Ryczałt od dochodów spółek, zwany estońskim CIT, to rozwiązanie, które w związku z ogólnym wzrostem obciążeń publicznoprawnych stanowi korzystną alternatywną formę opodatkowania dla: spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych, prostych spółek akcyjnych, spółek komandytowych, spółek komandytowo-akcyjnych.
Estoński CIT stanowi zachętę dla tych podmiotów ze względu na atrakcyjny model rozliczania oraz możliwość odroczenia zapłaty podatku do momentu wypłaty (dystrybucji) zysku ze spółki. Model estoński charakteryzuje się dodatkowo brakiem odrębnej rachunkowości podatkowej i minimalnymi obowiązkami administracyjnymi. Istotą ryczałtu jest odroczenie momentu zapłaty podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności aż do momentu, w którym dochodzi do wypłaty zysków na rzecz wspólników. Zasadniczo, podatek płacony jest wyłącznie od tej części generowanych zysków, która przeznaczona jest dla wspólników. Wdrożenie tego modelu opodatkowania nie tylko całkowicie zmienia zasady obowiązujące spółkę prowadzącą działalność, ale również pozwala na preferencyjne opodatkowanie po stronie wspólników. W efekcie, estoński CIT w wielu sytuacjach stanowi bardzo efektywną alternatywę nie tylko dla klasycznych zasad opodatkowania CIT, ale również dla przedsiębiorców prowadzących biznes w formie indywidualnych działalności gospodarczych, spółek cywilnych, spółek, jawnych, czy też spółek komandytowych.
Co istotne, efektywna stopa opodatkowania dochodów jest niższa niż w przypadku opodatkowania dochodu na tzw. zasadach ogólnych czy też podatkiem liniowym. Prawo do opodatkowania estońskim CIT jest uzależnione od spełnienia wielu warunków ustawowych, w tym w zakresie wymogów zatrudnienia oraz rodzaju osiąganych przychodów. Opodatkowaniu estońskim CIT podlega jednak nie tylko wypłata zysków na rzecz wspólników, ale także inne kategorie dochodów, tj. dochód z tytułu ukrytych zysków oraz dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Te kategorie dochodów, ich zakres budzą istotne wątpliwości podatników tego podatku.
W związku z powyższym, Instytut Studiów Podatkowych świadczy usługi doradcze, w szczególności w następującym zakresie:
- analizy możliwości i skutków skorzystania z estońskiego CIT;
- reorganizacji działalności gospodarczej w celu spełnienia warunków do nabycia prawa opodatkowania estońskim CIT;
- doradztwa dotyczącego rozpoczęcia stosowania estońskiego CIT, w tym pomocy w rozstrzyganiu wątpliwości prawnych i podatkowych związanych z tą formą opodatkowania.
Zakres usług świadczonych przez Instytut obejmuje: analizę przedwdrożeniową estońskiego CIT, pomoc prawną i podatkową w zmianie formy prowadzenia działalności gospodarczej, o ile taka będzie niezbędna do spełnienia warunków opodatkowania tym podatkiem, pomoc we wdrożeniu tej formy opodatkowania, bieżące doradztwo związane z funkcjonowaniem tej formy opodatkowania działalności gospodarczej.
Jeśli rozważają Państwo o wdrożeniu nowego rozwiązania w swojej firmie, zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy kompleksowo zbadają Państwa sytuację. Zaproponujemy rozwiązania dostosowane do potrzeb i możliwości prowadzonego przez Państwa biznesu.
Więcej informacji udzielą doradcy i konsultanci podatkowi Instytutu Studiów Podatkowych:

Mariusz Unisk
Wiceprezes Zarządu
Dyrektor ds. Doradztwa Podatkowego
tel. (22) 517 30 94, 501 603 910
mariusz.unisk@isp-modzelewski.pl

Andrzej Łukiańczuk
Doradca Podatkowy nr wpisu 10266
tel. 22 517 30 66
andrzej.lukianczuk@isp-modzelewski.pl

Ryczałt od dochodów spółek, zwany estońskim CIT, to rozwiązanie, które w związku z ogólnym wzrostem obciążeń publicznoprawnych stanowi korzystną alternatywną…

Wstęp Nowelizacją przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, na podstawie ustawy z 19.11.2024 r. o zmianie ustawy o podatku…

W dniu 13 lutego 2025 r. Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott wydała opinię w sprawie C-615/23, w której NSA skierował…

W ustawie z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych…

1. Zmiany w 2025 r. Ustawa z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych…

Ustawa z dnia 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz…

1. Słowem wstępu. Z dniem 21 października 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny na wniosek Prokuratora Generalnego z dnia 24 maja…

W dniu 25 września 2024 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U.…

Sygnalizowanie nieprawidłowości, będące aktem ujawnienia informacji o naruszeniach prawa, odgrywa kluczową rolę w przeciwdziałaniu korupcji, nadużyciom i innym nieetycznym praktykom…