7. Kontrola wyrobów akcyzowych przeznaczonych na cele specjalne.
Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw planowane jest wprowadzenie do ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej instytucji kontroli wyrobów akcyzowych przeznaczonych na cele specjalne. Zgodnie z projektem celami specjalnymi, na które mają być: 1) mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek organizacyjnych oraz zapasy nienaruszalne wynikające z planów obronnych; 2) zadania wykonywane w formie czynności operacyjno-rozpoznawczych oraz zadania finansowane z funduszu operacyjnego; 3) budowa, eksploatacja lub remont: a) obiektów, lokali i terenów przeznaczonych na stanowiska dowodzenia i stanowiska kierowania, b) obiektów służących do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych; 4) przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu wojskowego oraz sprzętu i materiałów służących do wykonywania czynności operacyjno?rozpoznawczych, w tym pojazdów samochodowych; 5) prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów służących do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, systemów telekomunikacyjnych i teleinformatycznych, kryptografii, kryptoanalizy i deszyfrażu oraz rozpoznania i zabezpieczenia inżynieryjnego. Kontrola ma mieć na celu ocenę prawidłowości wykorzystania wyrobów akcyzowych, które zostały przeznaczone na powyższe cele, z uwzględnieniem charakteru zadań realizowanych przez jednostki organizacyjne. Kontrolę ma być przeprowadzana przez jednego kontrolującego lub zespół kontrolujących. W jej ramach kontrolujący, wedle założeń: 1) przeprowadza czynności kontrolne i dokumentuje ich przebieg w aktach kontroli; w szczególności sporządza protokół lub notatkę z poszczególnych czynności kontrolnych; 2) dokonuje ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zgromadzonych w wyniku czynności kontrolnych; 3) z ustaleń dokonanych w toku kontroli sporządza protokół kontroli oraz projekt informacji o wynikach kontroli; 4) wyjaśnia zastrzeżenia zgłoszone do ustaleń zawartych w protokole kontroli; 5) wykonuje inne czynności w zakresie postępowania kontrolnego zlecone przez organ kontroli. Przed podpisaniem protokołu kontroli ma przysługiwać prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania. Zastrzeżenia mają być zgłaszane kontrolującemu w formie pisemnej w postaci papierowej albo elektronicznej. Zastrzeżenia zgłoszone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Kontrolujący powinien rozpatrzeć zastrzeżenia w terminie 14 dni od dnia ich zgłoszenia.
Na podstawie wyników kontroli i po rozpatrzeniu zgłoszonych zastrzeżeń kontrolujący, w terminie 30 dni od dnia podpisania protokołu kontroli, ma mieć obowiązek sporządzenia i przekazania do zatwierdzenia organowi kontroli projektu informacji o wynikach kontroli. Informacja ta ma być przekazywana przez organ kontroli kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej i powinna zawierać ocenę działalności kontrolowanej jednostki organizacyjnej wynikającą z ustaleń zawartych w protokole kontroli, opis przyczyn powstania, zakres i skutki stwierdzonych nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne za ich powstanie oraz uwagi, wnioski i zalecenia w sprawie ich usunięcia oraz termin ich usunięcia. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej, który otrzymał informację o wynikach kontroli, w terminie w niej określonym powinien poinformować organ kontroli o sposobie wykonania zaleceń oraz usunięciu wskazanych w niej nieprawidłowości, wykorzystaniu uwag i wniosków w prowadzonej działalności, a także o podjętych działaniach lub o przyczynach ich niepodjęcia.
Maciej Jendraszczyk Doradca podatkowy Nr wpisu 12 238 Konsultant Podatkowy w Oddziale Wielkopolskim maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl tel. 618483348