Serwis Doradztwa Podatkowego

Refakturowanie zagranicznych kosztów za paliwo i opłaty drogowe

Dnia 21 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną sygn. 0111-KDIB3-1.4012.131.2023.1.IK dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia w podstawie opodatkowania dla refakturowanych kosztów paliwa i opłat drogowych wartości zagranicznego podatku VAT.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktyczny, Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającą działalnością gospodarczą jest PKD 77.12.Z – wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce. Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę najmu z innym podmiotem gospodarczym. Przedmiotem umowy jest najem ciągników, naczep oraz samochodów osobowych i ciężarowych, których właścicielem lub leasingobiorcą jest Wnioskodawca. Zgodnie z postanowieniami umowy, Spółka jest uprawniona do korzystania z przedmiotów najmu na terenie Polski oraz terytorium innych krajów. Za usługi najmu wystawiana jest co miesiąc faktura VAT ze stawką 23% w określonej w umowie wysokości. W wyżej wskazanej umowie wskazano również, że to najemca ponosi koszty utrzymania i eksploatacji przedmiotu najmu w czasie trwania najmu, w m.in. koszty paliwa oraz koszty opłat drogowych na terytorium innego kraju UE niż Polska wyżej wskazane postanowienie umowne w praktyce realizowane jest w następujący sposób: ww. koszty ponoszone są przez Podatnika na rzecz Spółki i przenoszone są na Spółkę na podstawie odrębnej faktury wystawianej przez Wnioskodawcę na koniec każdego miesiąca, której wysokość wynika z pierwotnych faktur zakupu wystawionych na rzecz Wnioskodawcy przez zagranicznych (unijnych) sprzedawców paliwa oraz opłat drogowych. Przy refakturowaniu Wnioskodawca do kosztów paliwa oraz opłat drogowych nie dolicza żadnej marży. Ww. kwoty są refakturowane w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Umowa najmu zawiera postanowienie dopuszczające możliwość refakturowania ww. kosztów przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z pytaniem, czy w opisanym stanie faktycznym w podstawie opodatkowania dla refakturowanych kosztów paliwa i opłat drogowych należy uwzględnić wartość zagranicznego podatku VAT?

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym w podstawie opodatkowania dla refakturowanych kosztów paliwa i opłat drogowych nie należy uwzględniać wartości zagranicznego podatku VAT.

DKIS uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe i wskazał, że „(…) w przedstawionym zagadnieniu występuje kilka różnorodnych i odrębnych świadczeń. Usługa najmu pojazdów samochodowych oraz koszty nabycia paliwa i opłat drogowych są odrębnymi bytami i nie stanowią jednego świadczenia. Pan tylko wynajmuje te pojazdy, a najemca – Spółka sam musi zapewnić paliwo i opłaty drogowe, aby mógł w pełni skorzystać z ciągników, naczep oraz samochodów osobowych i ciężarowych.

Odnosząc się zatem do przedmiotu niniejszej sprawy należy wskazać, że w opisie sprawy podał Pan, że „Zgodnie z postanowieniami umowy, Spółka jest uprawniona do korzystania z przedmiotów najmu na terenie Polski oraz terytorium innych krajów. Za usługi najmu wystawiana jest co miesiąc faktura VAT ze stawką 23% w określonej w umowie wysokości. W wyżej wskazanej umowie wskazano również, że to najemca ponosi koszty utrzymania i eksploatacji przedmiotu najmu w czasie trwania najmu, w tym m.in. koszty paliwa oraz koszty opłat drogowych.

W przypadku, gdy ww. koszty ponoszone są na terytorium innego kraju Unii Europejskiej niż Polska wyżej wskazane postanowienie umowne w praktyce realizowane jest w następujący sposób: ww. koszty ponoszone są przez Pana na rzecz Spółki i przenoszone są na Spółkę na podstawie odrębnej faktury wystawianej przez Pana na koniec każdego miesiąca, której wysokość wynika z pierwotnych faktur zakupu wystawionych na rzecz Podatnika przez zagranicznych (unijnych) sprzedawców paliwa oraz opłat drogowych. Przy refakturowaniu do kosztów paliwa oraz opłat drogowych nie dolicza Pan żadnej marży. Ww. kwoty są refakturowane w wysokości kosztów faktycznie poniesionych.

W chwili obecnej stosowana jest wyżej opisana praktyka, bowiem Pan posiada limity kredytowe od dostawców paliw i opłat drogowych, a Spółka ww. limitów nie posiada.”

Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z umową to najemca ma ponosić koszty utrzymania i eksploatacji pojazdu, a w przypadku wyjazdów zagranicznych „ww. postanowienie umowne” (tj. że to najemca ponosi koszty utrzymania i eksploatacji przedmiotu najmu w czasie trwania najmu, w tym m.in. koszty paliwa oraz koszty opłat drogowych) w praktyce realizowane jest w następujący sposób: ww. koszty ponoszone są przez Podatnika na rzecz Spółki i przenoszone są na Spółkę na podstawie odrębnej faktury wystawianej przez Wnioskodawcę na koniec każdego miesiąca. W przypadku zaś paliwa i opłat drogowych nabywanych w kraju, najemca nabywa je sam.

Te postanowienia umowne potwierdzają, że nie istnieje ścisły związek pomiędzy usługą najmu, a kosztami paliwa i opłatami drogowymi. W przedmiotowej sprawie umożliwienie nabycia paliwa i czy opłat drogowych nie jest niezbędne do wyświadczenia usługi najmu. Zwrot kosztów paliwa i opłat drogowych nie są więc warunkiem koniecznym do korzystania z przedmiotu najmu, a możliwość nabycia za granicą paliwa czy opłat drogowych na korzystnych zasadach może stanowić w tym przypadku jedynie zwiększenie atrakcyjności Pana oferty.

Podsumowując należy uznać, że mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z usługą najmu oraz odrębnymi od niej dostawą paliwa i świadczeniem usługi, zatem w pierwszej kolejności konieczne jest określenie miejsca świadczenia ww. czynności dot. „refakturowania” kosztów paliwa oraz kosztów opłat drogowych, które stanowią odrębne świadczenia.

W świetle powyższego do kosztów za paliwo i opłat drogowych ponoszonych za granicą Polski mają zastosowanie inne przepisy podatkowe i należy te koszty rozpatrywać jako dostawę towarów/świadczenie usług na terytorium innego kraju niż Polska, odrębnie od usługi najmu.

W przypadku refakturowania kosztów paliwa należy uwzględnić przepis art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że ww. koszty ponoszone są na terytorium innego kraju Unii Europejskiej niż Polska, co oznacza, że tankowanie pojazdu będącego przedmiotem najmu, a więc dostawa paliwa to tego pojazdu następuje na terytorium tego państwa członkowskiego.

Natomiast dla opłat drogowych, które jak wynika z opisu sprawy są dokumentowane zagranicznymi (unijnymi) fakturami zawierającymi podatek od wartości dodanej (co wskazuje na opodatkowania tego typu czynności na terytorium państwa członkowskiego, na terenie którego pobierane są tego typu opłaty), należy zwrócić uwagę na przepisy art. 28b ust. 1 oraz art. 28e ustawy o VAT. Według art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Stosownie do art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zawiera wyłączenia m.in. art. 28e odnoszący się do miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami, który w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie.

Zatem miejscem świadczenia i opodatkowania usługi przejazdu drogami na terytorium innego państwa członkowskiego UE, za które ponoszone są opłaty za przejazd tymi drogami jest miejsce, na terenie którego położona jest ta nieruchomość.

Z powyższego wynika zatem, że tankowanie pojazdów oraz usługi przejazdu drogami na terytorium innego państwa członkowskiego UE, za które ponoszone są opłaty za przejazd tymi drogami, nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju. W przypadku ww. kosztów za paliwo i opłat drogowych ponoszonych za granicą Polski mają zastosowanie inne przepisy podatkowe i należy te koszty rozpatrywać jako dostawę towarów i świadczenie usług na terytorium innego kraju niż Polska, odrębnie od usługi najmu.

W przedmiotowej sprawie zarówno refakturowanie kosztów paliwa (jako dostawa towarów) oraz kosztów opłat drogowych (jako świadczenie usług) nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem VAT. Określone natomiast ww. przepisami miejsce świadczenia ww. czynności przypadające poza terytorium kraju wyznacza państwo członkowskie, w którym powinien zostać rozliczony podatek od towarów i usług. Przepisy tego państwa określają sposób fakturowania, stawkę oraz sposób określenia podstawy opodatkowania ww. czynności. Tym samym dla określenia podstawy opodatkowania dla czynności przeniesienia na najemcę kosztów paliwa i opłat drogowych nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o VAT (w szczególności art. 29a ust. 1 i 6). Z tego względu stanowisko Pana oparte na zastosowaniu przy określeniu podstawy opodatkowania ww. przepisów ustawy o VAT należy uznać za nieprawidłowe”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją