Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 14/2019

6. Zwolnienie z akcyzy gazu ziemnego o kodzie CN 2711 12 94 nabywanego do celów grzewczych.

 

W ust. 2 i ust. 3 art. 86 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako „ustawa”) wyodrębniono dwie grupy paliw, a mianowicie paliwa silnikowe oraz paliwa opałowe. W szczególności paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Gaz o kodzie CN 2711 12 94 jest wyrobem energetycznym, o którym mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie jest jednak wyrobem gazowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy. Pod pewnymi warunkami, gazu tego może dotyczyć zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.11.2019.1.AMS z 7 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko podatnika ? Gminy, że na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy może on korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla gazu przeznaczonego na cele grzewcze na potrzeby świetlicy, pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy, oraz przy spełnieniu warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy.
Wskazane zwolnienie zawarte w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy ma zastosowanie, jeżeli zrealizowane są następujące warunki:

 

1. węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 są przeznaczone i używane przez podmiot zużywający do celów opałowych;

2. węglowodory te są przedmiotem dostaw w schematach określonych w art. 32 ust. 3 ustawy;

3. zostaną spełnione warunki określone w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.

 


Ponieważ gaz objęty kodem CN 2711 12 94 należy do grupy węglowodorów gazowych o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 i podlega zużyciu do celów opałowych, realizacja pierwszego z warunków, o którym mowa powyżej, zależy od spełnienia definicji podmiotu zużywającego tj. podmiotu, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Drugi z wymienionych warunków wystąpi, o ile podmiotem dostarczającym gaz podmiotowi zużywającemu będzie skład podatkowy na terytorium kraju lub podmiot pośredniczący. Nabywanie węglowodorów gazowych od podmiotu pośredniczącego, spowoduje zatem, że i ten warunek zostanie spełniony.

Jeżeli natomiast chodzi o pkt 3 (tj. spełnienie warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego), uwzględnienia wymaga zmiana stanu prawnego wynikająca z przepisów zawartych w ustawie o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne, a także ze zmiany tej nowelizacji. Warunkiem zwolnień od akcyzy zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.) było przemieszczanie i nabywanie gazu o kodzie CN 2711 12 94 z wykorzystaniem dokumentu dostawy. Od 1 stycznia 2019 r., warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest natomiast przemieszczenie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD.

Niemniej jednak na podstawie art. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Prawo celne wprowadzony został okres przejściowy od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., w trakcie którego wyroby akcyzowe m. in. objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, mogą być przemieszczane i dostarczane na podstawie dotychczasowych przepisów, tj. na podstawie papierowego dokumentu dostawy i warunków z tym związanych. Co oznacza w szczególności, że dla zachowania warunków zwolnienia także w 2019 r. wystarczy przemieszczanie i dostarczanie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem na podstawie dokumentu dostawy
.
 

dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50