Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 14/2019

 

3. Zasady dokonywania zwrotów akcyzy zapłaconej od samochodów osobowych, które następnie zostają wywiezione do innego państwa członkowskiego.

Artykuł 107 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym określa podstawowe zasady dokonywania zwrotów akcyzy zapłaconej od samochodów osobowych, które następnie zostają wywiezione do innego państwa członkowskiego czy też wyeksportowane. Należy jednocześnie wskazać, że kwestie szczegółowe zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego.
 
Stosownie do art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

Jak wskazuje się w literaturze warunek braku rejestracji zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym należy interpretować zgodnie z zasadą konsumpcyjności podatku akcyzowego, a nie zasadami dotyczącymi rejestracji pojazdów wynikającymi z przepisów prawa o ruchu drogowym.

W rezultacie czasowa rejestracja pojazdów, która następuje automatycznie po złożeniu wniosku o rejestrację stałą pojazdu, nie powinna stanowić przeciwwskazania do zwrotu akcyzy, jeżeli dany samochód osobowy nie był i nie jest przeznaczony do konsumpcji na terenie Polski. W takim bowiem przypadku nie można mówić, że konsumpcja danego towaru – samochodu osobowego – nastąpi na terenie kraju. Ze względu na to również efektywne obciążenie tego pojazdu akcyzą w Polsce byłoby niezgodne nie tylko z zasadą opodatkowania towarów w miejscu konsumpcji, ale również naruszałoby zasadę swobodnego obrotu towarami – w tym przypadku samochodami osobowymi – wewnątrz UE, pomiędzy poszczególnymi państwami członkowskimi.

Ustawa nie ogranicza kręgu podmiotów uprawnionych do zwrotu akcyzy od samochodów osobowych jedynie do podatników, którzy zapłacili akcyzę na rachunek izby celnej, oraz podmiotów, które nabyły samochody osobowe od podatników akcyzy. Wynika to nie tylko z treści art. 107 ustawy, ale również z porównania treści tego przepisu z art. 82 ustawy, który w przypadku zwrotów akcyzy od wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą ogranicza zakres zwrotów wyłącznie do określonych podmiotów, tj. podatnika akcyzy i podmiotu, który nabył dany wyrób od podatnika akcyzy.

Zwrot akcyzy od samochodów osobowych jest dokonywany na wniosek. Wzór wniosku został określony w załączniku do wyżej wymienionego rozporządzenia wykonawczego. Wniosek należy złożyć w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu samochodu. Termin ten należy jednak liczyć od dnia, kiedy samochody opuściły terytorium kraju lub terytorium UE w przypadku eksportu.

Wniosek należy składać do naczelnika urzędu celnego, w którym zostało dokonane rozliczenie akcyzy, tj. tam, gdzie została złożona deklaracja akcyzowa.

Do wniosku o zwrot akcyzy wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć
:

1) dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy – w przypadku importu dokumentem takim będzie dokument SAD z wykazaną kwotą akcyzy; w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego może to być dokument wystawiany przez naczelnika urzędu celnego lub deklaracja uproszczona AKC-U wraz z dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy na rachunek izby celnej; w przypadku sprzedaży na terenie kraju dokumentem takim może być faktura z wykazaną kwotą akcyzy;

2) dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, takie jak:

a) dokumenty przewozowe w sytuacji dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu,

b) dokumenty celne w przypadku eksportu – takim dokumentem będzie przede wszystkim elektroniczny komunikat wywozowy IE 599, który zastąpił papierową kartę 3 dokumentu SAD,

c) faktura i specyfikacja dostawy,

d) inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.
Należy jednocześnie zaznaczyć, że przepisy akcyzowe nie nakazują, aby wnioskodawca przedstawił wszystkie wyżej wymienione dokumenty. W praktyce nie byłoby to bowiem możliwe, ponieważ w odniesieniu do transakcji wewnątrzwspólnotowych nie mają zastosowania dokumenty celne.
 
 
Malwina Sik
Młodszy konsultant podatkowy,
aplikant adwokacki
malwina.sik@isp-modzelewski.pl
tel. (22) 517 30 60