3. Pośredniczący podmiot olejowy i zużywający podmiot olejowy ? projektowane instytucje w regulacji prawnej podatku akcyzowego
W związku z rozszerzeniem zakresu systemu monitorowania, który zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw, złożonym w Sejmie 17 maja 2019r. (dalej określanym jako: „projekt”) ma obejmować m.in. przewóz olejów opałowych, zmianom poddano również przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej określanej jako: „ustawa”). Cześć zmian polega na wprowadzeniu regulacji poświęconych nowym instytucjom, takim jak pośredniczący podmiot olejowy i zużywający podmiot olejowy.
Zgodnie z definicją legalną, jaką przewidziano w art. 10 pkt. 1 lit. b projektu, a którą docelowo ma zawierać art. 2 ust.1 pkt 23e ustawy, pośredniczącym podmiotem olejowym ma być podmiot z miejscem zamieszkania lub siedzibą na terytorium kraju lub przedsiębiorca zagraniczny posiadający oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje sprzedaży poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w art.89 ust. 1 pkt9, 10 i pkt 15 lit. a ustawy, i który dokonał uproszczonego zgłoszenia rejestracyjnego, na zasadach oznaczonych w art. 16bust. 1ustawy.
Z kolei jako zużywający podmiot olejowy, odpowiednio w art. 2 ust.1 pkt 22b ustawy definiowany będzie podmiot mający miejsce zamieszkania, miejsce pobytu, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub przedsiębiorca zagraniczny prowadzący działalność gospodarczą na terytorium kraju na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który zużywa do celów opałowych wyroby akcyzowe nieobjęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone wart.89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, i który również dokonał uproszczonego zgłoszenia rejestracyjnego, uregulowanego w art. 16b ust. 1 ustawy.
Zgodnie z projektem uproszczone zgłoszenie rejestracyjne powinno zawierać dane podmiotu, zamierzającego uzyskać status zużywającego podmiot olejowy lub prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot olejowy, obejmujące jego imię i nazwisko lub nazwę, adres zamieszkania, miejsca pobytu lub siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer PESE (a jeżeli nie został nadany nazwę i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej). Ponadto w przypadku zużywającego podmiotu olejowego w zgłoszeniu podać trzeba będzie liczbę posiadanych urządzeń grzewczych, miejsca, w tym adresy i dane geolokalizacyjne, gdzie znajdują się te urządzenia (z wyłączeniem urządzeń niestacjonarnych), przewidywaną ilość zużywanych wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit.a ustawy przez każde urządzenie grzewcze w roku kalendarzowym oraz dla każdego urządzenia grzewczego wskazanie jego rodzaju, typu oraz mocy. W sytuacji, gdy zgłoszenie składałby pośredniczący podmiot olejowy, konieczne będzie podanie adresów miejsc wykonywania działalności oraz numeru posiadanej koncesji wymaganej przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne dla wyrobów akcyzowych określonych wart. 89 ust.1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a.3.
Organami podatkowymi właściwymi w sprawach rejestracji pośredniczących podmiotów olejowych i zużywających podmiotów olejowych mają być w odniesieniu do osób fizycznych ?naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy ze względu na adres ich zamieszkania albo adres miejsca pobytu i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej, zaś wobec osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej ?naczelnik urzędu skarbowego właściwy do wykonywania zadań w zakresie akcyzy ze względu na adres ich siedziby i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej
W ramach procedury rejestracyjnej właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po przyjęciu uproszczonego zgłoszenia, powinien nadać numer identyfikacyjny: miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze ?w przypadku urządzeń grzewczych stacjonarnych a w przypadku urządzeń grzewczych niestacjonarnych ? odpowiednio numer dla każdego urządzenia grzewczego, następnie zaś bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego, potwierdzić jego przyjęcie. Odmowa wydania potwierdzenia powinna mieć formę decyzji. Zgodnie z projektem właściwy naczelnik urzędu skarbowego będzie prowadził rejestry pośredniczących podmiotów olejowych i zużywających podmiotów olejowych.
W osobnym projekcie rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów określone zostały wzory zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego oraz o zaprzestaniu wykonywania czynności jako pośredniczący podmiot olejowy lub zużywający podmiot olejowy (AKC-RU/AKC-ZU) oraz (AKC-RU-A), a także wzór potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego w zakresie podatku akcyzowego (AKC-PR/U). Niemniej w celu ułatwienia dokonania jednorazowego zgłoszenia rejestracyjnego projekt przewiduje możliwość realizacji takiego zgłoszenia w formie elektronicznej za pomocą formularza udostępnionego na stronie https://puesc.gov.pl.
Zgodnie z projektem, spod obowiązku rejestracji mają zostać wyłączone podmioty nabywające oleje opałowe w punktach sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych, których masa brutto nie przekracza 30 kg lub ich objętość nie przekracza 30 litrów w łącznej ilości nieprzekraczającej jednorazowo odpowiednio 100 kg lub objętości 100 litrów.
W projektowanej ustawie przyjęto założenie, że obrót olejami opałowymi, w tym dokonywany bez ich fizycznego przemieszczenia, będzie podlegać monitorowaniu w ramach elektronicznego systemu przetwarzającego dane o przewozie towarów i obrocie olejami opałowymi, o którym mowa w ustawie o systemie monitorowania przewozu.
dr Joanna Kiszka
Starszy konsultant podatkowy
joanna.kiszka@isp-modzelewski.pl
tel. (32) 259 71 50