sporządzanych w sprawie porozumienia inwestycyjnego i komunikację z podatnikiem wyłącznie w formie elektronicznej.

 

26. Ogólne odesłanie do niektórych przepisów Ordynacji podatkowej (nowy art. 20zze § 1-2 Ordynacji podatkowej)

Odpowiednie zastosowanie w zakresie porozumienia inwestycyjnego znajdą tylko niektóre przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, które są niezbędne dla określenia zakresu i przedmiotu porozumienia, jego zawarcia, zmiany i wypowiedzenia.

Zgodnie z projektowanym art. 20zze § 1 w zakresie nieuregulowanym w dziale IIc do porozumienia inwestycyjnego stosuje się odpowiednio przepisy art. 126 § 1 i 4, art. 168, art. 187 § 3, art. 197 § 1 i 3 oraz przepisy działu IV rozdziału 1, z wyłączeniem przepisów art. 127 i 128, rozdziałów 3a, 5, 9, 10 i 23. Są to przepisy o doręczeniach, pełnomocnictwie, metrykach, protokołach i adnotacjach, kosztach postępowania, udostępnieniu akt oraz dotyczące niektórych zasad ogólnych postępowania podatkowego.

W zakresie wypowiedzenia porozumienia konieczne jest także odesłanie do rozdziału dotyczącego dowodów, co ma służyć do ustalenia istnienia albo nieistnienia przesłanek uzasadniających wypowiedzenie porozumienia inwestycyjnego.

 

27. Niezaskarżalność czynności organu właściwego w sprawie porozumienia inwestycyjnego (nowy art. 20zze § 3 Ordynacji podatkowej)

Zgodnie z projektowanym art. 20zze § 3 Ordynacji podatkowej do spraw uregulowanych w dziale IIc nie stosuje się przepisu art. 3 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi15.

Jak wskazano w uzasadnieniu projektu: „Aby uniknąć wątpliwości i ewentualnych sporów co do tego, czy czynności podejmowane przez organ właściwy w sprawie PI mogą być przedmiotem skarżenia w postępowaniu sądowo-administracyjnym, w projektowanym art. 20zze § 3 wprost wykluczono taką możliwość. Takie rozwiązanie wynika z zasady konsensualności”16.

 

Przypisy

1     Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, nr w wykazie prac legislacyjnych: UD260, https://legislacja.gov.pl/docs//2/12349409/12805420/12805421/dokument514502.pdf, dostęp: 30.08.2021, dalej: projekt.

2     Tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 1540, dalej: Ordynacja podatkowa.

3     Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, https://legislacja.gov.pl/docs//2/12349409/12805420/12805421/dokument514949.pdf, s. 194, dostęp: 30.08.2021, dalej: uzasadnienie projektu.

4     Tamże, s. 194-195.

5     Tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1752.

6     Uzasadnienie projektu, dok. cyt., s. 196.

7     Dz.U. poz. 2200.

8     Klasyfikacja obowiązująca na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987, s. 1, ze zm.; Dz. Urz. WE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, s. 382).

9     Tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.

10    Tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm., dalej: ustawa z dnia 11 marca 2004 r.

11    Uzasadnienie projektu, dok. cyt., s. 201.

12    Tamże, s. 202.

13    Tamże, s. 204.

14    Dz.U. poz. 2320.

15    Tekst jednolity Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.

16    Uzasadnienie projektu, dok. cyt., s. 205.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Vlog podatkowy ISP

Udostępniamy Państwu Video blog podatkowy Instytutu Studiów Podatkowych zawierający najnowsze wypowiedzi ekspertów Instytutu na temat zmian i interpretacji podatkowych prezentowane w formie krótkich filmów na kanale YouTube.

 

Link do Vloga podatkowego ISP

Skontaktuj się z naszą redakcją