Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 września 2013 r. sygn. akt I FSK 1385/12
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił złożoną skargę kasacyjną i uznał, że samorządowy zakład budżetowy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie wykonywanych zadań własnych gminy, która go utworzyła. Wyrok ten jest ważny w kontekście uchwały składu siedmiu sędziów NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. o sygn. akt I FPS 1/13. W uchwale tej NSA uznał, iż w świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Odniósł się jednocześnie do podmiotowości podatkowej samorządowych zakładów budżetowych i uznał, że mogą one być podatnikami podatku od towarów i usług. Dlatego też ważnym jest stwierdzenie, jak w przedmiotowej sprawie, iż pomimo tego że samorządowe zakłady budżetowe mogą posiadać podmiotowość prawnopodatkową w podatku od towarów i usług, to świadczenie przez nie czynności w zakresie realizacji zadań własnych gminy nie jest świadczeniem usług w rozumieniu podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie podlegają one opodatkowaniu tym podatkiem.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 1230/12
Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił złożoną skargę kasacyjną i uznał, że art. 54 § 1 pkt 6 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r., powinien mieć zastosowanie w drodze analogii w przypadku przeprowadzonej wobec podatnika podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów kontroli celnej. powołany przepis w tym okresie stanowił, że odsetek za zwłokę nie nalicza się za okres od dnia wszczęcia kontroli podatkowej do dnia doręczenia decyzji w sprawie będącej przedmiotem kontroli podatkowej, jeżeli postępowanie podatkowe nie zostało wszczęte w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia kontroli. W przedmiotowym wyroku NSA stanął na stanowisku, iż sytuacja podatnika podatku od towarów i usług, wobec którego organ celny przeprowadził kontrolę celną i następnie wszczął postępowanie podatkowe określając zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług, związane z importem towarów, wykazuje podobieństwa do położenia podatników, wobec których przeprowadzono kontrolę podatkową. Dlatego też taki sposób różnicowania sytuacji prawnej podatników nie sposób pogodzić ze standardami konstytucyjnymi, w szczególności z zasadą równości wobec prawa.
Podatek od towarów i usług
Formularz
kontaktowy
Proszę wprowadzić dane, a nasi konsultanci odezwą się do wszystkich zainteresowanych.