Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 10/2018

 

2. Opodatkowanie suszu tytoniowego.

Susz tytoniowy (bez względu na kod CN) jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym przez dostawę wewnątrzwspólnotową rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Susz tytoniowy, którego definicję zawiera art. 99a ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w przypadkach ściśle określonych w art. 9b ust. 1 tej ustawy. Z kolei w art. 9b ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym wymieniono, co należy rozumieć pod pojęciem sprzedaży. Z przepisu tego wynika, że sprzedaż suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy z jednoczesną dostawą wewnątrzwspólnotową tego suszu tytoniowego przez ten podmiot nie stanowi czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym dla uznania dostawy za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów nie ma znaczenia, czy nabywca suszu tytoniowego w państwie członkowskim UE jest podatnikiem VAT zidentyfikowanym do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.
K. K. wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego. Przedstawiając zdarzenie przyszłe podał, że jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz ma status pośredniczącego podmiotu tytoniowego (PPT). Zajmuje się skupem tytoniu i jego przetwarzaniem. Dokonuje sprzedaży suszu tytoniowego składom podatkowym w kraju albo innym pośredniczącym podmiotom tytoniowym. Sprzedaje też susz tytoniowy do innych krajów Unii Europejskiej. Wszyscy jego zagraniczni kontrahenci są podatnikami VAT, ale nie wszyscy są zarejestrowani jako podatnicy uprawnieni do sprzedaży i zakupu wewnątrzwspólnotowego – nie posiadają aktywnego numeru NIP w systemie VIES. Rozważa sprzedaż takim podmiotom ww. towarów z podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%. Ma jednak wątpliwość, czy dostawa opodatkowana spełniać będzie wymogi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zawartej w ustawie o podatku akcyzowym i czy nie będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Będzie posiadał dowody potwierdzające wywóz towaru poza granice kraju. Transport będzie dokonywany przez niego osobiście lub wynajętym transportem, co będzie potwierdzone dokumentem CMR oraz potwierdzeniem nabywcy dotarcia towaru. Będzie też posiadał dokumenty związane z wewnątrzwspólnotową dostawą określone w art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji, gdy wywozu dokona nabywca otrzyma informację o środku transportu – wywozu towaru. W każdym przypadku wywóz towarów z Polski będzie zgłoszony do systemu SENT.
Mając na względzie powyższe wnioskodawca zadał pytanie: czy dostawa suszu tytoniowego zagranicznemu podmiotowi z Unii Europejskiej, opodatkowana w kraju stawką 8% VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
W ocenie wnioskodawcy dostawa taka będzie spełniać kryteria dostawy wewnątrzwspólnotowej, o której mowa w art. 9b ust. 1 i 2 , ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym a zatem nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem. To, że nabywca nie będzie zidentyfikowany jako podatnik UE uprawniony do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych, nie będzie miało znaczenia na gruncie podatku akcyzowego, ponieważ wymogu takiego nie przewiduje przepis art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Jeżeli więc przemieści susz tytoniowy poza granice kraju dojdzie do wewnątrzwspólnotowej dostawy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że stanowisko podatnika:
1) w zakresie towaru wywożonego przez wnioskodawcę albo wynajętym przez niego transportem – jest prawidłowe,
2) w zakresie towaru wywożonego przez nabywcę – jest nieprawidłowe.
W skardze K. K., domagał się uchylenia zaskarżonej interpretacji i orzeczenia o kosztach postępowania, zarzucił naruszenie przez organ art. 9b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że opodatkowaniu akcyzą podlega dokonanie przez pośredniczący podmiot tytoniowy dostawy wewnątrzwspólnotowej suszu tytoniowego w sytuacji, gdy wywozu suszu dokonuje nabywca towaru.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zasadą jest, że sprzedaż suszu tytoniowego jest czynnością opodatkowaną podatkiem akcyzowym.
Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy,
2) sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot prowadzący skład podatkowy, grupę producentów suszu tytoniowego utworzoną na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. poz. 983, z późn. zm.), zwaną dalej „grupą producentów”, oraz pośredniczący podmiot tytoniowy, którzy jednocześnie z tą sprzedażą dokonują dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego,
3) import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, lub pośredniczący podmiot tytoniowy,
4) zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy,
5) zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich,
6) nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.
Powyższe oznacza, że sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy, który zużywa susz tytoniowy do produkcji wyrobów tytoniowych, lub pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem sprzedaży przez podmiot, który jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu suszu tytoniowego podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
W świetle art. 9b ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym – na sprzedawcy ciąży obowiązek ustalenia czy sprzedaje susz tytoniowy uprawnionemu podmiotowi. Sprzedawca wyrobu akcyzowego ma obowiązek wykazać uprawnienie do sprzedaży tego wyrobu bez znaków akcyzy.
Oznacza to, że musi on wykazać, że dokonana transakcja sprzedaży dokonywana jest na rzecz uprawnionego podmiotu lub jednocześnie z tą sprzedażą dokonuje on dostawy wewnątrzwspólnotowej. Przez jednoczesność o której tutaj mowa należy rozumieć sytuację w której sprzedawca dysponuje dokumentami potwierdzającymi dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej w ramach dokonanej sprzedaży.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 30 października 2018 r., sygn.. akt I SA/Rz677/18 uznał za zupełnie bezpodstawne i nie znajdujące potwierdzenia w omawianych przepisach uznania przez organ interpretujący, że jeżeli w związku ze sprzedażą nastąpi przemieszczenie suszu tytoniowego z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego transportem nabywcy wywóz taki nie będzie objęty wyłączeniem z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Dostawa wewnątrzwspólnotowa nie będzie bowiem dokonywana przez pośredniczący podmiot tytoniowy, przez co wyłączenie od opodatkowania nie będzie miało miejsca. Dla zastosowania wyłączenia konieczne jest bowiem, aby sprzedawca był zarazem podmiotem dokonującym przemieszczenia suszu z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego.
To rozróżnienie nie zasługuje na uwzględnienie ponieważ w każdym z tych przypadków mamy do czynienia ze sprzedażą i dostawą wewnątrzwspólnotową a spełnienie tych warunków jest wystarczające do uznania, że przysługuje zwolnienie z podatku akcyzowego.
Wymóg osobistego dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej przez pośredniczący podmiot tytoniowy w związku ze sprzedażą jako warunek wyłączenia od opodatkowania podatkiem akcyzowym stanowi nadinterpretację wskazanych przepisów i w związku z tym nie może zasługiwać na aprobatę
 
Malwina Sik
konsultant prawny
aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 67