Serwis Doradztwa Podatkowego

Wydatki poniesione w celu zapewnienia funkcjonowania rady nadzorczej jako KUP

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Czy mając na uwadze powyższy przepis możliwe jest uznanie za koszt uzyskania przychodu wydatków poniesionych w celu zapewnienia funkcjonowania rady nadzorczej, których nie można przypisać poszczególnym członkom tejże rady?

Przedmiotowa kwestia została poruszona m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 stycznia 2015 r. (ILPB3/423-521/14-4/JG), w której to, w odniesieniu do powyższe przepisu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. stwierdzono: „(…) treść tej regulacji zawiera bezwzględny nakaz wyłączenia z kosztów wszelkich wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z jednym tylko wyjątkiem – wynagrodzeń wypłaconych z tytułu pełnionych funkcji.

Tym samym, wydatki na rzecz samego organu, a nie poszczególnych jego członków, mające na celu sprawne jego funkcjonowanie, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów według ogólnych zasad określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego przez Spółdzielnię stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na funkcjonowanie organów Spółdzielni takich jak Rada Nadzorcza i Walne Zgromadzenie Członków, które nie są wydatkami na rzecz poszczególnych członków tych organów – mogą zostać zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów.

Do takich wydatków w przypadku Rady Nadzorczej należą: materiały biurowe, kalendarze, kawa, herbata, słodycze, drobne posiłki (obiad, lunche), a w przypadku Walnego Zgromadzenia Członków: zakup kawy, ciasta, obiad.

Ww. wydatki nie mają bowiem charakteru wydatków osobowych na rzecz członków wskazanych organów Spółdzielni i nie stanowią przysporzenia majątkowego dla tych osób, gdyż wiążą się tylko i wyłącznie z funkcjonowaniem organów.

W tym stanie rzeczy, stanowisko Spółdzielni w odniesieniu do wymienionych wyżej wydatków należało uznać prawidłowe.

Jednocześnie należy nadmienić, że ciężar dowodu w zakresie wykazania związku kosztu z przychodem leży w tym przypadku po stronie podatnika, bo to on wywodzi skutki prawne w postaci zmniejszenia zobowiązania podatkowego.

Natomiast za koszty uzyskania przychodów związanych z ogólnym funkcjonowaniem Spółdzielni nie można uznać wydatków ponoszonych przez Spółdzielnię na szkolenia członków Rady Nadzorczej w zakresie problematyki spółdzielczości mieszkaniowej. Wydatki te mają charakter wydatków typowo osobistych na rzecz członków Rady – przyczyniają się do podnoszenia ich kwalifikacji, poszerzenia wiedzy, którą osoby te muszą posiadać by pełnić powierzone funkcje, jak również zdobyta wiedza może być wykorzystana przez te osoby obecnie i w przyszłości nie tylko dla potrzeb zasiadania w Radzie Nadzorczej Wnioskodawcy.

W związku z powyższym wydatki te, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów”.

Reasumując należy stwierdzić, że ogólne wydatki poniesione w celu zapewnienia funkcjonowania rady nadzorczej, których nie można uznać za wydatki poniesione na rzecz poszczególnych członków rady, co do zasady mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (nie są to wydatki, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. i przedmiotowe wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu nie znajduje w tym przypadku zastosowania).

 

Maciej Jendraszczyk

Doradca podatkowy nr 12 238

Wicedyrektor Oddziału Wielkopolskiego ds. Doradztwa Podatkowego i Audytu Podatkowego

maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl

tel. 61 848 33 48

Skontaktuj się z naszą redakcją