Serwis Doradztwa Podatkowego

Zwolnienie z CIT dochodu przeznaczonego na zasoby mieszkaniowe

W dniu 28 grudnia 2023 r. r. DKIS wydał interpretację indywidualna sygn. 01114-KDIP2-1.4010.555.2023.2.MR1 w zakresie ustalenia czy Wspólnota Mieszkaniowa z tytułu sprzedaży strychu podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa posiada budynek wpisany do gminnej ewidencji zabytków. W dniu 14 lipca 2017 Wspólnota Mieszkaniowa zawarła ze Spółką w formie aktu notarialnego umowę przedwstępną ustanowienia odrębnej własności i sprzedaży lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy strychu. Zgodnie z podpisaną umową Wspólnota Mieszkaniowa wyraziła zgodę na to, by Spółka przeprowadziła m.in. prace polegające na adaptacji strychu w budynku Wspólnoty, poprzez jego przebudowę na lokale mieszkalne w stanie deweloperskim. W zamian Spółka miała wybudować windę zewnętrzną, zdemontować strop ostatniej kondygnacji i wybudować dach płaski, wymienić stropy ostatniej kondygnacji, wykonać remont klatki schodowej oraz zapłacić Wspólnocie.

W dniu 4 lutego 2022 r. zawarto w formie aktu notarialnego ostateczną umowę ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych i ich sprzedaży oraz zmiany udziałów w nieruchomości wspólnej. Wtedy też nastąpiło ustanowienie odrębnej własności lokali, powstałych na dawnym strychu (4 lutego 2022 r.). Zgodnie z ustaleniami kwota którą Wspólnota otrzymała, przeznaczona jest na prace remontowe nieruchomości wspólnej. W wyniku przeprowadzonych robót i prac, polegających na adaptacji strychu nastąpiła zmiana funkcjonalności tego poddasza. Przed remontem strych był nieruchomością wspólną, użytkowaną przez mieszkańców przede wszystkim na suszenie prania lub trzymanie rzeczy (mebli) np. podczas remontu. Po pracach adaptacyjnych na dotychczasowym strychu powstało 5 dodatkowych lokali mieszkalnych oraz korytarz doprowadzający do tych lokali (korytarz stanowi część klatki schodowej). W trakcie prac adaptacyjnych zmieniono sposób użytkowania strychu – przystosowano go do celów mieszkalnych. Zmieniło się, więc, pierwotne przeznaczenie tej kondygnacji, ale w dalszym ciągu kondygnacja ta jest wykorzystywana przez mieszkańców, czyli członków Wspólnoty. Na dawnym strychu nie jest i nigdy nie była prowadzona żadna działalność gospodarcza. Środki uzyskane ze sprzedaży strychu Wspólnota przekazała na fundusz remontowy i chce wykorzystać na remont płyt balkonowych, które są w bardzo złym stanie technicznym. Jeden z balkonów został już wyjęty z użytkowania ze względu na rozwarstwienie i skorodowanie konstrukcji stalowych mocujących płyty balkonowe do ściany budynku. Środki uzyskane ze sprzedaży nie zostaną przeznaczone na remont czy modernizację lokalu użytkowego. Jedynie lokale mieszkalne posiadają balkony.

W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym Wspólnota zwróciła się z pytaniem czy Wspólnota Mieszkaniowa z tytułu uzyskania w 2022 r. od Spółki z tytułu sprzedaży strychu podlega – na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

W ocenie Wspólnoty, podlegała ona zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z tytułu uzyskania od Spółki B. kwoty z tytułu sprzedaży strychu – na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – z uwagi na to, że uzyskała te przychody z gospodarki zasobami mieszkalnymi oraz dlatego, że przeznaczyła tę kwotę na remont tychże zasobów mieszkaniowych.

DKIS uznał stanowisko Wspólnoty za prawidłowe, w uzasadnieniu podkreślił, że „(…) termin „zasoby mieszkaniowe” dotyczy obiektów mieszkalnych, przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Wobec powyższego, gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Uwzględniając charakter opłat wnoszonych przez właścicieli lokali oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe, użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Wobec powyższego, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);
  4. grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody podmiotów, o których mowa w tym przepisie otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

Zwrócić należy również uwagę na treść art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zatem, warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu, jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie – bez względu na termin tego wydatkowania – na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że strych stanowi zasób mieszkaniowy Wnioskodawcy. W konsekwencji, dochód ze sprzedaży strychu stanowił dochód z gospodarowania zasobami mieszkaniowymi, zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Jak już bowiem wskazano, zwolnienie osiągniętego dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, ma zastosowanie wyłącznie, o ile przeznaczony on zostanie i wydatkowany (bez względu na termin) na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych.

Warunek ten będzie zatem spełniony w sytuacji, np. przeznaczenia dochodu na fundusz remontowy, z którego zostaną sfinansowane wydatki remontowe zasobów mieszkaniowych Wspólnoty.

Podkreślić należy również, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana w sposób niezwykle precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Reasumując, dochód uzyskany przez Państwa w 2022 r. od Spółki B. z tytułu sprzedaży strychu przeznaczony i wydatkowany na fundusz remontowy, z którego zostaną sfinansowane wydatki remontowe zasobów mieszkaniowych Wspólnoty podlega – na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych”.

 

Katarzyna Wawrzonkiewicz

Specjalista ds. obsługi ubezpieczenia podatkowego

katarzyna.wawrzonkiewicz@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 76

Skontaktuj się z naszą redakcją