Akcyza i Podatek Akcyzowy – Serwis ISP – Październik 2017

Projekt ustawy o pakiecie tytoniowym trafił do Sejmu

 

Branża tytoniowa ma kluczowe znaczenie dla budżetu
państwa z uwagi na duży udział
akcyzy od wyrobów tytoniowych w ogólnych wpływach budżetowych. W 2015 r. budżet państwa z tytułu akcyzy uzyskał
dochody w wysokości 62,8 mld zł, w tym z akcyzy na wyroby tytoniowe 17,8 mld zł. W 2016 r. dochody z akcyzy na
wyroby tytoniowe wyniosły 18,5 mld zł. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektowanej ustawy: wzmożenie działań
służb kontrolnych powinno obejmować również bardziej efektywną kontrolę w zakresie suszu tytoniowego. Nielegalny
obrót wyrobami tytoniowymi jest jedną z najbardziej dochodowych sfer szarej strefy. Zjawisko to powoduje
znaczące straty finansowe dla budżetu krajowego.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o organizacji
niektórych rynków rolnych w dniu 25 października 2017 r. trafił do Sejmu. Podstawowym celem projektu jest
uszczelnienie akcyzy od wyrobów tytoniowych oraz zwalczanie tzw. szarej strefy. Omawiane zmiany stanowią kontynuację
wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2016 r. regulacji zaostrzających kryteria dopuszczalności prowadzenia działalności
jako pośredniczący podmiot tytoniowy (m.in. obowiązek rejestracji, oraz składania zabezpieczenia, a także
prowadzenia ewidencji suszu tytoniowego).

Nowe zmiany przewidują przede wszystkim:

  • rozszerzenie odpowiedzialności majątkowej poprzez:
  • wprowadzenie odpowiedzialności osoby trzeciej całym swoim majątkiem za  zobowiązania
    podmiotu obowiązanego do złożenia zabezpieczenia akcyzowego,
  • wprowadzenia nowej formy zabezpieczenia akcyzowego tj. hipoteki na nieruchomości,
  •  zmiany w zakresie przedmiotu opodatkowania poprzez:

 

  • opodatkowanie sprzedaży suszu połączonej z dostawą wewnątrzwspólnotową lub eksportem
    przez rolnika,
  • zmiany w zakresie wymogów formalnych tj:
  • wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania nieopodatkowanego suszu przez podmiot,
    magazynujący go  poza składem podatkowym,
  • obniżenie górnej granicy zabezpieczenia ryczałtowego, składanego przez pośredniczące
    podmioty tytoniowe lub podmioty reprezentujące przedsiębiorcę zagranicznego, z istniejących obecnie 30 mln zł do
    15 mln zł.

Zmiany z pewnością wywierać będą znaczący wpływ na funkcjonowanie podmiotów w branży
tytoniowej dlatego powinny one bacznie obserwować przebieg procesu legislacyjnego omawianej ustawy.

Alan Lipnicki
Młodszy konsultant
podatkowy

alan.lipnicki@isp-modzelewski.pl