Serwis Doradztwa Podatkowego

Zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych

W interpretacji z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.917.2023.1.DJ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił zasady opodatkowania zwrotu kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych, wykorzystywanych zarówno do celów służbowych jak i celów prywatnych, w przydomowych stacjach ładowania.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynikało, że będzie on udostępniał pracownikom ładowarki do używania w celu sprawnego (szybkiego) ładowania służbowych samochodów elektrycznych. Udostępnienie pracownikowi ładowarki będzie następowało w interesie pracodawcy, bowiem dzięki temu pracownicy będą mogli ładować samochody przy/w domu, a tym samym wykorzystywać samochód na cele służbowe z w pełni naładowaną baterią (co przekłada się na zasięg/mobilność służbowego samochodu elektrycznego) oraz faktycznie umożliwia realizację obowiązków służbowych. Jak wskazano powyżej, ładowarki zostaną wyposażone w dedykowane oprogramowanie, które umożliwi ładowanie samochodów elektrycznych oraz m.in. zapewni możliwość monitorowania statusu stacji oraz ilości faktycznie zużytej w danym okresie energii elektrycznej. Podatnik planuje za pośrednictwem kontrahenta zwracać pracownikom koszty zużycia energii elektrycznej w celu ładowania baterii samochodów służbowych (pojazdów elektrycznych), w tym także w przydomowej stacji ładowania. Jednocześnie, z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych pracowników, doliczana im będzie do przychodu ze stosunku pracy miesięczna kwota ryczałtowa w wysokości 250 zł (dla pojazdów elektrycznych), zgodnie z art. 12 ust. 2a ustawy o PIT. Powierzone samochody służbowe Podatnika powinny być parkowane przy miejscu zamieszkania pracowników co wynika z wzajemnych ustaleń pomiędzy Podatnikiem a pracownikami.

W związku z tym podatnik zadał następujące pytania:

1) Czy w opisanym stanie faktycznym zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych, wykorzystywanych zarówno do celów służbowych jak i celów prywatnych, w przydomowych stacjach ładowania, mieści się w ryczałcie, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i w związku z tym Spółka nie powinna dodatkowo doliczać tym pracownikom do przychodu ze stosunku pracy kwoty stanowiącej Zwrot kosztów energii elektrycznej zużytej na ładowanie elektrycznego samochodu służbowego, zgodnie z art. 12 ust. 1 w zw. z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji pobierać i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?

2) Czy w opisanym stanie faktycznym czasowe, nieodpłatne udostępnienie przez Spółkę na rzecz pracowników dedykowanych ładowarek do ładowania służbowych samochodów elektrycznych do korzystania w miejscu ich zamieszkania na cele służbowe, z możliwością wykorzystywania ich na cele prywatne będzie stanowiło przychód pracownika określony w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym będzie skutkowało powstaniem obowiązków płatnika po stronie Spółki?

W odpowiedzi na te pytania Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił, że „Nieodpłatne udostępnienie przez Państwa na rzecz pracowników ładowarek do ładowania służbowych samochodów elektrycznych do korzystania w miejscu ich zamieszkania na cele służbowe, z możliwością wykorzystywania ich na cele prywatne nie będzie stanowiło przychodu pracownika, a na Państwu nie będą ciążyć obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W niniejszej sprawie, zastanawiają się Państwo również nad kwestią, czy opisany we wniosku zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych, wykorzystywanych zarówno do celów służbowych jak i celów prywatnych, w przydomowych stacjach ładowania, będzie stanowił dodatkowy opodatkowany przychód pracownika, i w konsekwencji czy na Państwu jako Wnioskodawcy będą ciążyć obowiązki płatnika z tego tytułu. W celu wyjaśnienia powyższych wątpliwości zauważyć należy, że rozwiązanie wynikające z art. 12 ust. 2a reguluje kwestię nieodpłatnego udostępnienia samochodu. Dotyczy więc sytuacji, gdy pracodawca ponosi koszt związany z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, a pracownik nieodpłatnie z niego korzysta. Ponadto 11 września 2020 r. Minister Finansów, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe, wydał interpretację ogólną Nr DD3.8201.1.2020 w sprawie zryczałtowanego przychodu pracownika związanego z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych. W interpretacji tej, przyjmując argumentację zawartą w jednolitej linii orzeczniczej sądów administracyjnych w zakresie interpretacji art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Minister Finansów stwierdził, że ryczałtowo określona w tym przepisie wartość nieodpłatnego świadczenia obejmuje ponoszone przez pracodawcę koszty związane z utrzymaniem i ogólnym użytkowaniem samochodu, przykładowo takie koszty jak: paliwo, ubezpieczenie, wymiana opon, bieżące naprawy, okresowe przeglądy, które zakład pracy – jako właściciel samochodu musi ponieść, aby samochód był sprawny i mógł uczestniczyć w ruchu drogowym. Pomimo, że interpretacja ta nie odnosi się do samochodów elektrycznych, nie ma przeszkód, aby te same zasady stosować zarówno do samochodów spalinowych, jak i z innym napędem, w tym elektrycznym. Zatem wartość paliwa sfinansowanego przez pracodawcę jest uwzględniana w ww. ryczałtowym przychodzie pracownika. Przy czym bez znaczenia jest, czy paliwem samochodu służbowego jest benzyna czy energia elektryczna. Wartość tego paliwa jest już bowiem przychodem pracownika, o którym mowa w art. 12 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd też w sytuacji, gdy pracownik ładuje służbowy samochód z napędem elektrycznym w miejscu zamieszkania, to zwrot przez pracodawcę wydatku z tego tytułu nie będzie stanowił dodatkowego przychodu pracownika, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, zwrot wydatku na ładowanie samochodu służbowego w wartościach faktycznie poniesionych przez pracownika, nie stanowi dla niego ww. przychodu. Jeśli jednak pracodawca będzie wypłacał ryczałtową kwotę na poczet wydatków na ładowanie tego samochodu, to powinna ona zostać rozliczona i ewentualna nadwyżka ponad poniesiony przez pracownika wydatek na ładowanie powinna albo zostać zwrócona pracodawcy, albo zostać zaliczona do przychodu pracownika ze stosunku pracy. Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że zwrot kosztów poniesionych przez pracowników na ładowanie służbowych samochodów elektrycznych, wykorzystywanych zarówno do celów służbowych jak i celów prywatnych, w przydomowych stacjach ładowania, nie będzie stanowił po stronie pracowników dodatkowego przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 12 ust. 3 ww. ustawy. Zatem, ww. kwota zwrotu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Państwu jako Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu.”

 

Mirosław Lewandowski

Konsultant podatkowy

miroslaw.lewandowski@isp-modzelewski.pl

tel. 22 517 30 60 (wew. 143),

tel. 451 165 957

Skontaktuj się z naszą redakcją