Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Nr. 9/2018

8. Zmiana rozporządzenia a obniżenie kwoty akcyzy w kolejnych miesiącach, aż do wyczerpania całej kwoty nadpłaty.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r. Z kolei § 3 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że podatnicy, którzy w odniesieniu do okresu od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia dokonali obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, mają prawo do dokonania obniżenia należnej kwoty akcyzy o różnicę między kwotą przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, a kwotą przysługującego zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym. Natomiast ustęp 2 tego przepisu stanowi, że obniżenia należnej kwoty akcyzy o różnicę, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym weszło w życie niniejsze rozporządzenie, pod warunkiem poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż do dnia złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym to obniżenie jest dokonywane, o dokonaniu tego obniżenia.
W związku z powyższym powstały wątpliwości czy podatnik może potracić nadpłatę powstałą przed wejściem w życie rozporządzenia zmieniającego w okresach rozliczeniowych następujących po wejściu w życie przedmiotowego rozporządzenia, aż do jej całkowitego wyczerpania. W kwestii tej wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2018 r. (0111-KDIB3-3.4013.173.2018.1.WR). Jak wskazał organ: ?Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z przepisami rozporządzenia zmieniającego Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty akcyzy o różnicę pomiędzy kwotą przysługującego zwolnienia w oparciu o obecnie obowiązujące brzmienie § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a kwotą zwolnienia przysługujące w oparciu o brzmienie tego przepisu sprzed 24 marca 2018 r. (?)
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość dokonania obniżenia podatku akcyzowego w deklaracjach za miesiące następujące, aż do wyczerpania powstałej różnicy.
(?) Prawodawca nie uregulował wprost postępowania w sytuacji gdy wspomniana różnica jest wyższa niż kwota, o którą w kwietniu 2018 r. dany podatnik mógł dokonać obniżenia akcyzy. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po okresie, w którym weszło w życie rozporządzenie kwota zwolnienia w polu 12 formularza szczegółowego AKC-4/C nie może przekroczyć kwoty obliczonego podatku za ten okres rozliczeniowy (pole 11 ww. formularza szczegółowego). Z uwagi na powyższe, gdy podatnik, któremu przysługuje zwolnienie dokonał rozliczenia w deklaracji podatkowej i w efekcie kwota zwolnienia wykazana w tej deklaracji nie wyczerpuje całego należnego zwolnienia, pozostała kwota przysługującego zwolnienia powinna zostać ujęta w rozliczeniu deklaracji podatkowej za następny lub następne okresy rozliczeniowe?.
W konsekwencji powyższego organ uznał, że w przedmiotowej sprawie podatnik ma prawo dokonać obniżenia kwoty akcyzy w kolejnych miesiącach tj. następujących po kwietniu 2018 r., aż do całkowitego wyczerpania powstałej różnicy.
Maciej Jendraszczyk
Doradca podatkowy
Nr wpisu 12 238
Konsultant Podatkowy
w Oddziale Wielkopolskim
maciej.jendraszczyk@isp-modzelewski.pl
tel. 618483348