10. Uznanie Spółki odpowiedzialnej za transport wyrobów akcyzowych za podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu.
Dnia 18 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną dotyczącą uznania Spółki odpowiedzialnej za transport wyrobów akcyzowych za podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu.
Wnioskodawca jest częścią międzynarodowej grupy. Przedmiotem działalności Spółki jest obsługa transportowo-spedycyjna krajowego i międzynarodowego obrotu towarowego, w tym przewozów ładunków niebezpiecznych. W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy i będzie świadczyć usługę międzynarodowego transportu paliw ciekłych, w tym ich przewóz na terytorium kraju z terytorium innego państwa Unii Europejskiej (państwa członkowskiego) lub spoza obszaru Unii Europejskiej (z terytorium państwa trzeciego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 Ustawy o podatku akcyzowym; dalej: ustawa akcyzowa).
Spółka nie nabywa prawa własności przewożonych towarów. Świadczenie usługi transportowej obejmuje odbiór towaru w wyznaczonym miejscu, jego przewiezienie z uwzględnieniem wszelkich norm i standardów oraz późniejsze zdanie towaru kontrahentowi w miejscu docelowym. W przypadku przewozu spoza obszaru Unii Europejskiej, Spółka nie figuruje też na zgłoszeniu celnym oraz na dokumentach transportowych (list przewozowy etc.) jako odbiorca lub nadawca.
W uzasadnieniu organ stwierdził, że: ?W przypadku importu obowiązek podatkowy powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisy podatku akcyzowego w dużej mierze odwołują się do instytucji prawa celnego. Odwołanie się ustawodawcy do pojęć prawa celnego oraz powiązania powstania obowiązku podatkowego z tytułu akcyzy z chwilą powstania długu celnego służy ujednoliceniu, a co za tym idzie – uproszczeniu procedur związanych z pobieraniem opłat z tytułu powstania długu celnego. Zgodnie z art. 77 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) Nr 952/2013 ustanawiające unijny kodeks celny, dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. Mając na uwadze, że Spółka nie figuruje na zgłoszeniu celnym (oraz na dokumentach transportowych) jako odbiorca lub nadawca, nie będzie dłużnikiem. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie rozpoznawał obowiązku podatkowego na gruncie podatku akcyzowego, a co za tym idzie to nie wobec niego powstanie czynność podlegająca opodatkowaniu jaką jest import. Natomiast w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia to należy rozróżnić dwie sytuacje tj. gdy wyroby są przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz gdy wyroby są przemieszczane z zapłaconą akcyzą.
Przemieszczenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w innym państwie członkowskim do składu podatkowego w Polsce nie będzie stanowiło nabycia wewnątrzwspólnotowego jako czynności opodatkowanej (czynnością tą będzie wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego). Stosownie do powyższego przemieszczenie wyrobów akcyzowych w opisanym stanie faktycznym będzie podlegało opodatkowaniu, gdy wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy zostaną wprowadzone do składu podatkowego na terytorium kraju. Tym samym przedmiotem opodatkowania będzie, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju, a obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do podmiotu prowadzącego skład podatkowy (art. 13 ust. 1 ustawy).
W przypadku zaś nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, obowiązek podatkowy powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego. Mając na uwadze, że Spółka nie nabywa wyrobów akcyzowych jak i też, że w ww. dokumentach handlowych figuruje jedynie jako przewoźnik dostarczający do nabywcy (podatnika) wyroby akcyzowe, to nie będzie rozpoznawała obowiązku podatkowego na gruncie podatku akcyzowego, a co za tym idzie to nie ona rozpozna nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy dostarczonych do nabywcy.?
Podsumowując, organ podkreślił, że: ?Wnioskodawca jako podmiot świadczący usługi transportu, w ramach importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych, który przewozi na zlecenie wyroby od punktu nadania znajdującego się poza krajem do miejsca docelowego w kraju oraz miejsca dokonania przez nabywcę zgłoszenia celnego, nie będzie rozpoznawał importu ani też wewnątrzwspólnotowego nabycia z tytułu świadczonych usług transportowych.?
Kacper Wolak
Młodszy konsultant podatkowy
Kacper.wolak@isp-modzelewski.pl
Telefon: 22 517 30 77