Serwis Doradztwa Podatkowego

Ulepszenie środka trwałego a okres korekty podatku naliczonego

W niektórych przypadek podatnicy mają obowiązek dokonywania przez ustawowo wyznaczony okres korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu tego środka trwałego. Jak liczyć okres korekty jeśli środek trwały został ulepszony (przy założeniu, że wartość nakładów przekracza kwotę 15 000 zł)?

Kwestia ta została poruszona m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 czerwca 2021 r. (0111-KDIB3-2.4012.265.2021.1.MD), w której to stwierdzono: „Z okoliczności sprawy wynika, że Powiat posiada nieruchomość w postaci budynku wraz z przyległym terenem, która stanowi w całości jego mienie. Jak wskazał Powiat budynek wraz z przyległym terenem wpisany jest do księgi inwentarzowej jako jeden środek trwały (jedna nieruchomość). W 2020 r. Powiat realizował inwestycję będącą nakładem na ulepszenie nieruchomości. Inwestycja polegała na odbudowie rozebranego ogrodzenia ceglanego. Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanej faktury za realizację inwestycji o wartości wyższej niż 15.000,00 zł nastąpiło z zastosowaniem pre-współczynnika zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Środek trwały przeznaczony jest do działalności mieszanej (wykorzystywany jest do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje).

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Powiat ma wątpliwość czy w przypadku korekty kwoty podatku naliczonego od faktury dotyczącej ulepszenia istniejącego środka trwałego (nieruchomości) na kwotę powyżej 15.000,00 zł, która była odliczona w 2020 r. pre-współczynnikiem należy zastosować korektę 5-letnią czy 10-letnią zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT.

Zdaniem Powiatu odbudowane ogrodzenie należy rozpatrywać jako odrębny środek trwały i zastosować względem niego 5-letni okres korekty.

Odnosząc się do powyższego trzeba zauważyć, że wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na przebudowę lub modernizację środków trwałych, nakłady na środek trwały należy traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego.

Wydatki poniesione na przebudowę, rozbudowę, adaptację, rekonstrukcję i modernizację środka trwałego, których łączna kwota nie przekracza 15 000,00 zł, a które powodują wzrost jego wartości początkowej ponad ww. kwotę, nie skutkują powstaniem obowiązku dokonania 5-letniej korekty podatku naliczonego ani od ulepszonego środka trwałego, ani też od samego ulepszenia. Jak wskazano wyżej dla celów korekty wieloletniej, ulepszenia środków trwałych należy traktować jako odrębne środki trwałe. Oznacza to, iż niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15 000,00 zł.

Jak wynika z analizy treści wniosku, faktura dotycząca zrealizowanej inwestycji opiewała na wartość wyższą niż 15.000,00 zł. Powiat wskazał bowiem, że wartość początkowa nieruchomości wzrosła z kwoty 378 412,87 zł do kwoty 402 756,81 zł zatem koszt odbudowy rozebranego ogrodzenia ceglanego przekroczył 15.000,00 zł.

W niniejszym przypadku nie ma podstaw do odnoszenia wartości poczynionych nakładów do wartości użytkowanej nieruchomości (budynku). Istotne jest że wartość środka trwałego tj. nieruchomości stanowiącej odbudowane ogrodzenie przekroczyła kwotę 15.000 zł o której mowa w art. 91 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT.

Tym samym ww. nakłady, które Powiat poniósł w związku z odbudową rozebranego ogrodzenia ceglanego, należy traktować jak wydatki na zakup odrębnego środka trwałego. W tej sytuacji korekta dotyczy odbudowanej nieruchomości tj. ogrodzenia.

W związku z powyższym, Powiat na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy, powinien dokonywać korekty podatku naliczonego związanego z ww. nakładami o wartości przekraczającej 15.000,00 zł z uwzględnieniem 10-letniego okresu, licząc od roku, w którym nakłady zostały oddane do użytkowania”.

Reasumując – okres korekty podatku naliczonego odliczonego w związku z ulepszeniem środka trwałego objętego obowiązkiem korekty należy liczyć od roku, w którym nakłady poniesione w związku z ulepszeniem zostały oddane do użytkowania (dotyczy nakładów o wartości przekraczającej 15 000 zł).

 

Maciej Jendraszczyk

Doradca podatkowy nr 12 238

Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego

maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl

tel. 61 848 33 48

Skontaktuj się z naszą redakcją